عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۲۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
آیت الله قرهی:
آیت الله قرهی گفت: اگر کسی بخواهد به علم برسد باید اولین مراحل اخلاص را در خودبه ­وجود بیاورد وقتی به علم رسید خود کمال علم ثمره و میوه علم، اخلاص می­‎شود.عملی که با اخلاص توأم است؛ یعنی عمل برای خدا.
عقیق:مطلبی از درس اخلاق آیت الله قرهی برای علاقه مندان در پی می آید؛

اگر کسی بخواهد به علم برسد باید اولین مراحل اخلاص را در خودبه ­وجود بیاورد وقتی به علم رسید خود کمال علم ثمره و میوه علم، اخلاص می­‌شود. عملی که با اخلاص توأم است؛ یعنی عمل برای خدا.

وقتی این علم حقیقی، این علمی که میوه آن اخلاص است، به­وجود آمد، نتیجه آن این است که عالمان حقیقی آرزوهایشان کم است.

اگر کسی علم را به عنوان منبع درآمد دید، بیچاره می­شود. مثلاً بگوید: درس بخوانم که قاضی شوم! اگر گفتند: تکلیف است که قاضی شوی و به قضا ورود پیدا کنی، بحثش جداست - دقّت کنید و تفاوت را ببینید -  امّا اگر بگویی: علم را می­ خوانم برای این که قاضی شوم و اگر قاضی شوم این­قدر درآمد دارد و ...، بیچارگی است.

متأسّفانه یک عدّه علم را منبع درآمد دیدند. گاه بیان می­ شود: عزیزم! فرزندم! درس بخوان و علم بیاموز برای این که فردا دستت پیش دیگران دراز نباشد و سری پیش سرها داشته باشی! معلوم است، دیگر او علم را برای عمل نمی­ خواند، بلکه علم را برای این می­ خواند که اعلان کند: من هم کسی شدم. آن­وقت انسان را بیچاره می­ کند.

برای همین باز مولی­ الموالی(ع)  می­ فرمایند:  «قَلِّلِ الْآمَالَ تَخْلُصْ لَكَ الْأَعْمَالُ» [۱]  اگر می­ خواهی به اخلاص برسی، آرزوهایت را کم کن.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین