19 دی 1400 6 جمادی الثانی 1443 - 46 : 04
کد خبر : ۱۰۶۶۳۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
جهنم، جایگاه بدان و دستیاران شیطان است؛ محل ترسناک و سوزانی که دارای طبقات مختلفی است.

عقیق:جهنم، جایگاه بدان و دستیاران شیطان است؛ جایگاه افرادی که از اعمال زشت دست نمی‌کشند و با خداوند متعال به مقابله و جنگ می‌پردازند. این محل ترسناک و سوزان دارای طبقاتی است و هر طبقه مختص قشر خاصی است که با توجه به اعمالشان در این جایگاه قرار می‌گیرند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که؛ جهنم چند طبقه دارد و در هر طبقه آن چه افرادی حضور دارند؟!

در این راستا سعی کرده ایم تا پاسخ سوال مذکور را برای شما در این مطلب آماده نماییم، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

تعداد طبقات جهنم

جهنم را خداوند طبقه طبقه قرار داده است. در روایتی آمده است که حضرت علی (ع) یک دست خود را بر دیگری گذاشت تا طبقات جهنم را نشان دهد.

پایین‌ترین طبقه «جهنم»  جایگاه منافقین است. (ان المنافقین فی الدرک اسفل من النار یعنی منافقین در پایین‌ترین درجه آتش هستند).

طبقه بعد «لظی» که جایگاه مشرکین است. بعد «حطمه» که مجوس را در آن می‌اندازند.

طبقه چهارم «سقر» وجایگاه صابئین است. طبقه پنجم «جحیم» و جایگاه مسیحیان است.

«سعیر» جایگاه یهود بوده و در آخر «هاویه» که جای اهل توحیدی است که مرتکب گناه شده باشند و فقط به اندازه گناهشان در آنجا بوده و سپس وارد بهشت می‌شوند.

هر طبقه جهنم مختص چه افرادی است؟

قرآن مجید جهنم را «دارُ البَوار» سرای هلاکت و «بِئسَ القَرار» بدترین جایگاه و «سوءُ الدار» خانه‌ای بسیار بَد معرفی می‌نماید و برای این میعادگاه همیشگی سرپیچی کنندگان از فرامین الهی در‌هایی را قرار داده است که هر گروه از درِ (طبقه) مخصوص به خود وارد آن می‌گردند!

این در‌ها در واقع در‌های گناهانی است که به سبب آن، افراد وارد دوزخ می‌گردند و هر گروهی به دلیل ارتکاب گناهانی که در دنیا از آن‌ها سر زده است، از دری مخصوص وارد می‌شود و به احتمال فراوان مراد از هفت در، هفت طبقه باشد. به نحوی که از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده است که فرموده‌اند: برای جهنم هفت در است و هفت طبقه و پس از آن حضرت یکی از دستان مبارک خود را بر روی دست دیگر نهاد و فرمودند: این گونه هر طبقه بالای طبقه‌ی دیگر قرار داده شده است.

اما در باب نام طبقات جهنم و تعلق داشتن به کدام گروه از افراد آمده است:

جَحیم

آن مکانی بسیار خطرناک است و آتشی بسیار هولناک دارد و ساکنان آن از فشار آتش در آن زیر و رو می‌شوند، درست به مانند گوشتی که در دیگ از فشار جوشش دیگ، زیر و رو می‌گردد و از این رو خداوند می‌فرماید: وَالَذین کَفرُوا وَ کَذَبُو بِآیاتِنا اُولئِکَ اَصحاب الجَحیم؛ آنان که کفر ورزیدند و آیات ما را تکذیب کردند، آنان یاران و اصحاب «جحیم»؛ آتش بزرگ و هولناک هستند. (حدید: آیه ۱۹)

لَظی

آن طبقه‌ دوم جهنم است و این طبقه از شدت حرارت گوشت بدن را از استخوان جدا می‌سازد، به نحوی که خداوند می‌فرماید: گناهکاران وارد لَظی می‌شوند و آن شعله‌های سوزان آتش است که پیوسته زبانه می‌کشد و هر چه را که در کنار و در مسیر خود می‌یابد می‌سوزاند (معارج: آیه ۱۱- ۱۸) و این شعله سوزان کسانی را که پشت به فرمان خداوند کرده و از اطاعت او روی گردان شدند را صدا می‌زند و همچنین کسانی را فرامی خواند که اموال فراوان جمع کرده و ذخیره نمودند، اما در راه خداوند انفاق نکردند، پس آن‌ها را به عقوبت اعمالشان می‌رساند.

سَقَر

آن طبقه سوم است که در آن متکبران و گردنکشان منزل دارند و آن بیابانی است پر از آتش که حرارت آن همه چیز را می‌سوزاند، به نحوی که خداوند می‌فرماید: سَاصلیه سَقَر، وَ ما اَدرئکَ ما سَقَر، لاتُبقی وَ لاتَذَر، لَواحَةٌ لِلبَشَر، عَلَیها تِسعَةَ عَشَر؛ ما آن متکبر گردن کش را با آتش سقر می‌سوزانیم، و تو چه می‌دانی سقر چیست؟

آتشی است که نه چیزی را باقی می‌گذارد و نه چیزی را رها می‌کند، و پوست بدن را به کلی دگرگون می‌نماید، و نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده اند. (مدثر: آیه ۲۶- ۳۰)

حُطمه

آن طبقه چهارم است و آن جایگاه افراد مردم آزار و مال حرام خور است به نحوی که در قرآن آمده است: لَینبذَنَ فِی الحُطَمة وَ ما اَدرئکَ مَالحُطَمة، نارُاللهِ المَوقَدَة، الَتی تَطلِعُ عَلَی الأَفئِدة؛ کسانی که در حضور و غیبت مردم را اذیت می‌کنند و از حرام مال جمع می‌نمایند و گمان می‌کنند که آن مال، آنان را در دنیا همیشه نگه می‌دارد، به زودی در حُطمه (آتش خُردکننده) پرتاب می‌شوند و تو چه می‌دانی حُطمه چیست؟ و آن آتش برافروخته الهی است. آتشی که از دل‌ها سر می‌زند و نخستین جرقه هایش در قلب‌ها ظاهر می‌گردد. (همزه: آیه ۴- ۷)

هاویه

آن آتش عمیقی است و به قدری حرارت دارد که پوست بدن افرادی که در آن واقع می‌شوند را درهم می‌کشد، به نحوی که خداوند می‌فرماید: کسانی که به آیات ما کافر شدند، به زودی آن‌ها را در آتش وارد می‌کنیم که هرگاه پوست‌های تن آن‌ها (در آن بریان) گردد و بسوزد، پوست‌های دیگری را به جای آن قرار می‌دهیم تا کیفر اعمالشان را مجدد بچشند. (نساء: آیه ۵۶)

سَعیر

خداوند در باب معرفی آن می‌فرماید: انا اعتَدنا لِلکافرینَ سَلاسِلَ وَ اَغلالاً وَ سَعیراً؛ ما برای کافران، سلسله‌ها و زنجیرها، غل‌ها و آتش سعیر را مهیا و آماده کرده ایم (انسان: آیه ۴) و مرحوم حویزی در تفسیر خود درباره‌ی این مکان می‌نویسد: سعیر مکانی است که در آن، سیصد چادر از آتش برپا شده است و در هر چادری سیصد قصر از آتش وجود دارد، و در هر قصری سیصد اتاق از آتش، و در هر اتاقی سیصد گونه از انواع عذاب‌های آتشین وجود دارد، و در هر اتاق، مار‌ها و عقرب‌ها و غل‌ها و زنجیر‌هایی که همه از آتش است، مهیا است. (تفسیر نورالثقلین، ج. ۳: ۱۷)

فَلق

درباره‌ این طبقه از جهنم، معاویة بن وهب می‌گوید: روزی در خدمت امام صادق (ع) بودیم، شخصی آیه «قَل اَعُوذُ بِرَبّ الفَلَق» را خواند و از حضرت پرسید: فَلَق چیست؟ حضرت فرمودند: بیابانی است در دوزخ، که در آن هفتاد هزار خانه و در هر خانه هفتاد هزار اتاق و در هر اتاق هفتاد هزار مار بزرگ و در شکم هر ماری هفتاد هزار نوع از سم است (نورالثقلین، ج. ۳: ۷۲۰) و به روایتی دیگر فلق چاهی در جهنم است که اهل دوزخ از حرارت آن دنبال پناهگاه هستند و در آن چاه صندوقی از آتش است که اهل آن چاه از حرارت و سوزندگی آن در رنج و عذاب است.. (آمال الواعظین، ج. ۳: ۴۲۷- ۴۳۰)

 

منبع:باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
به نظر من طبقات جهنم هرچه هم باشد بهتر از دنیای طبقاتی است
اریا
|
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
خوب حالا کدام طبقش مال کسانی است که به نام دین وشیعه پدر مردمو دراوردن وخودشونو نایب خرا روزمین میدونن درضمن کجای قران گفته اینطبق مال یهود واون طبقه مال مسبحی است تروخدا دستبردارین ازاین شست شوی مغزی مردم کم دورغ ببافین جهنم فقط جابگاه گناه کاران وظالمان به مردم است وفرقی هم بین هیچ کس نیست
ناشناس
|
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
آدم وقتی مرتکب گناهی میشودتا حدودی پیش خودش مورد ملامت خویش قرار می گیرد. اما کسی که فکر میکند کار خیری انجام میدهدودر واقع جهنمی است این خیلی سخت است.وهم یحسبون انهم یحسنون صنعا . سوره کهف آیه104