25 دی 1400 12 جمادی الثانی 1443 - 33 : 12
کد خبر : ۱۱۰۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
در نگاه رهبر معظم انقلاب ورای برخی رویدادهای اجتماعی، هرچند تلخی و ناخوشایندی وجود دارد، اما می‌توان از منظری به آنها نگریست که نکات درس‌آموز از آن برداشت کرد و منظور خداوند را متوجه شد.

عقیق:حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق طی یادداشتی برای تسنیم، به تبیین نگرش توحیدی رهبر معظم انقلاب پرداخت.

نگرش توحیدی  رهبر معظم انقلاب ناشی از توحید ناب قرآنی و اهل‌بیتی است؛ این مسئله که ایشان دست خداوند را در همه رویدادهای اجتماعی و امنیتی می‌بیند و از موضع قدرت سخن می‌گوید، ناشی از ایمان راسخ ایشان به وعده‌های پروردگار است. ما بارها طی حدود 30 سال رهبری ایشان شاهد بودیم وقتی از امید به نصرت الهی و توکل بر خداوند متعال در صحنه‌های مختلف اجتماعی سخن می‌گویند، خودشان جلوتر از همه به این آموزه‌ها عمل می‌کنند. بنابراین مقام معظم رهبری معتقد است که اعتقاد به توحید و وحدانیت خداوند باید به قاعده زندگی تبدیل شود و برای خود ایشان اینچنین است. شما وقتی به مفاد خطبه‌های رهبر معظم انقلاب در روز جمعه 27 دی دقت می‌کنید، آن را خطبه‌ای کاملاً توحیدی می‌یابید.

نمونه این رفتار رهبر معظم انقلاب را در رویدادهای مختلف بارها مشاهده کرده‌ایم. ایشان در بخشی از سخنانشان در 14 بهمن امسال در دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به حوادث سیل که ابتدای سال دامن هموطنان ما را گرفت، این رویداد را هرچند تلخ، اما حاوی پیام‌های درس‌آموز دانستند و فرمودند: «در همه‌ی حوادث طبیعی و بلایای طبیعی -که حوادثی [است] که ظاهر بلا دارد، اگر چه باطنش ممکن است نعمت و عطای الهی باشد- ملّت ایران حقیقتاً جانانه وارد میدان می‌شوند؛ ما این را بارها و بارها آزموده‌‌ایم. این روح همبستگی در میان مردم ما و حالت بسیج‌شوندگی برای خدمت به هم‌میهنان یک چیز استثنائی است»؛ یعنی خداوند در ورای ابتلائات اجتماعی، همگان را مورد آزمون قرار می‌دهد. فلسفه ابتلائات فردی و اجتماعی را در آیه155 سوره بقره این‌طور می‌خوانیم: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ؛ یعنی قطعاً ما شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهش اموال و نفوس و کشت‌ها مورد ابتلا قرار می‌دهیم و تو ـ اى پیامبر ـ به شکیبایان نوید بده»؛ یعنی از این منظر قرآنی، بلایای طبیعی یکی از سنت‌های الهی است و سبب امتحان و رشد بشر است و یادآوری نعمت‌های الهی را به همراه دارد.

از این رو، نگاه توحیدی، روح حاکم بر بیانات رهبر معظم انقلاب در تمام سخنرانی‌های ایشان است؛ یعنی در ورای برخی رویدادهای اجتماعی، هرچند تلخی و ناخوشایندی وجود دارد، اما می‌توان از منظری به آنها نگریست که نکات درس‌آموز از آن برداشت کرد و منظور خداوند را متوجه شد. با این نگرش، ماجرای ترور سردار شهید سلیمانی را جزو ایام‌الله را معرفی کردند. ایشان در بخشی از سخنانشان در خطبه‌های نماز جمعه فرمود: «ماجراهای تلخ، ماجراهای شیرین، حوادث درس‌آموز در این دو هفته برای ملّت ایران پیش آمد. یوم‌الله یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند؛ آن روزی که 10ها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه‌ی جهان را شکل دادند، این یکی از ایّام‌الله است» بنابراین نگرش توحیدی رهبر انقلاب باید الگویی سازنده برای تمام مسئولان نظام باشد.

این نوع رفتار، همان مدل نگاهی است که امام بزرگوار در هنگام فتح خرمشهر داشتند آنجا که فرمود: "خرمشهر را خدا آزاد کرد" و یا آن زمان که نیروهای آمریکایی در صحرای طبس گرفتار شدند، اشاره داشتند "شن‌ها مأمور خدا بودند" این یعنی اشاره به آیه "فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ‏ إِذْ رَمَیْتَ‏ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى‏ وَ لِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنینَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیم‏؛‌ و شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کُشت. و چون [تیر به سوى آنان‏] انداختی، تو نینداختی بلکه خدا زد تا به این وسیله مؤمنان را به آزمایشى نیکو بیازماید. قطعاً خدا شنواى داناست." (آیه17 سوره انفال)

ایشان بارها تأکید بر نگرش توحیدی در مسائل مختلف اجتماعی داشته‌اند. رهبر انقلاب در سخنانی با نقد نگاه سکولار در بستر جوامع فرمودند «مهمترین مشکل دنیایی که امروز رنگین‌ترینش در غرب متجلی است و به آن داریم اشاره می‌کنیم، جدایی از خدا و اعتقاد به خدا و التزام به اعتقاد به خداست. البته شاید اعتقاد ظاهری و صوری و اینها وجود دارد، لیکن به اعتقاد به خدا التزام نیست. اگر مسئله‌ی مبدأ حل شد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.» همچنین اشاره داشتند «وقتی انسان به این مسئله معتقد شد، این توحیدی که این معنا را به ما نشان می‌دهد، یک نیروی عظیم و تمام نشدنی را در اختیار بشر می‌گذارد.» (89/9/10)

 

منبع:تسنیم

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: