عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
پیامبر(ص) در بخش‌هایی از خطبه غدیریه به یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های آخرالزمانی امام مهدی(عج) اشاره می‌کنند.
عقیق: بر اساس آیات و روایات اندیشه مهدویت در طول تاریخ بشریت همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خوبان بشر یعنی انبیا و رسولان الهی بوده است. این دغدغه برخاسته از آن چیزی بود که خداوند متعال در کتب آسمانی‌شان بر آن‌ها وحی کرده بود. بخش‌هایی از آیات کتب آسمانی ادیان، به ویژه «عهدین» اختصاص به موضوع آخرالزمان و منجی‌گرایی دارد. بنابراین با یک نگرش تمدنی به تاریخ این بزرگواران اتصال جریان نبوت به مهدویت را خواهیم یافت. دعای ندبه یکی از مهم‌ترین منابع برای فهم این مسأله است. امام صادق(ع) در قالب این دعای شریف به خوبی این اتصال را به شیعیان خویش می‌آموزد. 

رسول گرامی اسلام(ص) به عنوان برترین پیامبر الهی به تبیین مسأله مهدویت پرداختند. این امر به قدری اهمیت داشت که خداوند یکی از مأموریت‌های اصلی رسول گرامی اسلام(ص) را در آیه9 سوره صف زمینه‌سازی برای امر ظهور با غلبه دین حق بر تمام ادیان معرفی کرد؛ آنجا که فرمود: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ اوست خدایی که رسولش را به هدایت خلق و ابلاغ دین حق فرستاد تا آن را هر چند مشرکان خوش ندارند بر همه ادیان عالم پیروز کند». پیامبر(ص) با جریان دادن خط خلافت و امامت مسیر بشریت را برای نیل به این هدف و رساندن بشریت به سوی مهدویت و سرزمین ظهور هموار کردند و امام زمان(عج) به عنوان آخرین بازمانده خاندان وحی این مأموریت را به پایان می‌رساند.

جالب است پیامبر(ص) در بخش‌هایی از خطبه غدیریه وقتی به معرفی امام مهدی(عج) می‌پردازند، غلبه بر ادیان را که در آیه9 سوره صف به آن اشاره شد، یکی از مأموریت‌های اصلی ایشان معرفی می‌کند آنجا که فرمود: «بدانید که آخرین امامان، مهدی قائم از ماست؛ آگاه باشید که او غالب بر ادیان است؛ اَلا اِنَّ خاتَمَ الاَئِمَّهِ مِنَّا القائِمُ المَهدِیُّ، اَلا اِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ». در واقع می‌توان گفت این فراز از خطبه غدیر تفسیری بر آیه9 سوره صف و نشان‌دهنده اتصال جریان رسالت و امامت به خط مهدویت و امر ظهور است. 


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین