عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
پاسخ به شبهات:
درباره قرآن کریم باید مشخص گردد که خداوند متعال، احکام تمام مسائل را به صورت ریز و درشت بیان نکرده اند؛ که اگر قصد بیان تمام احکام می بود، حجم آن بسیار بیشتر از قرآن کنونی می شد.
عقی: پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

چرا نجاست سگ در قرآن و روایات پیامبر اکرم(ص) نیامده است؟

سوال:

اگر شبهه ایجاد کنند که چون در قرآن نیامده سگ نجس نیست و از زمان امامان مطرح شده و پیامبر اسلام هم در زمینه نجاست سگ  چیزی نگفته چگونه پاسخ دهیم؟

پاسخ:

مقدمتا باید واضح شود که اسلام، مجموعه احکام و عقائدی است که از دو منبع اصلی قرآن و روایات صحیحه، استخراج می شود. بنابراین اکتفا به قرآن کریم و کنار گذاشتن روایات، انحرافی است در دین.

پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله در این باره می فرمایند: «کتاب خدا و عترت من (سخنان و دستورات اهل بیت علیهم السلام) از هم جداناپذیرند.»

اما درباره قرآن کریم باید مشخص گردد که خداوند متعال، احکام تمام مسائل را به صورت ریز و درشت بیان نکرده اند؛ که اگر قصد بیان تمام احکام می بود، حجم آن بسیار بیشتر از قرآن کنونی می شد.

در مساله نجاست سگ نیز ماجرا به همین صورت است؛ قرآن کریم درباره سگ سخنانی دارد، اما درباره نجاست سگ، سخنی به صراحت بیان نشده است. این در حالی است که حکم نجاست سگ در روایات، به حد تواتر رسیده است و اجماع نیز مؤید آن می باشد.

اما سوالی پیش می آید که چرا پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، درباره نجاست سگ بیانی نداشته اند؟

در پاسخ به این سوال می گوییم: احکام شرعی، به صورت تدریجی به امت اسلامی آموزش داده شده است؛ بنابراین دور از انتظار و خلاف تجربه نیست که حکمی توسط پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به جهت های مختلف، بیان نشده باشد و در زمان ائمه علیهم السلام حکم آن بیان گردد.

 

همچنین این احتمال مطرح است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، درباره مساله نجاست سگ، مطالبی را بیان داشته باشند، اما به جهت های مختلف، به دست مومنین نرسیده باشد.

به هر حال هر دلیلی که داشته باشد و در هر صورت با وجود روایات صحیح و در حد تواتر به همراه موید اجماع، بر هیچ شیعه دوازده امامی پوشیده نخواهد ماند که سگ، نجس می باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین