۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۱ : ۰۸
وی ابراز کرد: مفاهیم تلفیقی، تبلیغی و تکمیلی باید قبل از مفاهیم تاسیسی قرار گیرند، به این معنا که مفاهیم روان شناسی که جنبه روانشناختی دارد از آیات و روایات به دست میآید و در عین حال این مفاهیم می تواند زمینه ای را در رابطه با تدریس در زمینههای مختلف فراهم آورد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: در حوزه روانشناسی گاهی مسائل همان است که دیگران مطرح کردهاند و گاهی نیز بیش از آن است و این خود می تواند ایده ای برای تاسیس روانشناسی باشد.
آیت الله غروی تصریح کرد: روانشناسی اسلامی بدین معنا نیست که تنها بر یک راه شناخت بسنده کنیم و سایر روشها را کنار بگذاریم بلکه هر کدام از راهها میتواند پیشبرنده و کامل کننده باشند.
وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که هر کدام از مکاتب روانشناسی از جمله ساخت گرایی، کنش گرایی، رفتار گرایی، تحلیل روانی، انسان گرایی و… در روانشناسی میتواند مفید فایده باشد و اگر کاستی در آن وجود دارد باید اصلاح شود.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور افزود: روانشناسی اسلامی معنایش این نیست که تنها از مفاهیم دینی استفاده کنیم اما اگر بخواهیم در عرصه روانشناسی اسلامی وارد شویم باید کار علمی و تجربی انجام دهیم.
وی تاکید کرد: «نفس» تمام عرصههای ذهنی، روانی، انگیزشی، رفتاری و … را پوشش میدهد و در نتیجه به نظر می رسد نفس بحث کاملی است.
منبع:مهر