عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۵۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
استاد حوزه علميه:
يك استاد حوزه علميه گفت: حج مظهر همه دستورات مكتب اسلام است؛ در فريضه حج انواع عبادت وجود دارد و مي توان شمه اي از دستورات اسلام را در آن مشاهده كرد؛ در حج برادري، عدالت، نظم و خشم مقدس پاكي وجود دارد.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمين محمد تقي مظفري، از اساتيد حوزه علميه در گفت و گویی در رابطه با اهميت حج، ابتدا به مسئله آفرينش اشاره كرد و گفت: علت آفرينش عبوديت است و پيامبران ابتدا به عبوديت رسيدند و سپس رسالت به آنها اهداء شد.

وي افزود: عبوديتي كه پيامبران منادي آن بودند، نياز به خانه اي به نام توحيد دارد؛ كعبه و حرم خانه توحيد است، اولين نقطه زمين نيز كه در اين علم ماده آفريده شد، همين خانه كعبه است كه در روايات از آن به دحوالارض تعبير شده است.

اين پژوهشگر و مدرس حوزه علميه با بيان اينكه همه انبياء خانه كعبه را طواف كرده اند، افزود: محل تجلي ولايت خدا كعبه و حرم است، قلب ولي خدا مظهر همه اسماء الله است، بايد مكاني اين ولايت تجلي پيدا كند و آن مسجدالحرام است.

اين روحاني كاروان هاي حج و عمره عنوان كرد: حرم همه انبياء مسجدالحرام بوده است؛ اولين مسجد در اسلام مسجد قبا است، اما قبل از اسلام نيز كعبه و مسجدالحرام مقدس بوده است.

وي با بيان اينكه يكي از نام هاي مكه و كعبه در قرآن وادي امن است، گفت: ولي خدا سفينة النجات است و بشر را از طوفانها به مكان امن هدايت مي كند و همان طور كه نسبت به معصومين(ع) سفينة النجات تعبير شده است، زميني نيز بايد وادي امن باشد.

اين پژوهشگر و مدرس حوزه علميه گفت: قلب ولي خدا امن است و نمي لرزد، چون او ذكر خداست و قلبها اطمينان پيدا مي كنند؛ هرجامعه اي كه توحيدي شد و به حرم امن خدا توجه داشت و رهبر آن ولي خدا بود، آن جامعه به امنيت مي رسد.

وي با بيان اينكه حقيقت كعبه و مكه امنيت بخشي است، اظهار كرد: لذا نمي توان در حال احرام به پرنده يا حشره اي آسيب زد؛ اگر قاتلي در مسجدالحرام وارد شود، كسي حق ندارد به او آسيب بزند، بايد او را به حال خود رها كرد تا از اين مكان امن خود خارج شود و آنگاه عدالت درباره او اجرا شود.

اين روحاني كاروان هاي حج و عمره افزود: بيت عتيق از نام هاي ديگر كعبه است كه در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است؛ يعني اين مكان آزاد است، كسي كه مي خواهد به حج مشرف شود بايد به آن آزادي و حريت برسد.

وي گفت: ما معتقد هستيم امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) از كعبه براي آزادي بشر قيام خواهند كرد؛ ولي خدا از همه قيود آزاد و آگاه به همه موانع راه است، مركز حكومت او نيز كعبه و بيت عتيق است.

مظفري با بيان اينكه پيوند كعبه با ولي خدا موجب امن بودن آن مي شود، افزود: وقتي ولي خدا از اين سرزمين هجرت كرد، اين سرزمين ديگر امن نخواهد بود؛ كعبه مقدمه اي براي پل زدن است تا ملاقات با امام حاصل شود.

اين پژوهشگر و مدرس حوزه علميه گفت: مقدس بودن كعبه به اين دليل است كه امام و ولي خدا مقدس است؛ انسان بايد به حج برود تا خود را به ولي خدا عرضه كند، بدون ولايت حج ابراهيمي نخواهيم داشت.

وي با اشاره به آيه«و اذن في الناس بالحج ياتوك رجالا وعلي كل ضامر ياتين من كل فج عميق» گفت: اينجا خداوند به حضرت ابراهيم(ع) مي فرمايد كه مردم به سوي تو بيايند؛ حج براي حكومت ولي خداست و حضرت ابراهيم ولي خدا بود.

اين روحاني كاروان هاي حج و عمره گفت: حج مظهر همه دستورات مكتب اسلام است؛ در فريضه حج انواع عبادت وجود دارد و مي توان شمه اي از دستورات اسلام را در آن مشاهده كرد؛ در حج برادري، عدالت، نظم و خشم مقدس پاكي وجود دارد.

اين پژوهشگر و مدرس حوزه علميه افزود: همه با وحدت و برادري يك صدا، يك آهنگ و يك مقصد دارند و شهوات و تجملات را از خود دور مي كنند و از نفسانيات رها مي شوند.

وي با بيان اينكه حج يك طرح حكومتي است، افزود: همان طور كه جامعه رهبر دارد، براي حج نيز بايد يك رهبر تعيين شود و نام آن اميرالحاج است.

اين روحاني كاروان هاي حج و عمره در پايان گفت: از مشخصه هاي جامعه توحيدي دشمن شناسي است؛ از جمله مناسك حج اين است كه به يك جاي مشخص كه شيطان از آن گذر كرده است، 49 و يا 70 سنگ بيندازيم؛ در حج جهاد و دشمن شناسي وجود دارد و البته انداختن اين سنگها نيز بايد همراه با قصد قربت باشد.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین