عقیق:حجت الاسلام سیدتقی مهدوی در گفتگویی در کرمان، در خصوص مسئله طلب آب توسط امام حسین علیه السلام برای طفل صغیر خود، گفت: یکی از سؤالاتی که در مورد قیام عظیم عاشورا وجود دارد این است که چرا آقا امام حسین علیه السلام برای فرزند شیرخوارش از دشمن آب طلب میکند و این را یک نوع تنقیص و نقص برای امامِ مسلمانان میدانند. در جواب سؤال میتوان به دلایل مختلفی استناد کرد و گفت هیچگونه تنقیصی مورد توجه امام علیه السلام قرار نمیگیرد چراکه:
اول: دلیل این است وقتی که حضرت برای طفل شیرخوارشان تقاضای آب میکنند، میخواهند در دشمن حس ترحم ایجاد بکنند که همین حس شاید موجب هدایت آنها بشود بلکه این حس موجب هدایت دشمن شود.
دوم: بزرگان دلیل دیگری را اینطور نقل میکند که حضرت برای طفل شیرخوار آب طلب میکنند تا اتمام حجتی برای تمام افراد لشکریان عمر سعد باشد و فردای قیامت لشکریان در رابطه با آقا امام حسین علیه السلام هیچ عذر و بهانهای نداشته باشند.
سوم: اینکه امام حسین علیه السلام با این اتمام حجت میخواستند به تمام دنیا از زمان خودشان تا قیامت ثابت کنند که دشمن ایشان چقدر سنگدل بوده که حتی به یک طفل شیرخواره نیز رحم نکرده است.
چهارم: دلیل این است که همه انسانها میتوانند مالک و صاحب رودخانهها و آبهای بیابان باشند و اینها ملک فرد خاصی نیست و مالک خاصی ندارد؛ چه اینکه محمد بن سنان از امیرالمومنین علیه السلام سوال میکند در مورد این آبهای بیابان و آبهای روان مالک دارند یا نه؟ حضرت علی علیه السلام در جواب میفرمایند آب، آتش و علف های بیابان متعلق به همه انسان هاست و همه در این سه مورد با هم شریکند و مالک خاصی ندارد. و این یعنی امام حسین علیه السلام صرفا حق خودشان رو طلب کردند و در حق ایشان ظلم شد.
پنجم: در زیارت امام زمان عجل الله تعالی فرجه در روز جمعه میخوانیم ﺍﻟﺴﱠﱠﻠَﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﻋَﻴْﻦَ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓِ (سلام بر تو ای امام، ای که سرچشمه زندگی و هستی) و این یعنی امام علیه السلام سرچشمه زندگانی است و به اعتقاد شیعه، امام خودش به دیگران زندگی و روشنی میدهد و واسطه فیض بین پروردگار و عموم مردم است و به طور کلی، امام خود آب حیات است. و لذا این کار حضرت علیه السلام از این باب بود که طلب آب از دیگران خود برای آب حیات دادن به آنهاست.
منبع:حوزه