عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
قاری راتب مسجد امام (ره) معتقد است، مساجد باید از وجود قاری و موذن راتب بهره‌مند شوند.
عقیق:برنامه رادیویی «افق» که روزهای شنبه هر هفته از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود، امروز، اول دی‌ماه به موضوع حضور قاری راتب در مساجد، فعالیت و تأثیرگذاری این روش تلاوت بر مخاطب و حضور مردم در مساجد و برپایی کرسی‌های اذان‌گاهی پرداخت. حجت‌الاسلام  سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، قاری راتب مسجد امام خمینی(ره) میهمان حضوری این برنامه بود.

بلال حبشی موذن راتب مسجد‌الحرام

موسوی‌درچه‌ای در تعریف قاری راتب گفت: قاری راتب یعنی قاری به‌طور مرتب و مستمر در یک مکان مشخصی تلاوت ‌کند. موضوع قاری و موذن راتب، از صدر اسلام تاکنون وجود داشته است. جناب بلال حبشی موذن راتب مسجد‌الحرام بودند.

وی افزود: مرحوم محمد آقاتی موذن راتب حرم علی ابن موسی الرضا(ع) بود که در امروز نیز اذان او در رسانه ملی پخش می‌شود.

این حافظ کل قرآن افزود: در گذشته، به جهت اینکه سیستم صوت و تکنولوژی سمعی و بصری در مساجد وجود نداشت، شکل معماری مساجد طوری بود تا اذان از مناره‌ها پخش شود. قاریان در اوقات شرعی به بالای مناره‌ها می‌رفتند و اذان می‌گفتند.

به گفته حجت‌الاسلام درچه‌ای، مساجد می‌توانند نقش راهبری در بکارگیری از قاری و موذن راتب داشته باشند و لازمه این کار مطالبه عمومی و استقبال عموم مردم است.

درچه‌ای در پاسخ به این سوال که در کشورهای دیگر، قاری راتب داریم؟ گفت: عبدالباسط خود را قاری راتب معرفی می‌کرد. مصطفی اسماعیل نیز همینطور. بسیاری از قاریان مصری قاریان راتب هستند. در مصر پنج وعده نماز می‌خوانند و در هر نوبت، قاری و موذن راتب اذان می‌گوید.

قاری راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار گفت: اینکه کشور مصر در حوزه تلاوت برتری زیادی نسبت به کشورهای دیگر دارد این است که فرهنگ قرائت و اذان در آن نهادینه شده است.

 درچه‌ای معتقد است، قاری راتب می‌تواند همه روزه برای مردم قرآن بخواند و این موضوع هم برای ارتقای سطح قرآنی مردم و هم برای پیشرفت و به‌روز شدن خود کمک شایانی دارد و بجای اینکه مردم فقط در محافل و مجالس قرآنی بشنوند، می‌توانند هر روز با قرآن انس بگیرند.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین