عقیق:سیدمحسن میرباقری مدیر مؤسسه نورالمجتبی (ع) وخادم القرآن درگفتگویی در خصوص اهمیت تفسیر در جامعه امروزی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران در کشور ما جنب و جوش و تحولی نسبت به قرآن پدیدار شد. در خصوص قرائت و تلاوت فعالیتهای زیادی انجام شد و مهمانهای زیادی از خارج کشور جهت قرائت دعوت شدند به هرحال کارهای قابل توجهی در راستای فعالیتهای مربوط به تجوید قرآن و صحیح خوانی قرآن انجام شده است.
قرآن کتابی که هم باید خواند و هم باید فهمید
میرباقری با تاکید بر اینکه حفظ قرآن از اوایل انقلاب مطرح شد ادامه داد: گروههای مختلف و پایگاههای مختلفی در تهران و قم جهت حفظ قرآن پدیدار شدند و جمعیت قابل توجهی نسبت در این محور روی آوردند که بعضیها حافظ کل قرآن شدند.
میرباقری اضافه کرد: باید برای فراگیر کردن آموزش قرآن برنامه ریزی کنیم تا سنت قرآن خواندن در منازل دوباره زنده شود. زمانی خانوادهها روزشان را با قرآن صبحگاهی شروع میکردند ما باید این کار را ترویج کنیم. قرآن خواندن در مساجد امر پسندیدهای است که رواج پیدا کرده است هر چند کار کاملی نیست ولی با این حال فعالیت ارزشمندی است و ما باید کاری کنیم آموزش قرآن فراگیر شود تا فرزندانمان بتوانند از طریق قرآن فکر کنند. قرآن در خانه باید گسترش پیدا کند و بچهها هرروز در خانه انسی با قرآن بگیرند وارد فعالیتهای دیگر شوند که این امر در طول زمان آثار خودش را خواهد داشت و قرآن خوانی در منازل یا آخر شب در صورت تداوم مرسوم خواهد شد.
این مدرس علوم قرآنی با تاکید بر اینکه قرآن خوانده میشود که فهمیده شود، افزود: در دو دهه اخیر از درک معنا و ترجمه قرآن حمایت جدیدی شد. اگر کتابی را میگویند بخوان، منظور این است که خواندن برای درک منظور و فهم قرآن است. گرچه تلاوت قرآن نورانیت هم میآورد. در واقع درک معنا چیزی جدای از خواندن نیست.
وی با اعلام اینکه شکلهای متفاوتی در شیوههای تدبر در قرآن مطرح است، تصریح کرد: افرادی راهکارهای تدبر را مکتوب کردهاند که چطور در قرآن و سورههای آن بیاندیشیم. استخراج مباحث اخلاقی و تربیتی در سطح شهر از دیگر شکلهای متفاوت تدبر در قرآن است مانند آیههای قرآن «و بالوالدین احسانا»، «الم یعلم بان الله یری» بر روی دیوارها و برخی نقاط شهری.
اندیشه یابی از قرآن را به نوجوانان و کودکان آموزش دهیم
میرباقری ادامه داد: در زمانی که تهاجم فکری وجود دارد جای خالی آموزش قرآن به شدت احساس میشود. دشمنان در گذشته به ترویج فساد میپرداختند اما در حال حاضر ضمن اشاعه فساد به نشر افکارضد توحیدی مبادرت میورزند.
این پژوهشگر قرآنی ادامه داد: خیلی از اندیشههایی که امروزه قلب جوانان و نوجوانان را نشانه گرفته است از تفکر انسان محور دنیای غرب نشأت میگیرد. در مقابل کاری که باید انجام دهیم اندیشه یابی از قرآن و ایجاد راهکار و عمل به فرامین دستورات قرآنی است. ما اگر خوب فکر کنیم خوب هم عمل خواهیم کرد؛ عمل مناسب، تابع اندیشه مناسب است.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس آیات و روایات دنیا مزرعهای برای آخرت است، بیان کرد: اینکه ما چگونه به دنیا فکر کنیم و اینکه آن را اصیل ببینیم یا موقتی خیلی در نگاه قرآنی ما تأثیر گذار خواهد بود. مساله بعدی طرح این سوال است که عمل مهمتر است یا ایمان؟
میرباقری اضافه کرد: امروزه در دنیا خیلی به این موضوع اهمیت میدهند که رفتار با دیگران چگونه باشد. این عقیده که هرطور میخواهی باش و هرچه میخواهی عقیده داشته باش ولی قرآن تفکری که ارائه میدهد ۱۸۰ درجه مخالف آن است همه جا در قرآن ایمان بر عمل مقدم میشود. در آیه «یا ایها الذین آمنوا وعملوا الصالحات» ایمان به عنوان یک خط ربط در مکتب انبیاست. در مدرسه تا کسی نیاید ثبت نام کند، دانش آموز نمیشود و کلاس درس برایش تشکیل نمیشود و کارنامه به اسمش صادر نمیشود.
وی با اشاره به اینکه سعادت آخرت در گرو دو امر است، تصریح کرد: سعادت آخرت در گرو دو چیز است؛ اول ایمان و بعد عمل صالح. باید این اندیشه را به کودکانمان القا کنیم تا وقتی با افکاری مواجه میشود که عمل را مهمتر از ایمان مطرح میکند متوجه تعارضش با قرآن باشد.
دنیای غرب مفتخر به آزادی از خداست
این معلم قرآنی ادامه داد: اینها همه موضوعاتی است که باید درباره آنها اندیشیده شود. اینکه انسان بنده خداست، یا یک موجود مستقل بوده که جوابگوی هیچکس نیست؟ در واقع آزادیای که دنیای غرب به آن مفتخر است آزادی از خداست. همه انبیا آمدند تا ما را به بندگی خدا دعوت کنند، اما دنیای غرب ما را به آزادی از خدا میخواند. آزادی از خدا یعنی اینکه نباید هیچ گونه محدودیتی در قبال دین داشته باشیم.
میرباقری با تاکید بر آیه قرآنی «من عبادی المخلصین» افزود: افتخار ما در بندگی است و قرآن کریم وقتی میخواهد از گروهی تعریف کند به عبد بودن آنها اشاره میکند.
وی در پایان با تاکید بر نقش خانواده و آموزههای تربیتی و آموزشی ادامه داد: خانوادهها و مدارس باید در آموزش قرآن و تثبیت مفاهیم قرآنی در قلب فرزندان اهتمام ورزند و سرمایه گذاری انجام دهند. باید از یک پدر سوال کنیم برای اینکه فرزندت قرآن فرابگیرد تا چه میزان هزینه کردهای؟ امیرالمومنین (ع) میفرماید فرزند سه حق برگردن پدر دارد؛ اسم خوب، آداب و تربیت خوب و قرآن را خوب به فرزندش یاد دهد. قبل از اینکه فرزندان به اندیشههای شرک آلود و پلید روبرو شوند ما باید مباحث قرآنی را به آنها بیاموزیم تا قلبشان از نور قرآن پر شده و در برابر تهاجمات فکری مقاوم شوند.
منبع:مهر