۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۷ : ۰۰
عقیق: آیت الله جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود گفت: امیدواریم ذات اقدس الهی بهبرکت قرآن و عترت جریان غزه و امثال غزه را بهزودی حل کند و این گونه کودککشی نباشد، این گونه مسلمانها کشته ندهند و دعاهای حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) در حق همگان مستجاب شود.
وی افزود: در بیان اینکه علما وظیفهشان در عصر جنگ چیست، با جنگ باید چهکار بکنند، چگونه حضور پیدا کنند، چگونه نصیحت کنند، چگونه جامعه را به عدل و صلح دعوت کنند، مرحوم کاشف الغطاء در یک فصلی از کتاب خود، تقریباً بیش از سی ماده ذکر میکند که "علما وظیفهشان در زمانی که بیگانه حمله کرده است چیست؟" تا میرسد به ماده چهاردهم که میگوید «رابع عشرها انه یجب على العلماء إعانة الرئیس المتوجه لدفع الکفار...» تا اینکه میگوید: «ان ینادوا فی الناس أین غیرة الاسلام و المجتهدون فی نصرة خاتم الأنبیاء أین الآخذون بثار شهید کربلاء» الآن هم همان «أین غیرة الإسلام» را باید به جهان مسلماننشین گفت که نباید غزه را تنها گذاشت، باید همگان تلاش و کمک بکنند و گذرگاه رفح را باز بکنند، این نباید بگوید که "او شیعه بود این سنی بود" یا امثال ذلک.
این مرجع تقلید گفت: ما دو تا شعار در محرّم داریم؛ یکی اینکه وقتی به یکدیگر رسیدیم، میگوییم که «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ (علیه السلام)». این برای ثواب است، اما جمله دوم این است که «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ (علیه الصلاة و علیه السلام)»، دستور یعنی دستور دینی ما در محرم و صفر همین است؛ یکی درخواست ثواب است، یکی مبارز بودن و درخواست را به غیرتمندی و غیرت، غیرت، غیرت، چیزی بالاتر از غیرت نیست، در روایات ما هم هست که از خدا غیورتر کسی نیست، خود حضرت امیر (سلام الله علیه) هم دارند که "احدی بین بشر غیرتمندتر از من نیست."، غیرت بالاتر از عدالت است، غیرت بالاتر از سخاوت است، غیرت بالاتر از همه چیز است، چرا اینقدر از غیرت تعبیر شده است که بالاتر از عدالت است؟ عدالت یعنی انسان وظیفه خودش را بشناسد، همین. اما غیرت سه اصل یعنی سه اصل! تا سه صفت غنی و قوی علمی جعل نشود کسی غیرتمند نیست، غیرت این است که ابداً در کار غیر دخالت نکند، چرا حضرت امیر فرمود: «مَازَنَی غَیورٌ قَطُّ»؟؛ "هیچ آدم غیرتمندی زنا نمیکند."، از زنای سمع و بصر تا زنای دیگر. دیگری را نگاه کرد، بیغیرت است، به مال دیگری طمع کرد، بی غیرت است، تنها مسئله جنسی که نیست، به مقام دیگری حسد بُرد و طمع کرد و سعی کرد به آنجا برسد، بیغیرت است، چرا وارد مرز غیر شدی؟ پس اولین کار این است که به حَرم و حریم احدی دخالت نکند؛ نه حریم مالی نه حریم جنسی.
وی ادامه داد: دوم اجازه ندهد احدی به حریم او دخالت کند، کسی که بیغیرت باشد بیحجاب بپروراند، بیحجابی را امضاء کند، این معلوم میشود که غیرت ندارد، برای اینکه غیر را به حریم خود راه داده است، این چه غیرتی دارد؟ اگر بیغیرت بود و دیگری آمد در کشورش، در شهر خودش، در مقام خودش، در حساب خودش، در کتاب خودش، و ساکت بود، بیغیرت است، این دو معنا روشن است. سوم این است که تا خودش را نشناسد، معرفت به خود پیدا نکند، محدوده خود را نبیند، محدوده غیر را نبیند، غیرت معنا ندارد. شما به او بگو "از مرز خودت به غیر تجاوز نکن"، او مرز خودش را نشناخته است! به او بگو "نگذار کسی وارد مرز تو بشود"، او که مرز خودش را نشناخته است! پس اصل اساسی آن است که محدوده خودش، وظیفه خودش، احکام و حکم خودش را بشناسد، بعد دورش را خط بکشد، نه بیرون برود نه اجازه بدهد که کسی داخل شود.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به اوضاع غزه گفت: کشور را غیرت اداره میکند، غزه را غیرت اداره میکند، الآن همه مسلمانهای عالم باید کمک بکنند و سعی کنند اولاً جنگ توسعه پیدا نکند، خدای ناکرده به جاهای دیگر نرسد، ثانیاً هم آتشبس تأیید بشود و اینکه هر روز چندین کودک و بیگناه از یک خانه کشته میشوند، این قابل طاقت نیست، این زودتر انشاءالله حل بشود. اینها که داعیه تمدن دارند، بعضاً اینها انسان نیستند، اینها حیواناند، حیوانی هستند که حرف میزنند. این بشر وقتی که الهی نیندیشد، خیال میکند که تنها همین حیوانی است که حرف میزند و بعد هم بساطش برچیده میشود و دیگر آیندهنگر نیست! این است که هم باید دعا کرد مسئله غیرت را، هم باید دعا کرد مسئله عفت عموم را، هم امنیت را.