عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

با سخنرانی حجت الاسلام برزگر و مداحی سعید قربانی برگزار شد
در این مراسم که با حضور جمعی از عاشقان خاندان عصمت و طهارت در باغ فیض تهران برگزار شد، حجت الاسلام برزگر به سخنرانی پیرامون نقش جهل و جهالت در طول تاریخ پرداخت . پایان بخش این مراسم نیز مداحی کربلایی سعید قربانی بود.

عقیق: مراسم عزاداری ایام شهادت امام حسن مجتبی (ع) و رحلت پیامبر اکرم (ص) دوشنبه شب در هیئت محبان الزهرا(س) در خیابان باغ فیض تهران برگزار شد.

به گزارش عقیق در این مراسم که با حضور جمعی از عاشقان خاندان عصمت و طهارت برگزار شد، حجت الاسلام برزگر به سخنرانی پیرامون نقش جهل و جهالت در طول تاریخ پرداخت . پایان بخش این مراسم نیز مداحی کربلایی سعید قربانی بود.

در ادامه بخشی از سخنان حجت الاسلام برزگر را در هیئت محبان الزهرا (س) خواهید خواند :

 موضوع سخن ابعاد جهالت و جاهلیت است . عرض شد هدف سیدالشهدا به سند عبارت مشهور زیارت اربعین جهل زدایی بود و همچنین یکی از اهداف پیغمبر اسلام مبارزه با نادانی بود.

ائمه معصومین تمجید های فراوانی در روایات از علم و اگاهی دارند و از آن طرف جهالت را شدیدا مورد مذمت قرار داده اند .

خداوند متعال هم در آیات متعدد دستور داده اند که ما جزو جاهلین نباشیم . خداوند به پیامبر می فرماید اعرض عن الجاهلین ، از جاهلین دوری کن. حالا ما باید ریشه های جهل و جهالت را بشناشیم تا تلاش کنیم خودمان جزو انها نباشیم.

در شب های گذشته نمونه های متعدد تاریخی از جهالت در زمان پیش از بعثت پیامبر اکرم و همچنین بعد از اسلام ذکر کردم.

امشب می خواهم نمونه دیگری را عرض کنم . یکی از مظاهر جهالت مفاخره است . یعنی افتخار کردن و به تعبیر امروزی پز دادن به امور دنیوی .

این موضوع هم موارد متعددی دارد اعم از قدرت ، ثروت ، نسب ، زیبایی و ...

یکی از زیر مجموعه های تفاخر در دوران جاهلیت رسمی بوده است به نام منافره . یعنی یک نفر با یک نفر دیگر شروع می کردند به برشمردن افتخارات خود . اگر طرف مقابل برتری دیگری را قبول نمی کرد می رفتند سراغ بزرگ و ریش سفید آنجا تا او بینشان قضاوت کند.

ابن اثیر درکتاب الکامله جلد دوم صفحه 10 منافره ای را نقل می کند بین هاشم جد پیامبر اسلام و سرسلسله بنی هاشم و امیه سر سلسله بنی امیه . امیه در واقع پسر برادر هاشم بوده است .

هاشم بسیار سرشناس ، نام آور و دارای فضائل بوده واميه بر موقعيت و مقام ممتاز عموي خود هاشم رشك مي‏برد و از اين جهت بسيار ناراحت بود كه چرا هاشم داراي مقام و موقعيتي است كه من از آن برخوردار نيستم. از اين رو با او به دشمني پرداخت و از راه ‏هاي مختلف او را آزار مي‏داد .

سرانجام وي را دعوت به منافره كرد. هاشم به خاطر اينكه ميان دو قبيله كينه و عداوتي پيش نيايد حاضر نشد در مجلس منافره شركت كند، اما به خاطر اينكه اميه زياد اصرار كرد هاشم مجبور شد و سرانجام تسليم شد.


قرارداد منافره پنجاه شتر و ده سال تبعيد از مكه بود. هر دو نفر به همراه جمعي ديگر از طرفين نزد كاهني خزاعي رفتند. كاهن همان ابتدا و قبل از منافره هاشم را برتري داد و اميه را از شركت در اين منافره نكوهش كرد و گفت چرا در اين جلسه شركت كردي؟! تو اصلا در حدو اندازه منافره با هاشم نیستی .

 پس از اينكه اميه مغلوب شد، پنجاه شتر قربانی کرد. و طبق قرارداد به مدت ده سال از مكه به شام رفت و تا پايان مدت مقرر برنگشت. همين منافره از جمله عوامل مهم عداوت ميان دو تيره‏ بني ‏هاشم و بني ‏اميه شد و اولين برخورد خصمانه ‏ي ريشه داري بود كه ميان آنان واقع گرديد وهمین استقرار امیه در شام بود که باعث پایه گذاری حکومت معاویه و یزید در آن شهر شد.

در ادامه تصاویری از این مراسم را ببینید:

















ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین