عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۱۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
سخنان مهم حجت‌الاسلام پناهیان در جمع مدیران و مسئولان هیئت‌های رزمندگان اسلام:
برخی علیه ما قیام کردند که منبر اهل‌بیت را سیاسی کردید؟! اگر هیئتمان هدف و نتیجه‌اش آن طوری که باید درنیاید ، معلوم است که جهت هیئت را گم کرده‌ایم.

عقیق:مجتبی برزگر/خبرنگار اعزامی به مشهد مقدس: بیست و سومین همایش سراسری مدیران هیئات رزمندگان اسلام در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد مقدس کار خود را آغاز کرد. این همایش تا یکم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان با بررسی موضوع تقویت رابطه مردم با ولایت و انتظارات رهبری از هیئت‌ها به عنوان اولین سخنران، این همایش را افتتاح کرد. وی یکی از نتایج خوب هیئت‌داری را تلفیق کار تشکیلاتی و مردمی دانست و تأکید کرد: تشکیلات هیئت‌ها را باید گسترش داد نه این‌که چند فرد ضعیف زیر سایه یک فرد قوی کار کنند. هیئت‌ها باید تشکیلات و بخش‌های مختلفی داشت باشند تا هم‌افزایی ایجاد شود.

مشروح سخنان این استاد حوزه و دانشگاه را می‌توانید در ادامه بخوانید:

حجت‌الاسلام پناهیان، تصریح کرد: در این سال‌ها به ویژه در سال 92 مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) انتظارات خودشان را از هیئات مذهبی، ذاکرین ا‌هل‌بیت و سخنرانان به صورت‌های مختلف بیان فرمودند و رهنمودهای بسیار دقیق، هوشمندانه و دلسوزانه‌ای را بیان کردند. ما نمی‌توانیم از کنار فرمایشات ایشان به سادگی عبور کنیم. نه فقط به این دلیل که ایشان در مقام و موقعیت رهبری و ولایت فقیه هستند که خود این موقعیت برای ما یک ارزشمندی خاصی را به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: ما می‌دانیم که کسی در این موقعیت قرار بگیرد "مؤید عندالله" یا به تعبیر بهتر خدا دل و زبان او را هدایت می‌کند به کلام صحیح و ساعد و از این جهت فرمایشات ایشان برای ما مغتنم است. جدای از اینکه ایشان رهبر انقلاب باشند در موقعیت ولی‌فقیه هستند واقعاً شخصاً انسان خبره‌ای در معارف دینی، امور اجتماعی، حرکتی مثل هیئت و ذکر اهل‌بیت به شمار می‌روند. ایشان خودشان در کسوت یک روحانی که به کار تبلیغ دین می‌پرداختند و مسجددار بودند؛ با هیئات و روضه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) انس دارند و ارتباط داشتند. این جریان در زندگی‌شان جاری بوده و فرد صاحب نظری هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ما نباید این فرصت را از دست بدهیم، تأکید کرد: خوشبختانه ایشان مورد وفاق همه ما هستند، این یک مدرسه زبان مشترک ایجاد می‌کند. ما اگر به فرمایشات ایشان دقت کنیم موجب اتفاق و هماهنگی ما خواهد شد و با یک ادبیات مشترک رشد می‌کنیم. امیدواریم این رضایتی که دو سال پیش حضرت‌آقا از اصل هیئت رزمندگان اسلام فرمودند ان‌شاالله با همت و عزم راسخ استمرار پیدا کند.

حجت‌الاسلام پناهیان با دسته‌بندی رهنمودهای رهبری ویژه هیئت‌های مذهبی، خاطرنشان کرد: تبلیغاتی که حول محور هیئت‌ها انجام می‌شود باید به صحت و سلامت کار برسد. روضه باید درست خوانده شود  نه اینکه روضه‌ها غیرواقعی باشد. شعر نادرست و مضمون غلط در مباحث وعظ مطرح نشود. صحت و سلامت کار را باید حفظ کرد؛ اگر مدیران و مسئولان هیئت‌ها نسبت به یک روضه، محتوا و شعر نادرست حساسیت نشان ندهند اهمیت جریان هیئت‌ها در میان متفکران جامعه هم کمرنگ خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمودند مداح و ذاکری گفته بود یا امیرالمومنین(ع) هرچه داری از امام حسین (ع) داری! این نکته واقعاً مقام امیرالمومنین را پایین می‌آورد در مبالغه گویی برای بالا بردن جایگاه امام حسین (ع) . این حرف غلطی است. در تاریخ شما می‌بینید حضرت علی(ع) با سه قشر قاسطین، مارقین و ناکسین می‌جنگیدند. یک گروه تحت عنوان اشعث معاب‌ها باقی ماندند. مجموع قیام امام حسین(ع) برای رفع مظلومیت از پدرش امیرالمومنین(ع) و مبارزه با آن گروه است. در حدیثی امام صادق(ع) تأکید کرده‌اند که جوانان با مبالغه‌گویان مواجه نشوند. جوان دوست ندارد هرکسی را بزرگترین جلوه بدهند و بازار این نوع افراد در این میان رونق پیدا می‌کند. در این راستا کار به جایی می‌رسد در دین تحریف‌هایی انجام می‌شود. در صورتی که هیئت را محل احساسات، اشک و پرورش گرایش‌های معنوی می‌دانیم این نباید موجب شود از علم و دانش فاصله بگیریم.

 

وی در بخش دیگری به یکی از آسیب‌های موجود در مناجات‌خوانی‌های هیئت‌ها اشاره کرد و گفت: دعاهای ما جملات بسیار عاقلانه ای دارند؛ گاهی وقتی این جملات عاقلانه در مقام تفسیر، عاشقانه معنی می‌شوند. در این حال، مردم بد تربیت می شوند و به این باور می‌رسند که دعا برای عشق بازی است. هر موقع احساسات به اوج خودش می‌رسد به سراغ دعا بروید! در صورتیکه دعا برای اظهار فقر و عجز است. درحقیقت ابراز علاقه به خداوند متعال در دعاهای ما به یک درصد نمی‌رسد. بقیه شدت تواضع در مقابل مقام ربوبیت است. اگر یک ذاکر اهل بیت این شدت تواضع را به زیبایی نشان دهد به سراغ گناه نمی‌روند. اهل‌بیت  علیهم السلام بهتر از ما  می‌توانستند سراسر دنیا را به فضای ابراز علاقه و اوج احساسات تبدیل کنند. اما از جهنم و بقیه مضامین هم می‌گویند.

حجت‌الاسلام پناهیان توصیه کرد: اشک مردم را باید از طریق شکر دربیاوریم اما برخی از ذاکران ما فکر می‌کنند همیشه باید اشک مردم را از طریق حزن دربیاورند. ما نشاط در دعا داریم که در مجالس ما کمتر است. ما شکر در دعا داریم که مردم یاد نگرفتند با شکر در دعا گریه کنند. ما خوف از خدا داریم که کمتر به مردم منتقل می‌کنند.در روایت امام باقر(ع) داریم که فقیه کسی است که یک مقداری امید مردم را از خوف خدا بالا ببرد یا یک مقداری خوف خدا را از امید بالا ببرد. برخی بر روی منبر یا به مردم امید می دهند و یا یأس را توسعه می‌دهند. محور اول مطالبات مقام معظم رهبری در هیئت ها صحت و سلامت کار است. حدیث، دعا، روضه و نباید به قیمت تحریک احساسات که بسیار ارزشمند است احیاناً تحریفی در متن دعا، روایت‌ها، قسمت‌های متون علمی دینی قرار بگیرد.


این کارشناس معارف اسلامی با بیان اینکه محور دوم فرمایشات رهبری از مطالبات‌شان در هیئت‌ها به زیبایی‌های بصری برمی‌گردد، اذعان کرد: به کارگیری حسن سلیقه از صوت گرفته تا زیبایی ادبی و اینکه هیئت محل زیبایی‌هاست. بحمدالله معظم‌له ادیب هستند و در این زمینه تخصص دارند؛ هم شعر می‌گویند و هم شعر را می‌شناسند. پردازش مضمون به زیبایی بخواهد صورت بگیرد این هم مدنظر حضرت آقاست. یکی از آخرین انتظاراتی که فرمودند شما با موسیقی یک شعر مبتذلی که همه مردم یاد او بیفتند شعرها و موسیقی هیئت را خراب نکنید. محور دوم این مطالبات به استفاده از هنر و ذوق برمی‌گردد که باید در هیئت‌ها گسترش پیدا کند. ما با کمترین هزینه می‌توانیم در هیئت‌ها زیبایی‌های بصری را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: زیبایی فقط زیبایی صوت و سخنرانی نیست زیبایی‌های برخورد خادمین با هیئت‌ها و هنرهای جانبی است. زیبایی در برخورد؛ بالاخره هیئت محل زیبایی‌هاست. یکی از محورهای سفارش‌های مقام معظم رهبری قرار دهیم، کار کنیم و ادامه دهیم. این زیبایی در جنبه‌های بصری هیئت‌هاست و خصوصاً در جذب نوجوانان و جوانان بسیار موثر است.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه امروز می‌بایست برای موضوع غدیر اهتمام ویژه‌ای قائل شویم، ادامه داد: مدیران هیئت‌ها درباره موضوع غدیر بی‌توجه نباشند. در موضوع مراسم گرفتن، جشن گرفتن و عیدی گرفتن در روایات بالاترین جشن و مراسم غدیر را سفارش کردند. شما سعی کنید با سلیقه و اهتمام با غدیر برخورد کنید. سه روز جشن بگیرید که پیامبر سه روز منتظر بودند تا بیعت برای امیرالمومنین جمع کنند. ولی ما گاهی اوقات با غدیر کمتر برخورد می‌کنیم. ما برای غدیر جشن نگرفتیم کارمان به عاشورا کشید؛ بیاییم غدیر را به بزرگترین جشن تبدیل کنیم. ما غدیر را باید بیشتر جشن بگیریم، این جشن خیلی جایگاه ویژه ای دارد فقط برای این که جهان بداند ما برای ولایت‌ گرامیداشت می‌گیریم. باید غدیر را به مردم عالم معرفی کنیم.

وی تأکید کرد: محور سوم مطالبات مقام معظم رهبری به هدف، نتیجه و جهت هیئت برمی‌گردد. روایت‌ها، شعرها، اشک‌ها و زیبایی‌ها از این هیئت یک عنصر انقلابی، مجاهد فی‌سبیل الله و مقدمه ظهور شکل می دهد یا مخالف جهاد و ظهور تربیت می‌کنید. هیئتی هست که به سخنران می گوید به شهداء و سیاست کاری نداشته باشید؛ این هیئت فقط برای امام حسین(ع) است! این هیئت در واقع با اشک سیدالشهداء، مردم را به بیراهه می‌برد. متأسفانه بعضی از هیئت‌ها برای جذب مخاطبین، می خواهند برخی از پرداخت‌های سیاسی نداشته باشند. البته درست است که بعضی از موضع‌گیری‌ها نباید باشد.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه یکی از این مسائل که حضرت آقا تأکید دارند جهت روضه است، گفت: در برخی از روضه‌ها می توانیم برخی از مسائل سیاسی را هوشمندانه و هنرمندانه تبیین کنیم. حیف است به گونه‌ای روضه نخوانید که درس ندهید. روضه برای درس دادن به بشریت است. قطعه قطعه شدند که به بشریت درس بدهیم. نمی‌خواهیم هیئت را به ستاد انتخاباتی تبدیل کنیم ولی هیئت جهت‌دار به معنای حقیقی باید بتواند حق‌طلبی و حرکت در مسیر حق را درس بدهد و بیاموزد. برخی علیه ما قیام کردند که منبر اهل‌بیت را سیاسی کردید؟! ما اگر هیئت‌مان هدف و نتیجه‌اش آن طوری که باید درنیاید ، معلوم است که جهت هیئت را گم کرده‌ایم. در این هیئت ها چند مدافع حرم تربیت شده است.محور سوم مطالبه رهبری از هیئت ها، جهت و هدف و نتیجه هیئت هاست.

وی در خاتمه افزود: یکی از نتایج خوب هیئت‌داری این است که کار تشکیلاتی و مردمی را با هم تلفیق کند. خوشبختانه از نظر مقام معظم رهبری شما در هیئت رزمندگان اسلام توانستید این حرکت به اصطلاح بی‌نظم را تشکیلاتی کنید و به نظم دربیاورید. توصیه‌ام این است که تشکیلات هیئت‌ها را گسترش بدهید. نه اینکه چند فرد ضعیف و قوی شروع به کار کنند. تشکیلات یعنی بخش‌های مختلف را با قدرت و قوت به کار ببندید تا موجبات هم‌افزایی فراهم شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین