پایگاه اطلاع رسانی هیات‌ها و محافل مذهبی
۱۷:۲۷

۱۳۹۱/۰۳/۰۶

مراسم شهادت امام هادي (ع) در تالار وزارت كشور

چند سال پيش پليس اعلام كرد نوشتن نام ائمه كه مردم در ايام محرم روي ماشين مي‌نوشتند كار غيرقانوني است و با آن برخورد مي‌شود چرا كه ...
کد خبر : ۱۰۱
به گزارش "عقیق"، با اين نگاه روشن مواج اگر دريا سلام نگويد تورا مي‌خوانم كه نام زيبايت زيب و زينت هر مونسي است.

تو را مي‌خوانم اي هدايت كننده به سوي نور و روشنايي، تو را مي‌خوانم به نور منير هاديت، خوب من را آموخته‌اند كه باران نام ديگر توست.

نام بهاروارت را نجوا مي‌كنم مي‌خوانمت زماني كه به دست زخم جهل مرهمي بر زخم‌هايم هستي. تو درياي سخاوتي و آنچنان سخاوتي كه نمي‌شناسمت چنانچه مادرت آن كوثر را نشناختم.
 

اين جملات زخم نوشته‌هايي بود كه وحيد جليلوند  در جمع هنرمندان شب گذشته در تالار وحدت با حضرت هادي نجوا ‌كرد.

در قسمت ديگري از برنامه حميدرضا برقعي آخرين سروده‌اش را به مظهر امام هادي(ع) تقديم كرد و از آن جا كه اعتقاد داشت بغض دشمن در هتك حرمت‌ها به خاطر بغض به حضرت امير مي‌باشد غزل ديگري را به مظهر امام علي(ع) پيشكش كرد.

در بخش ديگري از برنامه محمد اصفهاني نجواي ستاره غريب را براي امام هادي(ع) زمزمه كرد و در تمام برنامه عبارت سلسله موي دوست خود نمايي مي‌كرد.
 
گروه تواشيح  طاها بيدار بودن شيعه را، بي يار بودن شيعه را فرياد مي‌زد و در عزا بودن آسمانيان  براي قتلگاه سامراء را با هادي هادي گفتنشان زمزمه مي‌كردند.
 

وحيد جليلوند قبل از متن‌خوانيش براي امام هادي گفت: دغدغه هر  بچه شيعه كه داراي شعور مذهبي است اين است كه نسبت به مقدساتي كه عزيز مي‌پندارد نبايد بي‌احترامي شود.

 مشكل بزرگ ما اين است كه سال‌هاست ما تالي اتفاقات بعد از تخريب‌ها هستيم. وقتي حرمين در سامراء نابود شد تازه به فكر امامان سامراء افتاديم.

نسبت به همه ائمه به ويژه امام هادي(ع) چه علماء و چه مسئولين براي شناخت بيشتر مردم كم كاري كردند.

مرادي:
 
حجت الاسلام شهاب مرادي، كه سخنران برنامه بود حرف هايش را كوبنده و با گله اينطور مطرح كرد:
 
از برخي ائمه معصومين بعد از امام رضا(ع) يعني امام جواد(ع)، امام هادي(ع) و امام عسگري روايات كمي نقل شده است. فرمايشي از امام هادي را طرح مي كنم تا شروعي باشد براي طرح دغدغه‌هايمان.

ايشان مي فرمايند به ياد بياور  حسرت‌هاي كوتاهي‌هايت را تا بتواني دور انديشي كني و تصميمات دقيق داشته باشي.
 
در فضاي فرهنگي 50 سال اخير ما كوتاهي داشته‌ايم در فضاي انقلاب اسلامي و دوران جنگ اگر كه شهادت و مجلس‌هاي عزاداري ائمه وجود نداشت دينداري ما از بين مي‌رفت چرا كه جريان روشنفكري و تفكر سكولار ديني معتقد بود «روحانيان نبايد در فضاي فرهنگي دخالت كنند» در جامعه آن زمان وجود داشت و همچنان ادامه دارد.
 

متاسفانه روضه خواندن قبيح شده و مي‌گويند روحاني‌هاي روضه‌خوان به معني اينكه برخي روحانيون سطح پايين هستند.

خاطرم هست حضرت امام فرمودند: شنيده‌ام روحاني‌ها آخر صحبتشان روضه نمي‌خوانند و اين ناراحت كننده است.

امام در آن زمان فرمودند: عزاداري براي امام حسين بايد عزاداري سنتي باشد. حضرت امام به ملي گراها گفتند اگر دلتان براي مردم ايران مي‌سوزد امنيت اين كشور را دسته‌جات عاشورا تعيين مي كند متاسفانه ما در اين موضوعات دچار آسيب شده‌ايم.

بيست و چند سال است در منزل شخصي من براي امام هادي مجلسي برگزار مي‌كنيم اما وقتي به مداح‌هاي معروف پيشنهاد مي‌دهيم كه روضه خواني كنند مي‌گويند شعري براي امام هادي وجود ندارد. نگاه كنيد اسم حضرت خديجه چقدر غريب است. چند درصد مردم وقتي دختردار مي‌شوند اسم دخترشان را خديجه مي‌گذارند؟ چرا به امام هادي، علي النقي نمي‌گوييم چرا اسم علي نقي كم شده؟ به اين دليل كه فرهنگ جامعه و سليقه مردم تغيير كرده است.
 
خانم‌ها چند برابر مردان در اين تغيير ذائقه فرهنگي نقش داشته‌اند. سازمان‌هاي فرهنگي و هنري بايد تحقيق كنند و ببينند چرا ذائقه مردم تغيير كرده است.

حضرت آقا اين همه به شعر و مقوله مداحي توجه دارند و هنرمندان را در شب‌هاي خاصي به بيت رهبري دعوت مي‌كنند.
 
الان برخي جريانات مي‌خواهند فضاهاي دسته عزاداري را زيرسوال ببرند، مي‌گويند دسته زنجيرزني باعث مي‌شود دخترها و پسرها با هم صحبت كنند. آيا اين افراد دلسوز دين هستند؟
 

سئوال من اين است كه در ده شب عزاداري دختر و پسر بيشتر همديگر را مي‌بينند يا در دانشگاه؟
 
اين همه اتفاق مي‌افتد كسي نمي‌گويد در كل يك سال ترافيك وجود دارد؛ آن وقت در محرم به ترافيك گير مي‌دهند و آن را مخل آسايش مردم مي‌دانند.

چند سال پيش پليس اعلام كرد نوشتن نام ائمه كه مردم در ايام محرم روي ماشين مي‌نوشتند كار غيرقانوني است و با آن برخورد مي‌شود. چرا كه تمركز راننده را از بين مي‌برد، سئوال من اين است كه چطور تبليغ روي اتوبوس‌ها حواس را پرت نمي‌كند اما نام امام حسين(ع) باعث تصادف مي‌شود؟

سازمان‌هاي ما بايد در مقوله جامعه پذيري فرهنگي كار كنند؛ روضه خواني‌هاي قديمي بايد در خانه‌ها جان بگيرد، امروزه روحاني‌ها و مردم ارتباط خوبي ندارند يعني اين ارتباط به حداقل رسيده ما امروز طلبه كم داريم مسجد كم داريم.

تلويزيون به اين عريضي و طويلي و وزارت ارشاد با اين همه زيرشاخه اگر نتواند مشكل ذائقه فرهنگي مردم را حل كند پس به چه درد مي‌خورد.

متاسفانه انتقاد نسبت به اين سازمان‌ها كم شده انگار كه نخبگان فرهنگي از نقد اين سازمان‌ها نااميد شده‌اند.

چرا سازمان آموزشي كشور را زير سئوال نمي‌بريم؟ اينها همه بيت المال مردم است.
بچه‌ هاي ما به دبيرستان و دبستان مي‌روند آيا تدين دانش آموز بعد از ورود به مدرسه بيشتر مي‌شود؟
 

اگر كسي شانس بياورد و معلم خوبي داشته باشد ممكن است دين دارتر شود؛ بعد از رفتن به هر دانشگاه احتمال اينكه ديندارتر بشود بيشتر است يا بي‌دين؟ اگر قرار باشد در نظام اسلامي آموزش و پرورش و وزارت ارشاد به نفع دين كار نكنند پس به نفع كه كار مي‌كنند.

در حال حاضر ما در فضاي فرهنگي همان سبك رضاخان را ادامه مي‌دهيم؛ در مهدكودكي وارد شدم ديدم ترانه گذاشته‌اند و بچه‌ها همه مي رقصيدند.
 
نگاه كنيد؛يك نفر به ارزش‌هاي ديني ما توهين مي‌كند و بعد ما به يادمان مي‌افتد كه واكنش نشان دهيم. آيااين فرهنگ مي‌شود؟

بارها گفته‌ام نبايد اين آدم‌ها را گنده‌تر كرد اصلاً نبايد به اين آدم بها داد؛ بياييد ايجابي و اثباتي كار كنيم اينكه برعليه يك فردي جريان فرهنگي درست كنيم نشان دهنده مذهبي و تعصبي بودن نيست.

مردم ما امروز وظيفه دارند سطح انتظارشان را از مسئولين بالا ببرند، آموزش رايگان مانند درمان رايگان حق مردم است.
 
وقتي بچه‌اي در كشور اسلامي به مدرسه مي رود بايد متدين تر بشود. نيروهاي بسيج بايد وارد آموزش و پرورش شوند. سطح انتظار را بايد از مدارس بالا برد، پسر بچه‌ها بايد از سال 7 و 8 سالگي شروع به نمازخواندن كنند.

نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و ديگر سازمان‌هاي فرهنگي بايد نسبت به اتفاقاتي كه در دانشگاه مي‌افتد و خوراك‌هاي فاسدي كه اساتيد به دانشجويان مي‌دهند پاسخگو باشند.

من در هيئت مديره فرهنگي شهرداري تهران عضو هستم يك بار خاطرم هست التماس كردم كه يك فرهنگسراي را به نام حضرت خديجه بگذارد به جاي اين همه اسم گل كه روي فرهنگسرا گذاشته مي‌شود اما انگار به نسيم صبح گفته‌ام و هيچ كس حرف من را گوش نكرد.
 
در تهران بايد پاتوق فرهنگي شكل بگيرد بايد خانواده‌هاي متدين و مذهبي شناسايي شوند و در اين پاتوق‌ها مسئولين از مسئول صدا و سيما گرفته تا رئيس دانشگاه آزاد به مردم پاسخگو باشند.

وقتي مسئولين چهارهزار متدين را روبروي خودشان ببينند و احساس كنند مجبور هستند پاسخگو باشند عملكردشان را اصلاح مي كند، دولت نوكر مردم است حضرت امام گفتند ما خادم مردم هستيم رئيس جمهور بايد بداند كه خدمتگزار مردم است.

در آخر صحبتم بايد به دو نكته اشاره كنم: يكي اينكه براي ارج نهادن به شخصيت روحانيون اگر كسي به سراغتان آمد و از شما سئوال ديني پرسيد پاسخش را ندهيد و بگوييد برو به سراغ يك روحاني.
چرا كه  با اين كار شما شخصيت روحاني و قابليتش در جامعه مشخص مي شود. 

يك كار ايجابي هم بايد انجام دهيم و آن اينكه هيئت‌هاي خانگي را در خانه‌هايمان احياء كنيم اگر كسي هزينه ندارد براي شام دادن، غذايي سبك بدهد.
 
مثلاً خودمن در هيئت نان، پنير و هندوانه مي‌دهم.
 
در آخر چند دعا مي‌كنم و آن اينكه انشاء الله خداوند همه ما را مورد مغفرت قرار دهند و اين مجلس را از ما بپذيرد.
 
 
بعد از صحبت هاي شهاب مرادي اين مجلس با شعرخواني محمداصفهاني به پايان رسيد و جمعيت سالن به سمت دسته عزاداري با مداحي طاهري حركت كردند تا دسته عزا به سمت ميدان فلسطين روانه شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

گزارش خطا

ارسال نظر
  • پربازدیدها
  • تازه ها