عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
حجت الاسلام ماندگاري و حاج مهدي سماواتي در مهديه تهران
امام باقر(ع) مي فرمايند: به اندازه اي كه براي ولايت در دين سفارش شده است، براي هيچ چيز ديگري فرياد زده نشده. من و شما بعضي اوقات حرف هاي يك دكتر و كارشناس و روزنامه نگار را قبول مي كنيم اما حرف خدا را كه خالق عالم است قبول نداريم و اين جاي تاسف است.
به گزارش عقيق، مراسم دعا و مناجات خواني در ششمين شب از ماه مبارك رمضان در مهديه تهران برگزار شد. در اين مراسم كه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا آغاز شد، آقاي موحدي نيا به تلاوت قرآن، حاج مهدي سماواتي به مناجات خواني و حجت الاسلام و المسلمين ماندگاري به سخنراني پرداخت.

گزيده اي از سخنان حجت الاسلام ماندگاري با موضوع اسلام و خانواده را مي خوانيد:

*يك خانواده اسلامي داراي سه ويژگي مهم است. محلي براي آموزش هاي ديني و زندگي، محلي براي آرامش اهل خانه و مكاني براي نشاط و شادابي خانواده سه ويژگي بارز خانواده اسلامي است.

*در باب آموزش مطالب فراوان است كه ما امشب به يك موضوع آن يعني ولايت مداري مي پردازيم. اصلي ترين اصل اسلامي ما، ولايت مداري است. در مورد ولايت مداري فقط ولايت فقيه مد نظر نيست، بلكه ولايت مداري در اصل يعني ولايت خدا و بعد از آن ولايت پيامبر و امامان معصوم و در عصر غيبت يعني ولايت فقهاي جامع الشرايط.

مفهوم ولايت چيست؟ 

*امام باقر(ع) مي فرمايند: به اندازه اي كه براي ولايت در دين سفارش شده است، براي هيچ چيز ديگري فرياد زده نشده. اگر بخواهيم ولايت را ساده معني كنيم، يعني اينكه بفهميم خداوند در تمامي عرصه ها از ما بيشتر مي فهمد. من و شما بعضي اوقات حرف هاي يك دكتر و كارشناس و روزنامه نگار را قبول مي كنيم اما حرف خدا را كه خالق عالم است قبول نداريم و اين جاي تاسف است.

*در دايره خانواده دو ولايت داريم؛ ولايت شوهر بر زن و ولايت پدر بر اهل خانه.

*ولايت همواره با سه عامل قدرت، حكومت و بزرگي همراه است. خداوند ولي است و قدرت او از همه بيشتر است. حكومت خداوند فراتر از هر چيزي بوده و عظمت و بزرگي او نيز بسيار زياد است. 

قدرت، حكومت و بزرگي بالذات جاذبه اي نداشته و ممكن است دافعه نيز ايجاد كند، اما اگر اين سه عامل با ويژگي هايي همراه شوند جاذبه ايجاد مي كنند.

محبت، ويژگي اي كه قدرت را جذاب مي كند 

* ويژگي اي كه قدرت را جذاب مي كند محبت است. براي مثال پدري كه داراي قدرتي در خانه است را در نظر بگيريد؛ او براي جذاب بودنش بايد با اضافه كردن محبت به قدرت كارها را پيش ببرد. او با اين كار هم جايگاه خود را در خانواده تثبيت مي كند و هم جايگاه خداوند را در عالم هستي. زيرا فرزند اين نكته را در مي يابد كه وقتي پدر با اين قدرت كه دارد اينگونه محبت مي كند، حال خداوندي كه به مراتب قدرتمند تر از اين پدر است تا چه حد مهربان تر خواهد بود.

* اگر پدران ولايتي كه بر فرزندان و اهل خانه دارند را به درستي اعمال كنند، بعضا براي برخي برداشت نادرست در مورد ولي فقيه در جامعه به وجود نمي آيد و آن را نيز درست درك مي كنند. پدرها بدانند كه اعمال ولايت، اعمال قدرت محض نيست بلكه اعمال قدرت همراه با محبت است. پدر بايد توانايي توضيح مسائل و چرايي انجام دادن و يا ندادن كارها براي فرزندان خود را داشته باشد تا سوء ظن احتمالي آن ها به حسن ظن تبديل شود.

عدالت، ويژگي اي كه حكومت را جذاب مي كند

* ويژگي ديگري كه حكومت را جذاب مي كند، عدالت است. عدالت يعني اينكه عقيل برادر اميرالمومنين(ع) با بقيه افراد جامعه فرقي ندارد. پدري كه در خانواده با عدالت حكومت مي كند، به فرزندان خود مي آموزد هر كس كه حكومت ديني برپا كرد عدالت نيز دارد و با اين رويكرد ديگر اين فرد به خدا و . . . بدبين نمي شود و نمي گويد چرا فلان كس كور به دنيا آمده، چون مي داند خدايي عادل وجود دارد كه حتما صلاح دانسته اين فرزند كور به دنيا بيايد.

* غصه ما اين است كه بعضا مي شنويم چون فلان استان در كابينه دولت وزيري نداشته رسيدگي به آن ها كمتر انجام شده و اين بر خلاف عدالت است. ما براي دولت جديد نيز دعا مي كنيم و اميدواريم در پست هايي كه قرار است واگذاري رخ دهد باندبازي و رفيق بازي كنار گذاشته و به امور مردم رسيدگي شود.

سخاوت، ويژگي آخري كه بزرگي را جذاب مي كند 

* ويژگي آخري كه بايد عنوان كرد كه عامل جذابيت بزرگي است، سخاوت خواهد بود. اگر مي خواهيم فرزندانمان بزرگي و بزرگ منشي را ياد بگيرند بايد با آن ها با سخاوت برخورد كنيم.

به گزارش عقيق، در ابتداي اين مراسم حاج مهدي سماواتي به خواندن مناجات و اشعاري پرداخت كه در ادامه متن اشعار را ملاحظه مي كنيد:

همه هست آرزویم كه ببینم از تو رویى / چه زیان تو را كه من هم برسم به آرزویى

همه موسم تفرّج، به چمن روند و صحرا / تو قدم به چشم من نه، بنشین كنار جویى

شود این كه از ترحّم، دمى اى سحاب رحمت / من خشك لب هم آخر ز تو تَر كنم گلویى

چه شود كه راه یابد سوى آب، تشنه كامى / چه شود كه كام جوید ز لب تو، كامجویى

بشكست اگر دل من، به فداى چشم مستت / سر خُمّ مى سلامت، شكند اگر سبویى

نه به باغ ره دهندم، كه گلى به كام بویم / نه مشام این كه از گل شنوم به كام، بویى

به ره تو بس كه نالم، ز غم تو بس كه مویم / شده‏ام ز ناله، نالى، شده‏ام ز مویه، مویى


گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
0
0
بیت الرقیه سلام الله علیها
سخنرانی حجت الاسلام هاشمی نژاد
ذاکرین اهل بیت علیهم السلام
خیابان پنجم نیروی هوایی، بیت الرقیه سلام الله علیها
زمان:
از ساعت 22 الی 23:30
مراسم لیالی قدر از ساعت 23 آغاز میگردد
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین