عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
با فرا رسيدن ماه رمضان، به طور هفتگي بعضي كتاب‌هاي خوب و مفيد كه براي اين ايام و مناسبت‌هاي شمسي و قمري آن تناسب دارند، معرفي خواهند شد.
عقیق:با فرا رسيدن ماه رمضان، به طور هفتگي بعضي كتاب‌هاي خوب و مفيد كه براي اين ايام و مناسبت‌هاي شمسي و قمري آن تناسب دارند، معرفي خواهند شد. در اين معرفي‌ها سعي شده است علاوه بر فضاي كلي ماه رمضان، مناسبت‌هاي ملي و مذهبي و هم‌چنين مخاطب كودك نيز مد نظر قرار گيرند. اولين بسته رمضانيِ معرفي كتاب به شرح زير از نظر مي‌‎گذرد:

*فرهنگ و آداب روزه‌‌داري با غذاهاي طبيعي»؛ دائره‌المعارفِ روزه و بهداشت و آشپزي
تغيير عادات روزمره غذايي روزه‌داران در ماه رمضان، يك متخصص گياهان دارويي و يك مدرس تغذيه گياهي را بر آن داشته است تا دست به قلم شوند و از روزه‌داري با محوريت خوراكي‌ها و غذاهاي طبيعي بنويسند. دكتر محمد دريايي و رسول حيدري در اين كتاب تلاش كرده‌اند ضمن تشريح تاثير روزه بر بخش‌هاي مختلف بدن انسان و ويژگي‌هاي رژيم غذايي اين ماه، انواع و اقسام خوراكي‌ها و غذاهاي طبيعي و شيوه تهيه آنها را ذكر كنند.
خوراكي‌هايي كه استفادۀ آنها در سحر و افطار و زمان بين اذان مغرب تا اذان صبح، مفيد به فايده بوده و با وضعيت گواشي و هاضمه انسان روزه‌دار تطابق كامل دارد. روزه در جهان طب و بهداشت، تغذيه در ماه رمضان، توصيه‌هاي سحري، انحراف در الگوي تغذيه صحيح ماه رمضان، پيام‌هاي بهداشتي، سحري‌ها، افطاري‌ها، غذاهاي شيرين و شيريني‌ها، شربت‌ها و دمنوش‌ها، بخش‌هاي مختلف اين كتاب را تشكيل مي‌دهند. «فرهنگ و آداب روزه‌داري با غذاهاي طبيعي» توسط انتشارات سفير اردهال منتشر شده و تاكنون سه مرتبه تجديد چاپ شده است.

*«مرد روياها»؛ همراه با چريكِ مبارز از امريكا تا جنوب لبنان
«... و من سال‌هاست كه هم‌چنان در جستجوي تو راه مي‌پويم و ديدارت را لحظه مي‌شمارم و چشيدن جرعه‌اي از اقيانوس معرفتت را آرزو مي‌كنم...» 31 خرداد هر سال سال‌روز شهادت مصطفي چمران است. چمران اين سال‌ها بيشتر در ذهن و زبان‌هاست و شايد «چ» حاتمي‌كيا بي‌تاثير نباشد بر اين رفع غبار اين و مظلوميت و گمنامي! منهايِ اثر سينمايي ابراهيم حاتمي‌كيا، در حوزه كتاب هم چمران شخصيت غريبي است. سيدمهدي شجاعي اما به قدر وُسع خود آستين بالا زده و «مرد روياها»يِ او در همين راستاست.
شجاعي در اين اثر كوشيده به روايتِ امريكا و مصر و لبنانِ اين چريكِ عارف توجه بيشتري كند تا شايد دريچه‌اي باشد براي شناخت يكي از شخصيت‌هايي كه با وجود بالا بودن بسامد نامش در فرهنگ عمومي و اطلاع نام دانشگاه و بزرگراه و ... اما شخصيتش همچنان غريب است. از دوران تحصيل او در امريكا و آشنايي و ازدواج تا هجرت به سرزمين رنج‌ها در مصر و لبنان. «مرد روياها» در قالب نمايش‌نامه و فيلم‌نامه تنظيم شده! انتشارات نيستان، «مرد روياها» را در سال 1392 به قلم سيدمهدي شجاعي و قيمت 25 هزار تومان منتشر كرده است.

* «روزه؛ دريچه‌اي به عالم معنا»؛ مزۀ روزه
روزه دريچه‌اي به عالم معنا يكي از جزوات قديمي استاد طاهرزاده و محصول سخنراني‌اي از ايشان در جمع دانشجويان تربيت معلم در دهه‌ي هفتاد شمسي است كه در سال‌هاي اخير بصورت كتاب كوچكي با قطع جيبي توسط انتشارات لب‌الميزان اصفهان، ناشر آثار استاد منتشر مي‌شود. فايل آن نيز به وفور در فضاي مجازي تكثير شده است و معمولاً با نزديك شدن به ماه مبارك رمضان و ايام روزه‌داري بازنشر مي‌شود. گروه فرهنگي الميزان در ابتداي اين كتاب پيشنهاد داده است كه اين كتاب را هر سال قبل از ماه رمضان يك‌بار مروركنيد تا با شعف و شور بيشتري با روزة خود كنار بياييد و اُنس بگيريد.
واقعيت اين است كه مزه‌ي ماندني اين كتاب زير زبان خواننده‌ي آن همين شعف و عزم براي روزه‌داري است. پس از خواندن اين كتاب در ذهن شما چيزي از تعريف روزه و فوائد آن و .... به سياق جزوات كنكوري و برخي كتبي كه علم حصولي مبنايشان است نمي‌ماند، اما فقط مشتاق مي‌شويد كه روزه بگيريد و با روزه‌گرفتن از عالم مادي دنيا جدا شويد و روحتان را در ساحت قدس ربوبي به پرواز درآوريد. متقاعد مي‌شويد كه با حداقلِ غذا مي‌توانيد حداكثرِ قدرت را داشته باشيد و اين‌كه اين غذاها نيستند كه به آدم قوت و قدرت براي روزه‌داري مي‌دهند. مؤلف با بيان روايات و سخنان عرفا و اشعار مولوي در اين باب خواننده را تشنه‌ي رسيدن به ملكوت مي‌كند و روزه را به‌عنوان مسيري در دسترس براي وصل به عالم معنا جلوي چشم خواننده نمايان مي‌سازد.
در اين رابطه در مقدمه كتاب آمده است «توجه به روايات و سخنان عرفا در مورد روزه موجب تقويت اراده در روزه‌داري مي‌گردد، لذا با مطالعة روايات مورد بحث، انسان احساس مي‌كند با روزه‌داري خود راه‌هاي گمشده‌اش را مي‌تواند بيابد.» همان‌گونه كه گفته شد هرچند كتاب به سياق متون علمي و پژوهشي فهرست و ترتيب ندارد و در پي تقويت شوق بندگي و عزم دين‌داري به جاي دين‌داني و تزريق اطلاعات ديني در مخاطب است اما مرور فهرست آن خالي از لطف نيست. در اين كتاب پس از مقدمه با عناوين زير روبرو هستيم:« معني بستن و بازشدن شيطان/ انتظار ما از روزه/ روزه‌دار شبيه خدا مي‌شود/ بركات روزه/ روزه، گرسنگي يا بندگي؟/ تقويت تقوي/ گرسنگي؛ پذيراييِ مقدّس خدا!/ روزه؛ خزينة حكمت/ روزه؛ دريچة عبادت/ آزادي از وَهم/ روزه؛ عامل نجات از وَهم/ حداقلِ غذا، حداكثرِ قدرت/ جايگاه دعاي سحر»

*«خدا كيه؟ چيه؟ كو؟»؛ خداشناسي براي بچه‌ها
كتاب «خدا كيه؟ چيه؟ كو؟» به بيست سوال مهم درباره خدا با زبان شعر پاسخ داده است. بي گمان عبارات آهنگين شعري براي كودكان جذاب‌تر و حفظ آن هم براي آنان آسان‌تر است. اين اشعار سروده‌ رودابه حمزه‌اي است. براي درك بهتر مسائل مطرح شده، نثرهاي كوتاهي نيز در كنار شعر آمده است.
اين نثرها برگزيده از كتاب خداشناسي قرآني كودكان است. تصاوير زيباي اين كتاب در فهم بهتر مفاهيم توحيدي كمك شاياني كرده و كودك را براي وقت گذاشتن بيشتر براي اين كتاب ياري مي‌دهد. اين اثر به زبان انگليسي ترجمه گرديد و در نمايشگاه بين المللي 2013 فرانكفورت ارائه شد. در همان نمايشگاه امتياز چاپ آن به زبان آلماني به يك ناشر شيعي در آلمان واگذار گرديد.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین