۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۷ : ۱۰
ایشان افزودند: اساس کار انبیا تعلیم است تا عقل را به کرسی بنشاند، اگر این کار را انجام داد، آنگاه به جایی می رسد که لذت طهارت را می کشد و جزء آیه {فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ} می شود.
این مرجع تقلید گفتند: درس های اساسی حوزه بر طبق رسول گرامی اسلام(ص)، باید علوم عقلی(آیه محکمة) و فقهی(فریضه عادله) باشد، حوزه علمیه مثل آب کر است، هم طاهر و هم مطهر است.
حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: اگر هیچ آلودگی او را آلوده نکند حوزه نه بازیگر است{عن اللغو معرضون} یعنی هرگز دنبال لغو نمی رود و نمی شود، آنها را به بازی گرفت {رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا ...} طوری نباش که بتوانند تو را بازی دهند.این اصول علمی و عملی حوزه است که بیان شد.
جایگاه خون شهداء و قلم علماء در نظام سیاسی اسلام
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اثر مرجعیت حوزه در نظام سیاسی ایران نیز بیان داشتند: این حداثت های خبثی و حدثی را آب و خاک پاک می کند، ولی آن نجس معنوی که استکبار دارد و (إنما المشرکون نجس) را خون پاک شهدا پاک می کند، آلودگی استکبار را باران پاک نمی کند آن را خون شهداء پاک می کند {طبتم و طابت الارض التی فیها دفنتم} کاری که از باران ساخته نیست از خون ساخته است، ولی یک چیزی نیز است که آن را خون شهداء نمی تواند پاک کند و آن انحرافات فکری است؛ سکولار فکر کردن است شبهات فرهنگی ملحدان را قلم علامه طباطبائی حل می کند اینجا خون بدرد نمی خورد.
این مرجع تقلید گفتند: خون اینجا در کنار قلم علماء کم می آورد، لذا فرمود مداد العلماء افضل من دماء الشهداء این در مورد دافع شبهات است در مورد کسی است که بخواهد شبهات را پاسخ بدهد. عقیده را با چه چیزی می توان سنجید که بگوییم این سنجش عقائد است {والوزن یومئذ الحق} حق در یک کفه است و نماز و عقاید حق و اخلاق در کفه دیگر است. حقیقت را در یک کفه می گذارند وعقاید و اعمال را در کفه دیگر می گذارند در آنجا خون نمی تواند جا پیدا کند و آنجا فقط مرکب علماء می تواند وزنه باشد خون نمی تواند این را حل کند خون آن عرضه را ندارد که شبهات استکبار را رفع کند این مرکب و قلم علماست که هم شهید پرور است و هم شبهات کفر را از بین می برد.
قرآن صامت و مجسم
حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: یک قرآن صامت داریم که در دست همه است و یک تحقق دادن به این قرآن است این کار هر کس نیست؛ این یعنی انسان در ردیف ملائک قرار می گیرد، ملک آمده است فراشی کرده است ان الملائکة تضع اجنحتها تحت اقدام طلاب الدینی، این را هم مفید هم کلینی و معالم نقل کرده اند که ای روحانی و ای حوزوی بدان که جایگاه تو چیست و از طبیعت حرکت کن در ماده نباش از ماده بیرون بیا این پیام رسمی فرشته ها برای ماست و این با نماز تحقق می یابد؛ چرا که فرمود: ((الصلاة معراج المومن))
ایشان بیان داشتند: مرحوم کلینی در روایتی اشاره دارند که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: ما محکماتیم و شما مردم متشابهات جامعه هستید و مرجع در جای امام معصوم می نشیند ،ما نباید انتظار داشته باشیم که مرجع مثل ما فکر کند او محکم است ما متشابهیم.
معظم له افزودند: علی و اولاد علی محکمات جامعه هستند، منتها او باید پدرانه ودلسوزانه محکم باشد. ما نباید با زور و فشار آنها را دنبال خود بکشیم. اگر گفته شد که مراجع پدران سیاسی جامعه هستند، یعنی مواظب باشید ببینید که چه مشکلاتی در جامعه وجود دارد و کمک کند همه مشکلات حل شود و لذا وظیفه ما هم پدر بودن است و باید کار مهربانانه انجام داد. حیف که این تعبیر عشق را از ما گرفتند باید عاشقی را با دین تجربه کرد به جز دین نمی شود عشق را تجربه کرد. مرحوم کلینی نقل می کند که امام معصوم می فرماید: {أعشق الناس من عشق العبادة و عانقها}
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه واژه عشق را از ما دزدیده اند بیان داشتند: دین ما دین عشق و عبادت است قرآن می فرماید{قل لا اسئلکم علیه اجرا إلا المودة فی القربی} یعنی اجر رسالت عشق بازی است و محبت است و صرف اطاعت خشک از معصومین علیهم السلام هدف نیست.
در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین آملی نیز در این مراسم گفت: موضوع این جلسه «اصالت های حوزه راهکارها و چالش ها» می باشد و سپس به بیانات امام راحل در مورد اهمیت جایگاه حوزه ها در کشور اشاره کرد و ضمن قرائت فرمایشات امام خمینی (ره)در این مورد این مسأله را مسأله مهم حوزه علمیه دانست.
وی با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب، درباره تحقق مسائل اخلاقی و مسائل انضباطی در حوزه این مساله را بسیار مهم خواند.
وضعیت معیشتی طلاب بسیار مهم است
حجت الاسلام والمسلمین جعفر تبریزی اولین سخنران این جلسه بود که با اشاره به خستگی مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی در اواخر عمر گفت: ایشان دائم می گفتند که خدا را شکر که بنده طلابی تربیت کردم که بتوانند این راه را ادامه دهند، پدرم می گفت، صورت نورانی طلاب حوزه تبریز مرا به حوزه می کشاند ولی امروز به خاطر اعمال ناشایست ما عدهای از طلبگی خوششان نمی آید.
این استاد حوزه افزود: مسأله دوم این است که وضع معیشت طلاب بسیار ناگوار است و اینها باید معیشتشان تضمین شود آن زمان گذشت که بگوئیم طلاب به کم بسنده کنند.
وی ادامه داد: مرحوم والد می گفت، ما وضع مادی بدی داشتیم و گاهی نهار نمی خوردیم ولی امروز باید حوزه به طلاب کمک کند.
حجت الاسلام والمسلمین تبریزی با گلایه از سخنان ناپخته برخی افراد گفت: باید مسئولین مواظب باشند کسانی که معصومیت أهل بیت علیهمالسلام را زیر سوال می برند در حوزه صاحب تریبون نباشند.
خشیت یکی ترس عاشقانه است
حجت الاسلام والمسلمین محمدی از اساتید حوزه علمیه نیز در سخنانی ضمن تشکر از اساتید حاضر با توضیح آیه{إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ} گفت: خوف و خشیت باهم فرق دارند خشیة در تعریف خواجه نصیرالدین در اوصاف الاشراف چنین آمده است : الخشیة حالة تحصل بسبب الشعور و عظمة الحق و هیبته و بسبب الوقوف علی نقصان النفس. دو معرفت است که اینها اگر تحقق یابد انسان تعالی می یابد یکی آگاهی به کمال، کمال مطلق است و یکی علم به نقص خویش میباشد، وقتی این دو علم در ذات انسان ایجاد شد؛ یک ترس مقدس و ترس عاشقانه در وجود انسان پدید می آید که به آن خشیة می گویند.
وی با اشاره به شاخصه های حوزه اصیل تعلم و تربیت را دو رکن اساسی حوزه بر شمرد و گفت: حوزه باید بیش از دیگران عمل مدار باشد، کرسی خطابه و منبر نیز باید در دست شما روحانیون با سواد و اساتید حوزه باشد.
خبرنگار: حامد حسن زاده