عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
من خاتم پیامبران هستم اما بدان که پس از من امامانی از نسل من خواهند بود که قائم به قسط می باشند و تعدادشان همان تعداد نقبای بنی اسرائیل است...
عقیق: برای امام زمان (عج) اسامی و القاب متعددی وجود دارد که هر یک از آنها حکایت از وجود صفاتی در ایشان و نیز قیامشان دارند، یکی از این القاب قائم (عج) است که دلایل خاصی پشت آن نهفته است.
یونس بن عبدالرحمن از امام کاظم (ع) پرسید: آیا تو همان قائم به حق هستی؟ آن حضرت (ع) فرمودند: «آری، من قائم به حق هستم اما آن قائم به حقی که زمین را از دشمنان خدا پاک می کند و آن را پر از عدل و داد می کند پس از آنکه پُر از ظلم و جور شده است، او پنجمین فرزند از اولاد من است که غیبتش طولانی شده است.»
عبدالعظیم حسنی به امام جواد (ع) گفت: من امیدوارم که تو همان قائم از اهل بیت (ع) باشی که زمین را پُر از عدل و داد می کند، همانگونه که پُر از جور و ستم شده است. آن حضرت (ع) در پاسخ او فرمودند: «ای ابوالقاسم! هر یک از ما قائم به امر خدا و هدایت کنننده به سوی دین می باشد، اما آن قائمی که خداوند به وسیله او زمین را از اهل کفر بر می گرداند همان است که ولادتش بر مردم مخفی شده است و از نظرها غایب خواهد شد.»
با عنایت به اینکه تمام معصومان علیهم السلام دارای این صف هستند اما لقب قائم، مخصوص امام زمان (عج) است و تقریبا در تمام احادیثی که نام ایشان را می برند، این لقب درباره وجود مقدس امام زمان (عج) به کار رفته است، در شرح این لقب سخنانی گفته شده که به اختصار به برخی از آنها اشاره می شود.

قیام برای حمایت از دین
امام حسین (ع) فرمودند: «مرد عربی پس از مسلمان شدن از پیامبر (ص) پرسید: آیا پس از تو پیامبر هست؟ حضرت (ص) فرمودند: «نه، من خاتم پیامبران هستم اما بدان که پس از من امامانی از نسل من خواهند بود که قائم به قسط می باشند و تعدادشان همان تعداد نقبای بنی اسرائیل است. اولین نفر آنها علی بن ابیطالب است که امام و خلیفه پس از من و 9 نفر از صلب این است –و در همان حال دست به سینه ام گذارد- و قائم نُهمین نفر از آنها است که در آخرالزمان برای دین قیام می کند، همان گونه که من در نخستین روز برای دین چنین کردم...»

قیام به وسیله شمشیر
علقمه بن محمد حضرمی می گوید: از امام صادق (ع) خواستم نام امامان را به من بگوید. آن حضرت (ع) فرمودند: «از گذشتگان علی بن ابیطالب، امام حسن، امام حسین، علی بن الحسین، محمدبن علی، سپس خودم.
عرض کردم: یابن رسول الله (ص)! پس از شما کیست؟ فرمودند: «من به فرزندم موسی وصیت کردم که او پس از من است.»
عرض کردم: و پس از موسی چه کسی خواهد بود؟
فرمودند: «فرزند او علی است که رضا لقب گرفته است و پس از او فرزندش محمد و پس از محمد فرزندش علی و پس از علی فرزندش حسن و فرزند حسن، مهدی (صلوات الله علیهم اجمعین)»
سپس افزودند: «پدرم از پدرش از جد خود از علی (ع) از پیامبر (ص) نقل کرده است که: «قائم ما هر گاه خروج کند، سیصد و سیزده نفر به عدد رزمندگان جنگ بدر گرد او جمع می شوند؛ پس زمانی که ظهور او فرا می رسد شمشیری در غلاف بوده و در مقابلش قرار دارد، فریاد بر می آورد: «قُم یا ولّی الله فاقتل اعداء الله؛ برخیز از ولی خدا و دشمنان خود را به قتل برسان.»

قیام پس از مردن نام او
صفربن ابی دلف می گوید: از ابوجعفر امام جواد (ع) شنیدم که فرمودند: «امام پس از من فرزندم علی است، اوامر او امر من، گفتار او گفتار من و طاعت او طاعت من است. پس از او، فرزندش حسن است، امر او امر پدرش، گفتار او گفتار پدرش و طاعت او طاعت پدرش می باشد.»
سپس سکوت کردند. عرض کردم: ای فرزند رسول خدا (ص)! چه کسی پس از حسن امام خواهد بود؟ امام جواد (ع) بشدت گریستند، سپس فرمودند: «پس از حسن فرزند او قائم به حق، امام منتَظَر است.»
عرض کردم یابن رسول الله (ص)! چرا به وی قائم گفته می شود؟ فرمودند: «چون قیام می کند پس از آنکه نام وی مرده باشد و بیشترین معتقدان به امامتش مرتد شده باشند.»
ابوحمزه ثمالی نیز می گوید: به ابوجعفر محمدبن علی، حضرت باقر (ع) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا (ص)! مگر همه شما قائم به حق نیستید؟ فرمودند: «چرا!»
گفتم: پس چرا حضرت مهدی (عج) قائم نامیده شده است؟ آن حضرت (ع) در پاسخ فرمودند: «هنگامی که جدم حسین (ع) به شهادت رسید، فرشتگان در درگاه خداوند به گریه و ضجه و ناله افتادند و گفتند: خدایا! تو درباره کسی که برگزیده و فرزندِ برگزیده ات را به قتل رسانده است، سکوت می کنی؟ ندا رسید: «ای فرشتگانم! آرام باشید! قسم به عزت و جلالم! از آنها انتقام خواهم گرفت اگرچه مدتی از این جرم و جنایت گذشته باشد.» سپس حجاب ها را نسبت به فرزندان امام حسین (ع) از برابرشان کنار زد که فرشتگان با دیدن امامان از نسل امام حسین (ع) بسیار شاد و خرسند گشتند و در میان آنها یک نفر ایستاده و در حال نماز بود. ندا رسید: «من به وسیله این قائم از آنها انتقام می گیرم.»
در روایات دیگر تعبیراتی شبیه به قائم همچون قائم بامرالله، قائم به قسط و قائم به حق برای حضرت بقیت الله الاعظم (عج) دیده می شود.

پی نوشت ها:
کفایه الاثر
علل الشرایع
معجم احادیث الامام مهدی (عج)
بامداد بشریت
منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین