عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
در آستانه پیاده‌روی عظیم اربعین 1437 صادر شد
بیش از سیصد هیأت فعال در عرصه اربعین در پایان اولین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین بیانیه‌ای صادر کردند.
عقیق:به گزارش روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر، برای تهیه «بیانیه هیأت‌های فعال در عرصه اربعین»، ضمن رصد و بررسی و تحلیل فضای جامعه و نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای پیشِ روی هیأت‌ها و اربعین؛ محورهای آن از تمام شرکت‌کنندگان در اولین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین فراخوان، بررسی و جمع‌بندی شد. سپس پیش‌نویسِ بیانیه در جلسه‌ای با حضورِ خادمین و نمایندگان هیأت‌ها بازخوانی و اصلاح شد. متن بیانیه به شرح زیر می‌باشد:

*«اربعین» تجلی حرارت قلوب مؤمنین است؛ حرارتی که گرمای آن در تمام جهان احساس می‌شود، اگر چه بدخواهان و خفاش صفتان می‌خواهند بر این محبت و ارادت پرده بیفکنند، اما بدانند که خورشید پرفروغ حسینی چشمان بشریت را منور خواهد کرد. ما وظیفه خود می‌دانیم که هر سال بر شکوه و عظمت این مراسم بیفزاییم و در جهت نشر و ابلاغ آن در همه دنیا تلاش کنیم.

*فلسفه حرکت سیدالشهدا علیه السلام مبارزه با ظلم بود که فرمود: «من رأی سلطاناً جائراً...». امروز جهان اسلام در پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مواجه خود با مستکبرین و حاکمان جور است. بی شک اربعین حسینی خون تازه‌ای برای مبارزه با مستکبران عالم و دست‌نشانده‌های آن‌ها در رگ‌های پیکره اسلام وارد می‌کند. اعتقاد ما این است که سیل خروشان اربعین حسینی بنیان‌های ظلم و جور را بَر می‌کَند. ما از این جایگاه همه مظلومان، مستضعفین و تازیانه‌خورده‌های عالم را به پیوستن به صف عظیم اربعین تحت بیرق سرور و سالار شهیدان دعوت می‌کنیم. 

*کنگره عظیم اربعین نمایشی بزرگ از حماسه وحدت امت اسلامی و مستضعفین عالم است. اربعین ظرفیتی بی نظیر برای تألیف قلوب و تعاون و همکاری آحاد مردم است. همه زائرین اربعین حسینی و خادمان آن‌ها در هیآت، وظیفه خود می‌دانند که از این یکپارچگی به عنوان مصداق بارز «صَفّاً کَأنّهُم بنیانٌ مرصوص» دفاع کنند و از هر حرکت و گفتاری که موجب تفرقه و چنددستگی در سپاه و لشکر امام حسین شود، تبرّی جویند. ما ضمن برائت از چنین اعمالی، زوار و عاشقان حسینی را به مدارا و تحمل دعوت می‌کنیم و به بانیان و دست‌های پنهان تفرقه اعلام می‌کنیم که بهره‌ای جز روسیاهی نخواهند برد.

*مرجعیت شیعه ستون خیمه تشیع و ضامن بقای ایمان، اعتقاد و شریعت اسلامی و حرکت در مسیر صراط مستقیم است. ما ضمن حمایت از مرجعیت راستین و دنیاگریز، هرگونه اقدام و توطئه جهت اختلاف‌افکنی بین مراجع را در راستای سیاست‌های انگلیس می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم و زوار را به هوشیاری در این جهت دعوت می‌کنیم.

*جاذبه حسینی، قلب‌ها و جان‌های تشنه و خسته از دنیای مادی را به سوی خود کشانده است. در چنین فرصتِ عظیم و نعمتِ بزرگی که خدای متعال به ما ارزانی داشته، اقدامات مغایر و منافی با فرهنگِ اهل بیت (علیهم السلام) باعث تردید و دفع قلوب خواهد شد. مگر نه این است که فرمودند: «زینت ما باشید.»؟ آیا این اقدامات موهن که هر قلب سلیمی را آزرده و متنفر می‌کند، موجب زینت است؟ ما ضمن اعلام برائت از اعمال جاهلانه این عده معدود، برادرانه از آن‌ها می خواهیم که به نتایج و آثار اعمال خود توجه داشته باشند و بدانند که این اعمال موجب خوشحالی دشمنان سیدالشهدا خواهد شد.

*پیاده‌روی اربعین قرار گرفتن در پرتو خورشید حسینی برای رشد و شکوفایی ایمان است. فرصت اربعین، فرصتِ بی‌نظیر برای تطهیر است. ما ارادتمندان و خادمین هیأت‌های حسینی بر خود لازم می‌دانیم زیارت خود را بر محور تقوا و مراقبت از گناه همراه کنیم و غفلت و لهو را در این سفر خسران و زیانی آشکار می‌دانیم.

*امام المسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای حفظه الله، اربعین را «یکی از نشانه‌های عزم راسخ ملت» دانستند. اربعین بر عزم‌ها، اراده‌ها و قلب‌ها استوار است. ما ضمن تشکر از مسئولینی که برای اربعین قدمی برداشتند، بر این اصل تکیه می‌کنیم که مجرای اصلی اربعین بر اراده مردم استوار است و نمی‌بایست کنگره عظیم اربعین از مجاری خود فاصله بگیرد. به مسئولین فرهنگی این نکته را گوشزد می‌کنیم که هیچ کار فرهنگی و هیچ همایشی در اثرگذاری و هدایت‌بخشی به گرد همایش بزرگ اربعین نمی‌رسد.

*ملت عراق با میزبانی خود ثابت کرد که ملتی بزرگ و باکرامت است. تلاش شبانه روزی و بذل و بخششِ بدون توقع این بزرگی و کرامت را ثابت می‌کند. مردم عراق ثابت کردند عده‌ای مزدورِ بعثیِ داعشی چهره این ملت را غبارآلود نخواهد کرد. ما ضمن تشکر از این همه گذشت و تلاش خالصانه میهمانان اربعین حسینی را به سپاس‌گذاری و احترام و محبت نسبت به میزبانان دعوت می‌کنیم.

*ما ضمن همدردی با مظلومان یمن، سوریه، عراق و فلسطین از خداوند متعال برای آن‌ها صبر، طلب کرده آمادگی خود را برای هر نوع کمک و حمایت اعلام می‌کنیم.

*مکتب حسین علیه السلام، مکتب شهادت و جانبازی است، مکتب احدی‌الحسنیین است، همه سران کفر و اذناب آن‌ها چون داعش بدانند؛ اهل اربعین را هراسی از مرگ نیست. ما به نوکران داعشیِ و وهابیِ آمریکا اعلام می‌کنیم که شما را دشمن اصلی خود نمی‌دانیم. و چون حسین (علیه‌السلام) در روز عاشورا شما را به برگشت از جاهلیت و ضلالت دعوت می‌کنیم.

گفتنی است اولین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین، به همت جامعه ایمانی مشعر و با دعوت از مدیران بیش از سیصد هیأت فعال در عرصه پیاده‌روی اربعین از سراسر کشور، بیست و یکم و بیست و دوم آبان ماه در شهر مقدس قم برگزار شد. 

منبع:دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین