عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
در ماه مبارک رمضان مناسبت‌های فراوانی همچون نزول قرآن، شب قدر، ولادت امام حسن(ع) و شهادت امام علی(ع) و نیز سالروز وفات حضرت ابوطالب را در پیش داریم.
عقیق: یکی از مراجع تقلید گفت: توحید، معاد و نبوت سه اصلی هستند که در سوره «یس» در مورد آنها صحبت شده و از همین رو آن را سوره اصول ثلاثه و نیز قلب قرآن می‌نامند.

آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در نخستین جلسه تفسیر سوره مبارکه «یس» که در مدرسه حجتیه قم برگزار شد کاهش جرایم در ماه رمضان را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: یکی از فواید مادی روزه داری این است که جرایم در سطح جامعه کاهش می‌یابند.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان مناسبت‌های فراوانی همچون نزول قرآن، شب قدر، ولادت امام حسن(ع) و شهادت امام علی(ع) و نیز سالروز وفات حضرت ابوطالب را در پیش داریم.

این مرجع تقلید یکی از اهداف روزه‌داری و وجوب آن را افزایش تقوای مومنان دانست و عنوان داشت: تقوا همان رعایت دستورات الهی و ترک محرمات است و مردم روزه‌دار با درک این حقیقت از گناه و اشتباه هم پرهیز می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) قرائت قرآن ثواب فراوانی دارد؛ شیعیان در مجالس ترحیم خود هم قرآن می‌خوانند و معتقدند ثواب آن به روح فرد درگذشته می‌رسد اما وهابی‌ها این امر را به سخره می‌گیرند و چنین اعتقادی ندارند در حالیکه سخن و اعتقادشان باطل است.

آیت‌الله سبحانی در ادامه تفسیر سوره «یس» را آغاز کرد و گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «اگر سوره یس را اول صبح بخوانید تا مغرب آن روز در امان هستید و اگر شب هم آن را بخوانید تا صبح در امان خواهید بود» این حدیث نشان‌دهنده جایگاه والای یس در میان دیگر سوره‌های قرآن است و بر اساس روایات آن را قلب قرآن نیز خوانده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح شدن سه مبحث توحید، نبوت و معاد در سوره «یس» بیان داشت: به همین دلیل سوره یس را سوره اصول ثلاثه هم خوانده‌اند؛ هر بدنی به قلبی نیاز دارد که خون را در آن به گردش درآورد، سوره یس هم به دلیل اینکه سه اصل اساسی دین را مطرح کرده قلب قرآن نامیده شده است.

وی اضافه کرد: اخیراً یکی از نویسندگان که دارای سابقه اسلامی و مذهبی هم بوده گفته است قرآن کریم تصورات و سخنان پیامبر است و نشانه‌ای از الهی بودن آن در دست نیست؛ کمی تدبیر و تفکر در آیات این کتاب نشان می‌دهد که تمام کلمات و آیاتش کلام وحی بوده و نمی‌توان آن را سخنی بشری قلمداد کرد.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: امیدواریم این شخص و همه کسانی که قرآن را منکر می‌شوند این سخن ما را بشنوند و دست از بیان اینگونه عقاید بردارند.


منبع:جام

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین