۰۶ آذر ۱۴۰۳ ۲۵ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۸ : ۰۵
این پژوهشگر در
بخش دیگری از این بحث به واکاوی موضع "فدا" در فرهنگ مسیحی می پردازد و به
این مسأله می پردازد که فدا در آیین مسیحی مساوی با عمل و فعل خداوند برای
نجات بشر از طریق مرگ در رستاخیز عیسی و آشتی کردن انسان با خدا از طریق
جان دادن رنجبار مسیح بر صلیب است. متأسفانه گاهی این عقیده بی کم و کاست و
فقط با الحاقات و پیرایه های بومی وارد فرهنگ عاشورا شده و در ذهن بسیاری
از عوام الناس بدین صورت نقش بسته که کشته شدن امام حسین برای بخشیده شدن
گناه امت بوده و خنثی نمودن اثر گناهان در قیامت و به تعبیر شهید مطهری
نوعی مکتب یزیدسازی و ابن زیاد سازی!
استاد مطهری نیز در کتاب "عدل
الهی" در باب توالی فاسده اعتقاد به شفاعت افراطی می نویسد بسیاری از عوام
الناس می پندارند که پیغمبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و
ائمه اطهار خصوصا امام حسین(ع) متنفذهایی هستند که در دستگاه خدا اعمال
نفوذ می کنند اراده خدا را تغییر می دهند و قانون خدا را نعوذ بالله نقض می
کنند... اگر هم در میان مسلمانان کسی معتقد به چنین چیزی شود که در کنار
ربوبی، سلطنتی دیگر هم وجود دارد و در مقابل آن دست در کار است، چیزی جز
شرک نخواهد بود. این چنین تصویری از شفاعت نه تنها باطل و نادرست است بلکه
شرک در ربوبیت است و به ساحت پاک امام حسین(ع) که بزرگترین افتخارش عبودیت
و بندگی خداست اهانت است.
اما قائل شدن به این شفاعت افراطی -
به مثابه غرض و هدف حدوث واقعه عاشورا - منجر به پدیدآیی ایرادهای جدی زیر
به اصل واقعه خواهد شد:
1- واقعه عاشورا نه حادثه ای بیدارگر بلکه به ماده ای مخدر و افیونی برای استحمار و استثمار توده ها تبدیل می شود.
2- شیوع و گسترش فساد - چرا که در این صورت شفاعت مجرم را در ارتکاب جرم گستاخی بخشیده و جری تر خواهد نمود.
3-
در این رویکرد، واقعه عاشورا فاقد هرگونه عقلانیت مشخص – حتی از نوع دینی –
بوده و تعبد محض و دوری از هرگونه قاعده و قانون علمی/ تاریخی را باید
سنگ زیربنای آن شمرد.
4- نقش الگویی و اسوه بودن قهرمانان/ واقعه
عاشورا زیر سوال رفته و حتی نمی توان از عاشورا به مثابه الگویی برای
شیعیان یاد کرد، چه رسد به پیروان ادیان دیگر یا افراد و فرقه هایی که فاقد
هرگونه ایدئولوژی دینی هستند.
5- با این رهیافت قیام عاشورا دچار نوعی
تناقض و خودویرانگری خواهد شد چرا که از سویی هدف خود را مبارزه با جرم می
داند و از دیگر سو به شفاعت مجرمان می پردازد.
منبع:شبستان