عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
گزارشی از «شنبه‌های انقلاب»:
علمای ادیان توحیدی در نشست «شنبه‌های انقلاب» از نقش انقلاب اسلامی در تعمیق برابری و عدالت میان ادیان سخن گفتند و با اذعان به امنیت کامل برای اجرای فعالیت‌های دینیشان، آن را حاصل اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری توصیف کردند.
عقیق:سی‌وششمین نشست «شنبه‌های انقلاب» شنبه، امروز (شنبه اول دی) با حضور عنایت رضایی‌پور، ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، احمدرضا مفتاح عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، مارنرسای بنیامین اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران، اسقف اعظم داویدیان رهبر ارامنه کاتولیک ایران، همایون سامه‌یح رئیس انجمن کلیمیان تهران، سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، مهندس موبد پدرام سروش‌پور عضو انجمن زرتشتیان تهران، تاج گوهر خداداد کوچکی رئیس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان و عنایت رضایی‌پور دبیر سی‌وششمین نشست «شنبه‌های انقلاب» در محل تالار ایوان شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

در این نشست، کارنامه چهل‌ساله ادیان توحیدی در عصر انقلاب اسلامی با طرح موضوعاتی نظیر جایگاه ادیان توحیدی، دکترین انقلاب اسلامی در خصوص ادیان و مذاهب، ارتقاء وضعیت حقوقی اقلیت‌های دینی پس از انقلاب اسلامی، نقش انقلاب اسلامی در تحقق همدلی و همبستگی با پیروان ادیان الهی و موقعیت و جایگاه انقلاب اسلامی در حوزه ادیان توحیدی در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی و جایگاه ایران در منطقه و جهان مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این نشست، از خانواده شهدای زرتشتی، کلیمی و مسیحی فرهاد خادم، ربرت لازار و فریبرز موریم و جانباز سرافراز ماسیس اساطوری تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

رضایی‌پور: دست استعمارگران با همکاری مردم ایران و حضور ادیان توحیدی از کشور قطع شد

در ابتدای این مراسم عنایت رضایی‌پور دبیر سی‌وششمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با بیان اینکه با همکاری مردم ایران و حضور ادیان توحیدی دست استعمارگران از کشور ایران قطع شد، ابراز داشت: دشمنان برای اینکه انقلاب را از راه خود منحرف کنند، دست به انواع فعالیت‌ها زده است. اما انقلاب از هر زمانی دیگر پویاتر و زنده‌تر است.

وی با اشاره به فضای همدلی و همبستگی همراه با انسجام ادیان توحیدی در ایران افزود: در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی، ۴۰ نشست برگزار می‌شود که بعد از اتمام این نشست‌ها و بیان دستاوردهای انقلاب نخبگان و اندیشمندان در حرم امام خمینی (ره) گردهم می‌آیند.

 

 

نواب:  شناخت حقوق اقلیت‌ها در قانون اساسی برگ زرین انقلاب است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که تنها دانشگاه ادیان جهان در این کشور دایر است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران برخواسته از نگاه امام خمینی (ره) و حضور شهدایی نظیر شهید بهشتی، مفتح، باهنر، مطهری و ادامه دهنده به حق آن مقام معظم رهبری مستدام و پایدار به راه خود ادامه می‌دهد.

وی شرط ایمان به ادیان گذشته را یکی از ویژگی‌های مسلمانان مطابق به آیات ابتدایی سوره بقره دانست و افزود: ایران اسلامی از قدیم الایام مهد ادیان بوده است و نشر و گسترش ادیان در این سرزمین بی‌نظیر بوده است. به گونه‌ای که بزرگ‌ترین دائره‌المعارف یهودیان که همان «تلمود» است در سرزمینی تنظیم شده است که کوروش در اختیار آن‌ها قرار داده بود. همچنین ارامنه حضوری پررنگ در دفاع مقدس داشته‌اند و زرتشتیان هم جز تفکیک‌ناپذیر ایران هستند.

حجت‌الاسلام نواب شناخت حق و حقوق اقلیت‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را برگ زرینی در تاریخ انقلاب توصیف کردو گفت: در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی ۵۰ نماینده از ادیان مختلف حضور داشتند. همچنین وجود فضا و گفت‌وگو  میان ادیان و برگزاری چندین جلسه و نشست ادیانی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گواه دیگری از احترام به حقوق اقلیت‌ها در انقلاب است.

وی ادامه داد: نشست سی‌وششم به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مشاورت رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اداره اموو اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شده است. 

 

 

اسقف اعظم داویدیان: ارامنه همانند دوران دفاع مقدس به جمهوری اسلامی وفا‌دارند

در این نشست اسقف اعظم سرکیس داویدیان رهبر ارامنه کاتولیک ایران گفت: چهل سال قبل در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ برابر با ۱۹۷۹ میلادی کل جهان نگران و نظاره‌گر انتشار خبرهایی مبنی بر به وقوع پیوستن رویدادی به نام انقلاب ضد حکومت وقت ایران بود. همچون شهروندان داخل ایران ما ارامنه خارج از ایران نیز به طور اخص با همان نگرانی و اضطراب منتظر رسیدن خبرهای خوبی بودیم، زیرا در آن کشور پدران و مادران ارمنی به همراه فرزندانشان زندگی کرده و می‌کردند.

وی افزود: در نتیجه با در نظر گرفتن روابط معقول با حکومت و نیز روابط مسالمت‌آمیزی که با شهروندان ایرانی داشتیم، خواستار روندی مسالمت‌آ‌میز و بدون آسیب رسیدن به کسی بودیم. این گونه نیز انقلاب با رهنمودهای حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.

داویدیان خاطرنشان کرد: ما امروز از این تریبون تنها یک چیز می‌گوییم و آن اینکه دیگر مربوط به گذشته است و چهل سال از آن روزها سپری گشته است. با این وجود جمهوری اسلامی ایران با پشت سر نهادن مقاطع متعدد توانسته با در نظر گرفتن منافع ملت و کشور روی پاهای خویش بیایستد و به سوی آینده‌ای روشن و نیک گام بردارد.

وی ادامه داد: این همان هدف و آرمان آیت‌الله العظمی امام خمینی (ره) و بی‌تردید راه و مرام ایشان است که توسط جانشین بر حقشان آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در راستای بهروزی و موفقیت روزافزون کشور ادامه و تداوم خواهد داشت.

رهبر ارامنه کاتولیک ایران بیان داشت: ما به عنوان رئیس جامعه و کلیسا ارامنه کاتولیک و هم‌زمان با شهروندان ارمنی جمهوری اسلامی ایران، دیدگان و صدایمان را با میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی جمهوری اسلامی ایران همسو کرده و وفاداری خویش را به منافع ملی کشور و نظام اعلام می‌کنیم. زیرا ایران زادگاه ما بوده و با زیستن و رشد در کنار برادران و دوستان قابل اعتمادمان شریک یکدیگر در ایام خوش و ناگوار بوده و آن را با هم تقسیم کرده‌ایم.

وی گفت: به خصوص زمانی که کشور در پی وقوع جنگ تحمیلی و پورش دشمن به داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران، امنیت و یکپارچگی کشور مورد تهدید و خطر قرار گرفته بود. مگر ما می‌توانستیم در کنار اینچنین حوادث مرگبار و هم‌زمان با داشتن هزاران تن شهید و مجروح که در صف آن‌ها ارامنه میز قسمتی را تشکیل می‌دادند بی‌تفاوت بمانیم.

داویدیان اظهار داشت: مگر ما می‌توانستیم درهایمان را بر روی تعداد کثیری از آسیب‌دیدگان از حملات هوایی و موشکی دشمن که در جستجوی مامن و سرپناه امن بودند، نگشاییم.  همه این‌ها را با در نظر گرفتن داشتن آزادی عقیده و آزاد زیستن در مکانی که آزادی‌های قومی و مذهبی،‌ آزادی نیایش و عبادت، حق دفاع از حقوق شهروندی و در کار و پیشه، امکان تأسیس انجمن‌ها، مراکز فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، ورزشی، باشگاهی و مذهبی برای اقلیت‌ها در حد بالای خود رعایت می‌شود، گذر ایام کرده‌‌ایم.

وی افزود: کلمه انقلاب برای خیلی‌ها کلمه ناخوشایندی است و برای بسیاری بستر مناسبی برای پیشرفت و ترقی بدون حد و مرز است. جایی که شهروند خوشنودی خاصی را بعد از دیدن نتیجه تلاش‌هایش که منجر به ایجاد صلح و دوستی درمیان اقوام و ادیان و ملل گذشته احساس می‌کند.

رهبر ارامنه کاتولیک ایران تصریح کرد: با در نظر گرفتن این مفاهیم، خداوند روح امام خمینی را قرین رحمت و آرامش بفرماید. کسی که فصل جدیدی را در تاریخ ایران رقم زد. در جایی که هر کس با قابلیت و استعدادهای خاص خود و با خوشحالی دستاوردهای خویش را به نیکی ثبت خواهد کرد.

 

 

مره‌صدق:‌ توجه رهبر انقلاب به حقوق اقلیت‌های مذهبی مایه مباهات و افتخار است

در این نشست سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی موضوع سخنانش را نقش انقلاب اسلامی در تحقق همدلی و همبستگی با پیروان دین کلیمی قرار داد و با مقایسه جایگاه اقلیت‌های دینی در قبل و بعد از انقلاب گفت: در قانون اساسی مشروطه و قبل از انقلاب اسلامی، همچنین اواخر دوره قاجار اقلیت‌های دینی ساکن ایران تنها از حقوق شهروندی برخوردار بودند. به گونه‌ای که اقلیت‌های دینی برای حل مشکلات خود باید به زوارت امور خارجه مراجعه می‌کردند.

وی افزود: این در حالی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی اقلیت‌های دینی شهروند درجه یک شناخته می‌شوند. در این راستا ما به تمام وظایف شهروندی خود عمل کرده‌ایم، چه در دوران بحبوحه انقلاب و چه در زمان دفاع مقدس و چه در دوران سازندگی و پیشرفت. به گونه‌ای که یهودیان در ۱۷ شهریور سال ۵۷ علیه رژیم شاه تظاهرات کردند و تحت فشار قرار گرفتند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ گاه جامعه کلیمیان مشکلات خود را نزد بیگانه مطرح نمی‌کنند، تصریح کرد: شعار ما این است که هر جا که مردم ایران باشند، ما هم از آن‌ها حمایت می‌کنیم. ما مشکلات خود را به کف خیابان نمی‌آوریم و هیچ‌کسی هم در خارج دلسوز مردم ایران نیست.

وی با اشاره به همکاری کلیمی‌ها در وقایع انقلاب و نقش بیمارستان سپیر در کمک به مجروحان ادامه داد: بیمارستان و مرکز خیریه دکتر سپیر که بیش از ۶۰ سال قدمت دارد توسط یهودیان ساخته شده است که در زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی برای تمام ایرانیان خدمات پزشکی ارائه می‌کند.

مره‌صدق با بیان اینکه اقلیت‌های دینی مشکلات خودشان را درون خانوادگی می‌دانند و حل معضلات در قانون اساسی گنجانده شده است، تصریح کرد: ما مشکلات خود را به کف خیابان نمی‌آوریم و هیچ‌کسی هم در خارج دلسوز مردم ایران نیست.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی توحید، نبوت و معاد اشتراک دینی همه ادیان در کشور شد، افزود: اگر طبق نسبت جمعیت به شهدای دفاع مقدس نگاه کنید، متوجه می‌شوید که تعداد شهدای کلیمی به نسبت جمعیتشان بالاتر است. البته قشنگ نیست که شهدا و ادیان را از هم تفکیک کنیم. زیرا همه آن‌ها فرزندان ایران هستند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مشکلات تا زمان ظهور منجی بشریت وجود خواهد داشت، بیان داشت:‌ خط قرمز ما مشکلات درون خانواده است و برای حل مسکلات به مسئولان کشور اعتماد می‌کنیم. اقلیت‌های دینی هر گاه درخواست‌هایشان را به رهبر انقلاب عرضه کردند، به بهترین نحو آن مشکل حل شده است، زیرا رهبر انقلاب، اراده جدی درباره حقوق شهروندی دارند و این مایه مباهات و افتخار است.

وی ادامه داد: حفظ هویت ملی و علاوه بر آن وظایف شهروندی اولویت ما است و روند قانون‌گذاری به سمت احقاق حق و حقوق اقلیت‌ها پیش می‌رود و این نشان از وحدت و همدلی با سابقه چندین هزار ساله در ایران دارد.

 

 

بنیامین: برابری دیه مسلمانان و غیر مسلمانان در جمهوری اسلامی اتفاقی بی‌نظیر است

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم مارنرسای بنیامین اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران بود، وی با بیان اینکه دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی بیش از آن است که در جملات بیان شود، درباره تأثیر جامعه آشوریان از انقلاب اسلامی افزود:‌ اولین تأثیری که جامعه آشوریان از انقلاب اسلامی گرفتند تأثیر دین و معنویت در زندگی است. زیرا انقلاب اسلامی دین را به جامعه وارد کرد. به طوری که پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین‌دارتر شدند.

بنیامین با اشاره به فضای آزادانه برای فعالیت‌های دینی‌ در ایران گفت: به شکرانه انقلاب اسلامی امروز همه کلیساهای آشوری باز و فعال است و آشوریان می‌توانند همه مراسمات مذهبی خود را به زبان آشوری و آیین خود برگزار کنند از جمله آنها عید عیسی مسیح و تحویل سال است که در روزهای آینده نیز شاهد برگزاری آنها هستیم.

وی ادامه داد:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، نیروی انتظامی، اوقاف و... با آشوریان همکاری بسیار خوبی دارند و به نحوی خدمات خود را به جامعه آشوری ادا کرده‌اند.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران تصویب برابری دیه اقلیت‌های مذهبی در ۶ دی ماه سال ۸۲ را یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب در حوزه ادیان توحیدی دانست و ابراز داشت: این افتخار است که دیه آشوریان با دیه مسلمانان برابر است و این اتفاقی است که پس از چند قرن رخ داده است و نکته‌ای مثبت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که با نظر مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی رفع رجوع شده است.

وی همچنین حضور اقلیت‌های مذهبی در شورای شهر و روستا را نمونه‌ای از وحدت ادیان توصیف کرد و ادامه داد: اکنون اقلیت‌های مذهبی به صورت قانونی و با رأی مسلمانان در عرصه‌های خدماتی شهر و روستا حضور دارند.

بنامین با اشاره به حضور رهبر انقلاب در منازل شهدای آشوری اظهار داشت:‌ چند سال پیش رهبر انقلاب به دیدن خانواده‌های شهدای آشوری رفتند و در بین آن‌ها حضور یافت. با افتخار اعلام می‌کنم که حضور ایشان در بین خانواده آشوریان و سایر اقلیت‌های دینی، برکتی است که ما آن را پذیرفته‌ایم.

وی افزود: افتتاح درمانگاهی با نام مریم مقدس در شهر ارومیه، مرمت کلیساها با هزینه دولت، اهتمام شهرداری‌ها نسبت به مرمت و زیباسازی کلیساها، تأسیس شورای حل اختلاف ویژه آشوریان از دیگر موارد دستاوردهای انقلاب است.

اسقف اعظم کلیسای شرق بیان داشت:‌ حضور ۵ نماینده در مجلس از اقلیت‌های کلیمی، آشوری، ارمنی و زرتشتی باعث افتخارات نظام است و این افتخاری بسیار زیبا برای جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

سامه‌یح: یهودیان، از مبارزات پیش از انقلاب تا جان‌فشانی در دفاع مقدس و سازندگی

همایون سامه‌یح رئیس انجمن کلیمیان تهران با اشاره به اینکه سابقه حضور یهودیان در ایران ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد، علت استمرار حضور یهودیان در ایران را فرهنگ دوستی و ارج نهادن دیگر عقاید دانست و گفت:‌ قبل از انقلاب جامعه کلیمیان آزاد نبودند و حتی به زندان و یا اعدام محکوم می‌شدند. اما بعد از انقلاب، کلیمیان به صورت آزادانه کارهای دینی و روز مره خود را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه جامعه کلیمی حضوری پررنگ در تظاهرات قبل از انقلاب داشته است، افزود: کلیمیان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب شهدایی را تقدیم این نظام مقدس کرده‌اند و این جامعه نه تنها سرباز به این نظام داده است. بلکه پزشک نیز به این نظام هدیه کرده است.

سامه‌یح همچنین با اشاره به حضور فعال جامعه کلیمی در دوران بازسازی، سازندگی و پیشرفت کشور بیان داشت:‌ جامعه کلیمیان از انقلاب انتظار داشتند تا حقوق شهروندی آنها را به رسمیت شناخته شود که این موضوع با تدبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب تحقق یافت.

وی انسجام ادیان توحیدی در ایران را از برکات‌ انقلاب اسلامی دانست و افزود: وجود این انسجام در ایران به برکت انقلاب اسلامی است که ثمره آن امنیت پایدار در کشور است که این امنیت را در دیگر کشورهای منطقه مشاهده نمی‌کنیم.

رئیس انجمن کلیمیان تهران با بیان اینکه ۵ مدرسه برای کلیمیان تهران وجود دارد، اظهار داشت:‌ البته با توجه به تعداد جمعیتی کلیمیان در تهران، این تعداد مدارس بسیار زیاد است، زیرا برخی مدارس تنها ۳ یا ۴ دانش‌آموز دارند که با عنایت نظام و دولت این کلاس‌ها دایر هستند.

وی در ادامه سخنانش با تشکر از خدماتی که به جامعه کلیمیان در ایران داده می‌شود، ادامه داد: در جمهوری اسلامی برابری و عدالت برای همه ادیان‌ وجود دارد. البته برخی افراد در اوایل انقلاب جامعه یهودیان ایران را با صهیونیست‌ها برابر می‌دانستند که  اما با تدبیر حضرت خمینی (ره) این مورد رد شد. به گونه‌ای که فرمودند: حساب جامعه کلیمیان با صهیونیست‌ها جدا است.

سامه‌یح با تأکید بر اینکه در چهل سال انقلاب جامعه کلیمیان آزادانه به امور مذهبی خود پرداخته‌اند، تصریح کرد:‌ بعد از انقلاب تدریس علوم دینی کلیمی در کشور رونق گرفت، در حالی که قبل از انقلاب برای تحصیل علوم دینی، کلیمیان باید به خارج از کشور می‌رفتند.

 

 

موبد سروش‌پور: انقلاب اسلامی در حقیقت آرمان همه پیامبران بود

مهندس موبد پدرام سروش‌پور عضو انجمن زرتشتیان تهران با بیان اینکه ارزش‌های انسانی در پرتو انقلاب اسلامی زنده شد، ابراز داشت: رمز پیروزی انقلاب همبستگی توام با برابری و برادری بود. ملت ایران همیشه باور داشت که آزادی حق مسلم همه انسان‌ها است.

وی افزود: انقلاب اسلامی در حقیقت آرمان همه پیامبران بود که به دنبال برقراری عدالت در جامعه بودند و مردم ایران به دنبال این امر مهم بودند. در واقع فرهنگ ایرانی همواره یکتاپرست بوده است.

موبد سروش‌پور با اشاره به نقش امام خمینی در گنجانده شدن حقوق اقلیت‌های دینی در قانون اساسی گفت: ایران به دلیل ماهیتی فرهنگی و موقعیت جغرافیایی خود همیشه در مرکز رفت و آمد فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است و به همین دلیل، فرهنگ ایرانی دارای ماهیت پذیرنده است.

وی ادامه داد: ایرانیان فرهنگ‌ها و تمدن‌هایی را که در دوره‌های مختلف، به دلایلی چون جنگ، فشار یا ارتباط فرهنگی به آن وارد شده، پذیرفته‌اند. به عبارت دیگر، همیشه فرهنگ به ظاهر غالب، مغلوب بزرگی تمدن و فرهنگ این سرزمین شده است. به همین دلیل است که تساهل، تسامح و همزیستی پیروان ادیان در ایران پررنگ تر از سایر سرزمین‌ها است.

عضو انجمن زرتشتیان تهران تصریح کرد: پس از  انقلاب اسلامی نیز پایه‌های همزیستی ادیان توحیدی به درستی بنا نهاده شد. مهم‌ترین دلیل این همزیستی هم ، دیدگاه‌های معمار انقلاب بود که وحدانیت را عامل اشتراک همه انسان‌ها تعریف کردند.

وی در پایان گفت:‌ از سازندگان فیلم «سرو زیر آب» قدردانی می‌کنم که با احترام به شهدای زردشتی و توجه به باور‌های ما این فیلم را ساختند.

 

 

خداداد کوچکی: به برکت انقلاب اسلامی شاهد یک امنیت کامل برای ادیان مختلف هستیم

در ادامه تاج گوهر خداداد کوچکی رئیس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان و مادر شهید فرهاد خادم بیان داشت: دین زردتشت بر راستی بنا نهاده شده است و هیچگاه دروغ در این مسلک راه ندارد. با آغاز جنگ تحمیلی همه ادیان  برای دفاع از این مرز و بوم وادر میدان شدند.

وی ادامه داد: فرزند شهید من، «فرهاد خادم» همراه رفقای خود که مسلمان بودند، سازنده پلی روی رودخانه چذابه که در عملیات فتح المبین از آن استفاده شد، بود.

خداداد کوچکی با بیان اینکه همه ادیان برای سربلندی ایران تلاش کرده‌اند، اظهار داشت: امروز به برکت انقلاب اسلامی در کشور شاهد یک امنیت کامل برای ادیان مختلف هستیم که در هیچ یک از کشورهای جهان آن را مشاهده نمی‌کنیم و آن را هم مدیون خون شهدا هستیم.

وی با اشاره به فعالیت آزادانه زرتشتی‌ها در ایران افزود: حوزه‌های زردتشتی به صورت آزاد فعالیت می‌کنند، به گونه‌ای که در  شهر تهران زردتشتیان ۳ مدرسه دخترانه و۳ مدرسه پسرانه دارند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین