عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۲۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
هم‌زمان با میلاد پیامبر اعظم (ص)
معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات از تکمیل و رونمایی از ایوان باب‌القبله حرم امامین جوادین (ع) در ۱۷ ربیع‌الاول هم‌زمان با سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) خبر داد و گفت: این ایوان شبیه ایوان جمهوری اسلامی در حرم امام رضا(ع) است.
عقیق: محمد کریمی معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به انجام مراحل پایانی زیباسازی بخش‌های مختلف حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین اظهار داشت: مراحل انتهایی کارهای بازسازی حرم امامین جوادین (ع) به بحث تزئینات گنبد و گلدسته و طلاکاری ایوان‌ها منتهی می‌شود که در توافق‌‌نامه‌ چهار سال گذشته با ریاست ستاد، قرار شد مقام‌سازی و طلاکاری ایوان‌های حرم امامین جوادین (ع) توسط ایرانیان صورت گیرد.

 

 

وی با بیان اینکه در زیباسازی حرم امامین جوادین (ع) چند بخش مورد بررسی قرار گرفت، افزود: در ابتدا ایوان باب‌المراد طلاکاری و رونمایی شد و پس از آن گلدسته‌های حرمین جوادین (ع) بود. با توجه به اینکه یکی از گلدسته‌ها دچار انحراف بود، تکمیل این بخش زمان بیشتری نیاز داشت به همین دلیل ما سه گلدسته دیگر را طلاکاری کردیم که این بخش دو سال گذشته به اتمام رسید و در ادامه طلاکاری ایوان باب‌القریش را نیز در دستور کار قرار دادیم.

 

 

کریمی به انجام هم‌زمان بازسازی یکی از گلدسته‌ها و ایوان باب‌القریش اشاره کرد و گفت: تاکنون بتن‌ریزی گلدسته‌ای که دچار انحراف شده بود، انجام و سایر مراحل فنی آن در حال اجرایی شدن است. ایوان باب‌القریش نیز که در گذشته با مقرنس و آینه‌کاری تزئین شده بود، به همت هنرمندان ایرانی طلاکاری و عید غدیر دو سال گذشته رونمایی شد که این ایوان در صحن غربی حرم یعنی در صحن صاحب‌الزمان (عج) واقع شده است.

معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه امسال برای طلاکاری ایوان باب‌القبله حرم امامین جوادین (ع) برنامه‌ریزی کردیم، خاطر نشان کرد: در بخشی از این ایوان طلاکاری‌هایی از دوران قاجاریه باقی مانده بود که با حفظ آثار، طراحی مجدد صورت گرفت. در مرحله نخست طاق‌بندی سقف طلاکاری شد و با طراحی خوب و وزین داربست‌ها نیز در حال تکمیل است.

 

وی از تکمیل و رونمایی ایوان باب‌القبله هم‌ز‌مان با ۱۷ ربیع‌الاول روز میلاد پیامبر اعظم (ص) خبر داد و گفت: در ایوان باب‌القبله محدوده کمی طلاکاری وجود داشت که این طلاکاری بر روی دیواره‌های ورودی ایوان بود. همچنین مقرنس کوچکی بین مدخل ورودی حرم قرار داشت که تقریبا طلاکاری آن از زمان آقامحمدخان قاجار باقی مانده بود.

کریمی با بیان اینکه ما سعی کردیم مکتوبات ایوان باب‌القبله حرم امامین جوادین (ع) را حفظ کنیم و بدنه را در همان سطوح با تزئینات و کارهای متداول در ایوان‌ها با کتیبه‌های طرح های اسلیمی و نقوش مختلفی مزین کنیم، افزود: در این طرح از هنرهای اسلامی و سنتی استفاده کردیم که گوشه‌های ایوان هم مقرنس استفاده کردیم که شباهتی به ایوان جمهوری اسلامی در حرم امام رضا(ع) دارد با سبک منحصر به فردی در این ایوان به کار رفته است.

 

 

وی با اشاره به اینکه تمامی طلاهایی که در ایوان‌های حرم امامین جوادین (ع) به کار رفته از نوع طلای سخت با بالاترین کیفیت است، گفت: این طلاها از سوی خود عتبه امامین جوادین (ع) تأمین شده است و ما تنها به عنوان مجری طرح عملیات اجرای آن را بر عهده داشتیم.

به گزارش فارس، بازسازی سه ایوان حرمین امامین جوادین (ع) و طلاکاری گلدسته‌های این حرم مطهر حدود ۵ سال به طول انجامید که با رونمایی از باب‌القبله حرم امامین جوادین (ع) این بخش تکمیل خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین