عقیق:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از فعالیت های رسانه ای خود به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.
* خرید و فروش زیورآلات طرح دار
طلای منقوش به اسماء متبرکه
س۷۴. حکم خرید و فروش طلایی که روی آن آیه قرآن یا اسماء و اوصاف الهی و یا اسماء معصومین (علیهم السلام) نوشته شده، چیست؟
ج. نوشتن و قالب ریزی آیات قرآنی و اسماء جلاله و امثال آن بر روی طلا و جواهرات اشکال ندارد، و خرید و فروش آنها اشکالی ندارد. ولی کسی که میخواهد استفاده نماید، واجب است که احکام شرعی آنها را رعایت نماید و از بیاحترامی و نجس کردن و مسّ بدون وضوی آنها خودداری کند.
س۷۵. حکم خریدن طلایی که بر روی آن اسماء متبرکه حک شده است، برای ذوب کردن و قالب ریزی مجدد، چیست؟
ج. اشکال ندارد.
س۷۶. اگر فروشنده بداند، خریدار احکام شرعی اسماء متبرکهای که بر روی طلا یا نقره حک شده است را رعایت نمیکند (مثلاً بدون وضو به آن دست میزند)، فروش به این گونه افراد چه حکمی دارد؟
ج. اگر فروش آن عرفاً کمک به عمل حرام خریدار محسوب شود، و همچنین اگر وظیفه نهی از منکر باشد، نباید معامله را انجام دهد.
س۷۷. زیورآلاتی که اسماء متبرکه بر روی آنها حک شده و مورد استفاده کودکان و نوجوانان است، و از طرفی چون مکلف نیستند، و رعایت احکام شرعی اسماء متبرکه را ندارند، خرید و فروش این گونه زیور آلات چه حکمی دارد؟
ج. اشکال ندارد.
س۷۸. حکم خرید و فروش انگشتر و طلاجاتی که بر روی آنها تصاویر منسوب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام)، حک شده است، چیست؟
ج. این کار فی نفسه از نظر شرعی اشکال ندارد، به شرط این که مشتمل بر اموری که از نظر عرف، اهانت و بی احترامی محسوب می شود نبوده و با شأن آن بزرگان، منافات نداشته باشد.
س۷۹. اگر مشتری، جواهراتی خریداری نماید که منقّش به اسماء متبرّکه باشد، آیا لازم است احکام شرعی مربوط به اسماء متبرّکه را به او یاد آوری کنیم؟
ج. تذکر دادن واجب نیست، مگر آن که بدانید جاهل به حکم شرعی است.
زیورآلات با طرح صلیب و آرم فرقه های منحرف
س۸۰. آیا خرید و فروش طلا و جواهرات با طرح صلیب یا علامت فرقههای منحرف جایز است؟
ج. جایز نیست.
زیور آلات با طرح و نقش حیوانات
س۸۱. خرید و فروش زیور آلات و جواهرات با طرح و نقش حیوانات چه حکمی دارد؟
ج. ساخت، نگه داری و خرید و فروش تصویر جاندار، اعمّ از مجسّم و غیر مجسّم فی نفسه، حرمتی ندارد.
طلاجات منقوش به عکس انسان و پادشاهان
س۸۲. حک کردن عکس برخی از شخصیتها و پادشاهان ایرانی و خارجی بر روی زیورآلات و سکهها چه حکمی دارد؟
ج. اگر ترویج باطل محسوب شود، جایز نیست.
منبع:حوزه