عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
مرحوم مهری در دوران تحصیل در حوزه علمیه نجف، از مخالفان سرسخت صدام حسین بود و بارها دستگیر و شکنجه شد و حتی در سال 1989 به دلیل مخالفتش با نظام صدام، حکم اعدام برای وی صادر شد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر مهری، از روحانیون سرشناس و برجسته کویت و نماینده مراجع تقلید عظام دیروز بر اثر حمله قلبی و در سن 66سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم مهری، متولد 25 دسامبر 1948 (4 دی ماه 1327) بود و علاوه بر نمایندگی مرجعیت، دبیر کلی مجمع علمای شیعه کویت را بر عهده داشت و منشاء خدمات فراوانی برای شیعیان در کویت بود و برخی رسانه های بین المللی از وی به عنوان قویترین و با نفوذترین شخصیت شیعی در کویت یاد می کردند.

نسب مرحوم مهری به امام موسی کاظم علیه السلام بر می گشت که یکی از اجداد ایشان از مدینه منوره به منطقه احساء در شرق عربستان هجرت می کند و مدتهای طولانی در آن دیار زندگی می کنند اما به دلیل وجود برخی قومیت های متعصب و فشارهای مذهبی و معیشتی، اواخر قرن 13 به ایران هجرت می کنند و سپس کویت را برای زندگی انتخاب می نمایند به طوری که مرحوم مهری در جمادی الاول سال 1367 هجری در کویت به دنیا می آید و پدرس از علما و روحانیون سرشناس بود.

این روحانی برجسته شیعی، دروس حوزوی خود را از همان سنین نوجوانی در حوزه علمیه نجف آغاز کرد و از محضر اساتیدی چون حضرات آیات مجتبی لنکرانی، راستی کاشانی در مرحله سطح و ابوالقاسم خویی و محمدباقر صدر در دروس خارج بهره برد.

وی در دوران تحصیل در حوزه علمیه نجف، از مخالفان سرسخت صدام حسین بود و بارها دستگیر و شکنجه شد و حتی در سال 1989 به دلیل مخالفتش با نظام صدام، حکم اعدام برای وی صادر شد.

مرحوم سیدمحمدباقر مهری در سن 18 سالگی با دختر مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی یزدی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج 6 پسر و دو دختر بود که پسر دومش در سن 20 سالگی از دنیا رفت.

مرحوم مهری علاوه بر وحدت اسلامی، نسبت به گفتگوی ادیان نیز اهتمام و توجه داشت به طوری که رئیس کمیته روابط اسلامی مسیحی بود و در این زمینه تلاش های فراوانی داشت. شیخ مختار جمعه وزیر اوقاف مصر نیز چندی قبل طی مراسمی از وی تقدیر و لوح صلح را به ایشان اهدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مهری سال گذشته در پیامی از دولت کویت خواسته بود روز عاشورا را روز تعطیل رسمی در این کشور اعلام کند.

وی به صورت مستمر با مراجع عظام تقلید در قم و نجف و همچنین بیت مقام معظم رهبری در ارتباط بوده و یکی از مهمترین شخصیت های علمی و سیاسی کویت به شمار می آمد و مواضع این روحانی برجسته همیشه مورد توجه مردم و مسئولین کویت بود.

مرحوم مهری، علاوه بر امامت مسجد امام علی(ع) در منطقه عمریه کویت، عمر خود را در راه رسیدگی به امور شیعیان سپری کرد و در عین حال کتاب "فلسفه و اسرار حج" از یادگارهای علمی اش به شمار می آید.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین