عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳
در حالی که دو روز تا آغاز دهه وقف مانده برنامه‌های سازمان اوقاف برای این دهه هنوز اعلام نشده و به نظر می‌رسد رئیس جدید سازمان اوقاف در نخستین روز‌های آغاز بکار بیشتر به دنبال تغییر و ترمیم ساختار این سازمان است.
عقیق:طبق رسم همه ساله دهه گرامیداشت فرهنگ وقف از روز ۲۷ ماه صفر به صورت سراسری و با همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود که با توجه به تغییر رئیس این سازمان پیش‌بینی می‌شد برنامه‌های این دهه با تحولاتی روبرو شود.

عدم اعلام برنامه‌های دهه وقف دو روز مانده به آغاز

درحالی دهه وقف از دو روز دیگر آغاز می‌شود که هنوز برنامه‌های این هفته از سوی مسئولان سازمان اوقاف اعلام نشده و به نظر می‌رسد و رئیس جدید بیشتر به دنبال تغییرات ساختاری در سازمان است.

این امر چند سالی است که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برای ترویج فرهنگ وقف و معرفی و تجلیل از واقفان برتر کشور طی ۱۰ روز و در قالب دهه‌‌ای باعنوان دهه وقف برگزار و در آن  برنامه‌های مختلف از جمله همایش‌ها، کنگره‌ها و نمایشگاه‌هایی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

البته پیش از این برنامه‌های گرامیداشت وقف طی یک هفته و در قالب هفته وقف برگزار می‌شد اما در ادامه هفته وقف به دهه وقف ارتقاء یافت و برای آن روزشمار هم تعیین شد.

روزشمار دهه وقف در سال ۹۶

موضوعات روزشمار دهه وقف در سال ۱۳۹۶ شامل «وقف، رسانه و بسیج مردمی»، «وقف، سنت نبوی و سیره اهل‌بیت (ع)»، «وقف، ترویج فرهنگ قرآنی»، «وقف، بقاع متبرکه و زیارت»، «وقف، خانواده و سبک زندگی»، «وقف، علم و فناوری»، «وقف، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، «وقف، علما و حوزه‌های علمیه»، «وقف، محیط زیست و سلامت»، «وقف، اجرای امینانه نیات واقفین» بود که هر روز از دهه وقف به یکی از این نام‌ها مزین و برنامه‌هایی در آن روز با این موضوعات اجرا شد.

برنامه‌های دهه وقف در ادوار گذشته

تجلیل از واقفان برتر و معرفی موقوفات کاربردی و همچنین بیان و معرفی حوزه‌هایی که در آن موقوفه کم داریم از جمله فعالیت‌های دهه وقف است.

ترویج فرهنگ وقف و معرفی و تبیین اهمیت این سنت حسنه به مردم از طریق برگزاری همایش‌ها و خصوصاً از طریق رسانه‌ها از دیگر اتفاقات دهه وقف است که همه ساله باهمت سازمان اوقاف برگزار می‌شود.

ترویج وقف مشارکتی و واگذاری تولیت موقوفه به واقف

ترویج وقف مشارکتی، استفاده از ظرفیت دیگر نهاد‌ها از جمله بسیج، توسعه موقوفات اشتغال‌زا و مولد، ضرورت ایجاد شفافیت مالی در موقوفات و اطلاع‌رسانی درست به مردم و واگذاری تولیت موقوفه به خود واقف و مردم از دیگر موضوعات و برنامه‌های دهه وقف است.

البته امسال و تنها دو روز مانده به آغاز دهه وقف هنوز برنامه‌‌ای از سوی سازمان اوقاف جهت بزرگداشت این دهه اعلام نشده و به نظر می‌رسید تیم مدیریتی جدید سازمان اوقاف قصد ایجاد تحول در برنامه‌های این دهه را دارد که هنوز برنامه‌ای اعلام نشده است.

انتصاب رئیس جدید سازمان ۱۷ روز مانده به آغاز دهه وقف

به گزارش فارس حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی از روز ۲۸ مهر‌ماه به عنوان رئیس جدید سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب شد، البته از ماه‌ها قبل زمزمه انتصاب خاموشی به ریاست سازمان اوقاف به گوش می‌رسید. وی در اولین سخنان خود پرداختن ویژه به امور خیریه را از اولویت‌های خود در این سازمان بیان کرد. البته شاید زمان ۱۷ روز فرصتی کافی برای طراحی و اجرای برنامه‌های دهه وقف نباشد اما نمی‌توان پذیرفت که مدیران سابق هیچ گامی برای برنامه‌های دهه وقف برنداشته‌اند.

پیش از حجت‌الاسلام خاموشی، حجت‌الاسلام علی محمدی به مدت ۸ سال ریاست این سازمان را برعهده داشت و موضوع گرامیداشت دهه وقف در زمان مدیریت وی در رأس سازمان اوقاف آغاز شد.

به‌ هر حال دو روز مانده به آغاز دهه وقف منتظر اعلام برنامه‌های این دهه و تحولات احتمالی آن از سوی تیم مدیریتی جدید سازمان اوقاف هستیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین