عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
مراسم شب چهارم محرم در حسینیه اعظم زنجان
باید فکر کرد که ایا اگر روزی برای حضور در این مراسم از ما ورودی بگیرند بازهم می‌آییم و یا اینکه فقط به هنگام اوضاع و احوال خوش در مجالس حسینی حضور پیدا می‌کنیم.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم عزاداری شب چهارم محرم با سخنرانی حجت الاسلام دیرباز و مداحی حاج سید یوسف شبیری،استاد حاج ولی اله کلامی زنجانی،حاج علیرضا بیگدلی،حاج مرتضی حیدری در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد.

خطیب شب چهارم محرم در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان دعای عاقبت ‌به ‌خیری را از درخواست‌های پیامبران از خداوند عنوان کرد و گفت: حسن عاقبت بهترین دعا در حق یکدیگر است.

 به گزارش عقیق حجت‌الاسلام مهدی دیرباز در شب چهارم محرم در جمع عزاداران حسینی با اشاره به اینکه گناه در قرآن اسامی مختلفی دارد، اظهار کرد: این اسامی مختلف حکمت خاص خود را دارد چراکه هر گناه بسته به اینکه فردی باشد و یا جمعی، عواقب خود را در پی دارد.

وی بابیان اینکه برخی عاقبت‌ها در باور فرد گناهکار هم نمی‌گنجد، اضافه کرد: بدحجابی به‌عنوان یک گناه اجتماعی عواقب سست کردن و از پاشیدن خانواده را برای بانی آن در پی دارد.

خطیب شب چهارم محرم در حسینیه اعظم زنجان گناه عقیدتی را در بین گناهان بدترین گناه دانست و تأکید کرد: بدرفتاری و سست کردن اعتقادات دینی مبلغ دینی به سست شدن ایمان مردم منجر می‌شود که از قضا تخفیفی هم در نزد خدا ندارد در حالیکه عمل بد شامل تخفیف خداوند می‌شود.

حجت‌الاسلام دیرباز بابیان اینکه خداوند توبه و بازگشت را به درگاه خود با آغوش باز می‌پذیرد، ادامه داد: مثال بارز این پذیرش، پذیرش حر در شب عاشورا بود که عامل اصلی بستن راه بر کاروان امام حسین (ع) بود.

وی با مقایسه عملکرد حر و عمر بن سعد در شب عاشورا برای تفکر و عمل در روز عاشورا بیان کرد: این تدبر در شب عاشورا برای حر و عمر سعد دو عاقبت متفاوت را به همراه آورد.

خطیب شب چهارم محرم در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان تدبر در عوقبت گناه را از عوامل بازدارنده برشمرد و گفت: هر گناهی عاقبت خود را دارد به طوری که خود خداوند عاقبت ظلم را هلاکت و عاقبت انحصار طلبی را محروم شدن عنوان کرده است.

حجت‌الاسلام دیرباز محکم کردن عقیده را از الزامات عاقبت‌به‌خیری اعلام و تأکید کرد: این جوانان عقیده و اعتقاد خود را به امام حسین (ع) عقلانی کنید، چرا که معلوم نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد چراکه چه بسا یک اتفاق در زندگی همه اعتقادات و ایمان را تحت تأثیر قرار دهد که نمونه‌های آن در جامعه وجود دارد.

وی غربال کردن مردم را از قول‌های خداوند عنوان کرد و افزود: ما حق نداریم بگوییم خداوند ما را امتحان نکند، بلکه باید دعا کنیم خداوند امتحان ما را تسهیل کند.

خطیب شب چهارم محرم در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان خطاب به حاضران گفت: باید فکر کرد که ایا اگر روزی برای حضور در این مراسم از ما ورودی بگیرند بازهم می‌آییم و یا اینکه فقط به هنگام اوضاع و احوال خوش در مجالس حسینی حضور پیدا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام دیرباز مغرور نشدن به وضعیت حال را از ضروریات دانست و تأکید کرد: باید برای خود و دیگران عاقبت‌به‌خیری را آرزو کنیم چراکه کسی از آینده خبر ندارد.

وی حادثه کربلا را نمونه خوبی برای برآورده شدن دعای عاقبت‌به‌خیری اعلام کرد و ادامه داد: شمر از جانبازان اسلام روی سینه امام نشسته و سر می‌برد و یا اینکه عمر سعد از فرزندان سرداران اسلام تماشاگر شهادت امام زمان خود می‌شود چراکه به هنگام عمل کردن و هزینه کردن کم آورده‌اند.

خطیب شب چهارم محرم در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان دعای عاقبت‌به‌خیری را از درخواست‌های پیامبران از خداوند عنوان کرد و ابراز کرد: حسن عاقبت بهترین دعا در حق یکدیگر است و باید از خدا بخواهیم که مسلمان به معنی تسلیم بودن در برابر خداوند از این دنیا برویم.

حجت‌الاسلام دیرباز بابیان اینکه پذیرش در درگاه خداوند و دستگاه عزاداری امام حسین (ع) را نیازمند اذن خود خدا است، بیان کرد: اگر موفق به حضور در عزاداری سیدالشهدا شده‌اید، بیانگر اجازه خود ایشان است بنابراین قدر دانسته و ادب به جار آورید و اگر اشک نداری برای حضرت عرق کن و اگر نمی‌توانی عرق کنی، سربه‌زیر انداخته این طوری به حضرت اداری احترام کن.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین