عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۸
هر روز از ماه مبارک رمضان با پیشنهادهایی متنوع منتظر شماییم
"عقیق" در روزهای ماه مبارک رمضان، در "سفره خانه معنوی" خود، منتظر شما مهمانان الهی خواهد بود.
پایگاه اطلاع رسانی محافل مذهبی؛ "عقیق" در روزهای ماه مبارک رمضان، در "سفره خانه معنوی" منتظر شما مهمانان الهی خواهد بود. آنچه تدارک دیده ایم سفره ای است ساده و کوچک اما پربار و مفید. فایل های صوتی ویژه اعمال و ادعیه روزانه و متن هایی که کوتاه ولی کاربردی و قابل استفاده هستند و هر کس به فراخور زمان و حال خود می تواند از این سفره معنوی بهره برداری کند. نطرات و پیشنهادات خود درباره هرچه مفیدتر شدن این ضیافت را از ما دریغ نکنید.

دعای روز نهم ماه مبارک رمضان:


 
بسم الله الرحمن الرحیم
االلهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِكَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِكَ یا أمَلَ المُشْتاقین.
خدایا قرار بده برایم در آن بهره‌اى از رحمت فراوانـت و راهنمائیم كن در آن به برهان و راه‌هاى درخشانت و بگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه‌ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان.
 
 
نماز شب دهم: بيست ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و سى مرتبه سوره توحيد.

 
 ترتیل جزء نهم را بشنوید:
 
 

منبر امروز
صوت/ توصیه های آیت الله مجتهدی برای سفر آخرت

 

برشی از منبر حجت الاسلام ماندگاری :  ما گاهی وقتها بخاطر یک خواسته ، تقاضا و درخواست ، خدا را می خواهیم . در روایت داریم که خدا می گوید : من به شما نمی دهم تا ببینم عاشق من می شوید یا نه ؟ در خیلی از مکان ها  درباره دعا ، سوال مطرح میشود از جمله در دانشگاهها و حرم ها و مشاوره ها مخصوصا با جوان ها . من از زوایای مختلف سراغ این بحث می روم . اولین نکته این است که دعا را برای دنیای خودت  میخواهی یا برای کل حیات خودت ؟ درارتباط با خدا ، تا نگاهمان را به حیات بشری و حیات انسانی اصلاح نکنیم ، اصلا نمی توانیم با خدا ارتباط برقرار کنیم . خدا می گوید : من تو را خلق کردم و یک حیات جاودانه به تو دادم . این حیات تو سه تا بخش دارد . یک بخش کوچک آن دنیا است و یک بخش آن برزخ است و یک بخش جاودانی آن هم آخرت است . حیات اصلی تو آنجا است . حیات دنیا و برزخ مرگ دارد . خدا می فرماید : دو باره شما را می میرانیم و دوباره شما را زنده می کنیم . اما حیات آخرت ، دیگر مرگ ندارد . هرکس وارد وادی آخرت بشود چه بهشت و چه جهنم ، جاودانه میشود . خدا اولین سوال را از من می کند . از من خوشبختی می خواهی ؟ سعادت می خواهی ؟ همسر می خواهی ؟ ثروت می خواهی ؟ شهرت می خواهی ؟ قدرت می خواهی ؟ برای کجا میخواهی ؟ من سوالهای شما را به بیان های مختلف    دیده ام . می گویند ما سراغ خدا رفته ایم و خدا را هم چک کرده ایم .
من هم برای اینکه شما را غافلگیر کنم می گویم یادت هست کوچک بودی و چهاردست و پا کنار چرخ خیاطی مامانت می رفتی ؟ میگوید بله . خوب آن موقع تو از مادرت سوزن می خواستی و وسایل خیاطی می خواستی ، آیا مادرت به تو می داد ؟ می گوید : نه . خیلی هم که اصرار می کردی ، یک سوزن پشت دستتت می زد . تو در عالم بچگی می گفتی : ای مامان بد . ولی مادر بخاطر نهایت مهربانی به تو نمی داد . لذا به جوانی که می گوید : چندین سال است که حاجتی را از خدا خواسته ام و خدا به من نداده .
می گویم یکبار پرسیدی نکند این حاجت من سوزن باشد و چون خدا از مادر مهربانتر است و ارحم الراحمین است و  تو را دوست دارد ، به تو نمی دهد . این جواب برای مسائل مادی قابل قبول است ولی یک موقع جوان می خواهد خدا مزه ی عبادت را به او بچشاند تا رشد و تعالی پیدا کند . خوب بعضی ها می پرسند که پس این را هم خدا نمی خواهد که به کمال برسیم ؟ من می گویم : آیا شده که شما برای یک لیسانس و یک فوق لیسانس یک سجاده در کنار دانشگاه تهران پهن کنی و دعا بخوانی و اشک بریزی؟ مردم می گویند : جوان چه میخواهی ؟ و شما بگویید من برای رشد ، یک لیسانس می خواهم . مردم می گویند : خواسته ات خیلی قشنگ است ولی مسیرت اشتباه است . لیسانس می خواهی باید کنکور شرکت کنی و زحمت چهار ساله ای را بکشی ، تکلیف انجام بدهی و زحمت بکشی سختی بکشی امتحان پایان ترم هم بدهی و پروژه هم بدهی ، آنوقت لیسانس می گیری و به تو لیسانس می دهند . یک وقت من دعا میکنم ، ملائک خدا هم با من آمین می گویند . یک وقت دعا می کنم ، ملائک به من می خندند. خدا میگوید من برای هر قصدی یک مسیری و اسبابی گذاشته ام و 250 بار در قرآن می فرماید : این مسیر به درد کسی می خورد که ایمان داشته باشد و فکر بکند. مگر میشود من بدون فکر به سعادت ببرسم ؟ خوب میگویید : لذت عبادت .  لذت عبادت فرمول دارد . پس شما میگویید : ما دو دسته حاجت داریم . مادی هایش را قبول دارید ولی چرا خدا معنویات را به ما نمی دهد ، مگر خودش نگفته معنوی شوید ؟  از آن طرف خدا می گوید : بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را . پسری به پدرش گفت : مگر قول ندادی فلان چیز را بخری ؟ گفت : بله . گفت : پس چرا نمی خری ؟ پدرش با آیه ی قرآن جوابش را داد . اوفوا بعهدی ، اوفوا بعهدکم  . قول هایی که به من دادی عمل کن تا من هم به قولی که به تو دادم ، عمل کنم . بحث دعا خیلی نکته دارد . آیا میشود ثمره ی دعا را زود ببینیم تا  ایمان مان قوی تر بشود ؟ خدا میخواهد به من ظرفیت بدهد . الم نشرح لک صدرک  . چرا این قدر عجله داریم که خدا به ما ثمره بدهد ؟ اگر زود به من بدهد که من بی نیاز می شوم . میخواهد من را رشد بدهد . ما در روایات داریم که هیچ دعایی رد نمیشود. قانون خودش را نقض نمی کند . هر کس با هر شرایطی و با هر آلودگی و بدون اسباب به سوی خدا بلند بشود ، ناامید برنمی گردد . از کرم خدا به دور است که کاسه ی من را خالی برگرداند . ولی چون آن مدلی که من توقع داشته ام جواب نمی گیرم می گویم : خدا جواب من را نداد . ای جوانان قرار نیست خدا خودش را با ما تنظیم کند . قرار است ما خودمان را با خدا تنظیم کنیم . چون او خالق و حکیم است . بعضی ها مدل دعا را رعایت نمیکنند.
سه تا مقدمه داریم : در استجابت دعا  یکی اینکه نگاهمان را وسیع کنیم . خدا می خواهد ما را بزرگ کند . ما را رشد بدهد و ما به اندازه ی ابدیت قد بکشیم . یکی دیگر اینکه قرار است خدا خودش را با ما تنظیم نکند بلکه ما خودمان را با او تنظیم کنیم . پس از خدا فرمولها را بپرسیم . یکی دیگر اینکه ندیدم جایی که خدا بگوید : کاسه ی کسی را ناامید  بر می گردانم .



حدیث روز:

امام صادق : ثَلاثَةٌ اِن يَعلَمُهنَّ المُؤمِنُ كانَت زيادَةً فى عُمُرِهِ وَ بَقاءَ النِّعمَةِ عَلَيهِ: تَطويلُهُ فى رُكوعِهِ وَ سجودِهِ فى صلاتِهِ وَ تَطويلُهُ لِجلوسِهِ عَلى طَعامِهِ اِذا اَطعَمَ عَلى مائِدَتِهِ وَ اصطِناعُهُ المَعروفَ اِلى اَهلِهِ؛
سه چيز است كه اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره مندى او از نعمت‏ها مى‏شود: طول دادن ركوع و سجده، زياد نشستن بر سر سفره‏ اى كه در آن ديگران را اطعام مى‏كند و خوش رفتارى‏ اش با خانواده.
 
مهمان نهج البلاغه باشید

قلب مرد خردمند را ديده اى است كه با آن عاقبت كارش را مى بيند، و پستى و بلندى آن را مى شناسد.دعوت كننده اى دعوت كرد، و نگهبانى نگهبانى نمود، پس دعوت كننده را پاسخ دهيد، و نگهبان را پيروى كنيد.گروهى به درياى فتنه فرو رفتند، سنّتها را رها كردند و به بدعتها چنگ زدند، اهل ايمان كناره گرفته و خاموش گشتند، و گمراهان تكذيب كننده گويا شدند. ما اهل بيت چون پيراهن تن پيامبر و ياران او،و گنجينه هاى علم و ابواب رسالتيم. به خانه ها جز از طريق درها وارد نگردند، و هر كه ازغير درها وارد گردد دزدش نامند............خطبه 153 نهج البلاغه



یک نکته برای مردان بهشتی: اگرهمسرشما در مسأله خاصي ، از حساسيت و تعصب بي حد برخوردار است؛ از بيان
 موارد غير ضروري خودداري کنيد. ظرفيت همسرتان را براي شنيدن حقايق و حوادث بسنجيد و در واقع لزومي ندارد مسايلي را که خارج از ظرفيت اوست، حتما مطرح کنيد.
 
یک نکته برای بانوان بهشتی  :  همیشه حواستان باشد هرگاه همسرتان مي خواهد از خانه خارج شود تا جلوي در خانه دنبالش رفته و او را بدرقه کنيد.به او بقبولانید که مهم ترین فرد زندگی شماست!
 
 


اعمال و ادعیه مشترک ماه مبارک رمضان+صوت:

1.       اعمال شب و روز ماه مبارک رمضان

دعاهای زیر پس از هر نماز در ماه رمضان خوانده شود :

دعای "یا علی و یا عظیم":



 
دعای "اللهم ادخل علی اهل اقبور سرور" :



دعای "اللهم هذا شهر رمضان":



دعای "اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام":




    2.       اعمالی كه در شب هاى ماه رمضان باید به جا آورد:

ـ اللهم لك صمت و على رزقك افطرت و علیك توكلت

ـ بسم الله; اللهم لك صمنا و على رزقك افطرنا, فتقبل منا انك السمیع العلیم.

ـ دعای هنگام لقمه اول:بسم الله الرحمن الرحیم; یا واسع المغفرة اغفر لى

ـ خواندن  سوره قدر زمان افطار

ـ خواندن هزار مرتبه سوره قدر در هر شب از ماه مبارک رمضان

ـ خواندن صد مرتبه حم دخان

 

ـ خواندن دعاى افتتاح

ـ خواندن هزار ركعت نماز در سرتاسر این ماه

دعاهای هنگام سحر:

خواندن سوره قدر در وقت سحرها

خواندن دعای سحر

خواندن دعای ابو حمزه ثمالی

 
 211005
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین