عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
در ایام اربعین؛
مديركل عتبات سازمان حج با بيان اينكه ثبت‌نام شدگان سماح اگر ۴۸ ساعت پس از دريافت پيامك به دفاتر زيارتي مراجعه نكنند از سامانه حذف مي‌شوند،‌ از عدم صدور ويزا در مرز خبر داد و گفت: تاكنون بيش از يك ميليون نفر در سماح ثبت نام كردند.
عقیق:  محسن نظافتي درباره آخرين آمار تعداد ثبت‌نام شدگان در سامانه سماح گفت: تاكنون يك ميليون 55 هزار و 357 نفر در سامانه سماح ثبت‌نام كرده‌اند كه حدود 100 هزار ويزا براي آنها صادر شده است.
مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت به ثبت نام شدگان در سامانه سماح هشدار داد كه بعد از دريافت پيامك از سوي اين سامانه اگر تا 48 ساعت به دفاتر زيارتي براي تحويل مدارك و تكميل ثبت نام مراجعه نكنند، به صورت خودكار از سامانه حذف مي‌شوند و ديگر ويزاي 30 دلاري از طريق سازمان حج براي آنها صادر نمي‌شود.
وي افزود: شب گذشته تجهيزات 11 دفتري كه دولت عراق در 11 نقطه كشورمان ايجاد كرده تا به متقاضيان ويزا بدهند، كامل شد و ان‌شاءالله از امروز روند صدور ويزاي متقاضيان سماح سرعت مي‌گيرد.

هيچ دفتري در مرز به زائران ويزا نمي‌دهد
نظافتي ادامه داد:امسال به هيچ وجه در مرزها دفاتر صدور ويزا مستقر نيستند و فقط در مراكز استان‌هاي مرزي يعني در شهرهاي خرمشهر كه به مرز شلمچه نزديك است، ايلام كه به مرز مهران نزديك است و سوسنگرد كه به مرز چذابه نزديك است ويزا صادر مي‌شود.
مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت در ادامه تصريح كرد: در سال گذشته شخصي حدود 50 گذرنامه را جمع مي‌كرد و به آن طرف مرز مي‌برد و در آنجا دفتر دولت عراق مهر ويزاي آنها را مي‌زد و سپس به دست صاحبان گذرنامه مي‌رساند. اين فرآيند صدور ويزا در مرز بود كه باعث مشكلات بسياري از قبيل ايجاد ايستايي و معطلي زيادي مي‌شد و امسال از اين عمل جلوگيري شده است.
وي از صدور گذرنامه توسط پليس در شهرهاي نزديك مرز خبر داد و گفت: پليس اعلام كرده بود براي افرادي كه گذرنامه ندارند و به مرز مي‌آيند طي 2 روز گذرنامه صادر مي‌كند اما اين عمليات هم در مرز صورت نمي‌گيرد و در شهرهاي نزديك مرز انجام مي‌شود.

برگشت به كشور با كپي مانيفست امكان‌پذير است
نظافتي به ابهام زائران در خروج از مرز ايران به صورت مانيفستي اشاره كرد و گفت: در ويزايي كه از طريق ثبت‌نام در سامانه سماح صادر مي‌شود بايد گروه‌هاي 5 تا 10 نفره تشكيل شود و امكان دارد اين افراد غريبه باشند و همديگر را نشناسند.
مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت ادامه داد: دفاتر زيارتي براساس مرز مشترك و تاريخ خروج از مرز اين افراد را در گروه‌هاي 5 تا 10 نفره دسته‌بندي مي كند و يك نفر را بعنوان سرگروه معرفي مي‌كند. اين افراد يا بايد با هم از مبدا حركت كنند يا در مرز بايد همديگر را پيدا كنند و به صورت گروهي از مرز خارج شوند.
وي در ادامه تصريح كرد: اما زمان بازگشت به ايران براي خروج از مرز عراق به همراه داشتن يك كپي از مانيفست كافي است و نيازي نيست همه اعضاي گروه جمع شوند و از مرز عراق خارج شوند. هرچند كه اگر گروهي بيايند بهتر است.
نظافتي در پايان به زائران توصيه كرد تا به همراه خود پول به مقدار كافي ببرند زيرا موكب‌هاي عراقي بعد از ظهر روز اربعين جمع مي‌شود و زائران به مشكل تامين غذايي و كرايه حمل و نقل بر مي‌خورند.


منبع: فارس

211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین