عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
استاد انصاریان گفت: وقتی اربابِ لقمانِ حکیم متوجه شد خربزه ای که او با لذت می خورد، تلخ است، پرسید: چطور خربزه ای به این تلخی را خوردی و ابراز تنفر نکردی؟ لقمان گفت: ۱۰ سال است غلام شما هستم و هرچه به من دادی شیرین بود لذا دیدم انصاف نیست به خاطر این خربزه تلخ چهره در هم کشم و ناراحت شوم!
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم و استاد برجسته حوزه علیمه، دیروز هشتم اردیبهشت ماه 1394 در حسینیه همدانی های تهران گفت: خدا دنیا را تجارتخانه انسان، انسان را تاجر، عمر را سرمایه و عبادت و خدمت به خلق را به عنوان 2 ابزار در این تجارت قرار داده است.

وی با بیان اینکه خداوند علاوه بر امنیت، رفاه و رهایی بندگان از دغدغه فکری در این دنیا امنیت اخروی را نیز برای آنها فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: عبادت صرفا نماز و روزه نیست بلکه هر کار مثبتی که انسان انجام می دهد عبادت الله است؛ برای مثال وقتی انسان صبح با نیت کسبِ روزی حلال برای خانواده اش از خانه خارج می شود به تعبیر رسول الله (ص) مجاهد فی سبیل الله است.

وی ادامه داد: قیمت گذاری خدا برای کالایی که انسان عرضه می کند، بی نظیر و از باب لطف است همچنان که قرآن می فرماید: انسانی که (اعم از مرد یا زن) عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد خداوند حیاتی طیبه به او می دهد و پاداشی فراتر از عملی که انجام داده است به او اعطا می کند (در حالی که خودش نیز تصور این پاداش را نمی کرد).

این مفسر برجسته قرآن کریم در همین ارتباط به ذکر تمثیلی پرداخت: فرض کنیم فردی صاحب زمین هایی در خیابان ری، خیابان ولیعصر، میدان تجریش و کنار فرودگاه امام خمینی باشد. فرد دیگری از او تقاضای خرید زمین هایش را می کند. مالک این زمین ها می پرسد: کدام زمین ها را می خواهید؟ خریدار می گوید: همه آنها را می خواهم. مالک می گوید: قیمت زمین هایم متفاوت است مثلا زمین تجریش 20 میلیون و زمین کنار فرودگاه امام متری 2 هزار تومان است. خریدار می گوید: همه زمین ها را می خواهم و به قیمتِ گرانقیمت ترین زمین یعنی 20 میلیون تومان، همه زمین ها را می خرم؛ برای این خریدم به من دیوانه نگویید زیرا هم پولدار و هم کریم هستم.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه خداوند این گونه در قیامت با بندگانش رفتار می کند، تصریح کرد: یعنی همه اعمال ما را به قیمت نیکوترین و بهترین عمل می خرد؛ نمازی که در بی حالی و بدون توجه خوانده ایم به قیمت بهترین عمل ما (مثلا خدمت به بنده ای نیازمند) می خرد!

وی افزود: لقمان حکیم غلامی اهل سودان، سیاه و قد کوتاه بود که او را خرید و فروش می کردند؛ روزی اربابش به او گفت: از بازار خربزه ای بخر. او رفت، خربزه خرید و وقتی بازگشت، اربابش گفت: خربزه را ببر و اولین قسمتش را خودت بخور. لقمان خورد و متوجه شد خیلی تلخ است اما به روی خود نیاورد. ارباب گفت: دومین قمستش را نیز خودت بخور. لقمان قسمت دوم را با لذت بیشتری خورد؛ و به دستور ارباب تا 16 قسمت خربزه را خورد؛ و وقتی ارباب از خربزه خورد و متوجه شد بسیار تلخ است، پرسید: چطور خربزه ای به این تلخی را خوردی؟ لقمان گفت: 10 سال است غلام شما هستم و هرچه به من دادی شیرین بود لذا دیدم انصاف نیست به خاطر این خربزه تلخ، چهره در هم کشم و ناراحت شوم!

این استاد حوزه با اشاره به اینکه اگر روزی انسان نتوانست بهترین غذا را بخورد نباید ناراحت شود، گفت: اگر انسان صاحب زندگی پاکیزه ای که در آن نه گناهان کبیره انجام می دهد و نه اصرار بر صغیره دارد، داشته باشد، در این دنیا بسیار لذت بخش زندگی می کند و در قیامت نیز نهایت لذت را خواهد برد زیرا خداوند مهمان دار است.

وی با اشاره به اینکه خداوند علاوه بر اینکه بیشتر از حد به انسان ها اعطا می کند گناهان آنان را نیز می بخشد، خاطرنشان کرد: به خاطر این بخشش و تشکر بی نهایت، خداوند را شکور می گویند؛ شکور به این معنا نیست که خداوند به شکلی عادی از بنده صالحش تشکر می کند؛ بلکه به او پاداشی بسیار فراتر از آنچه حتی به ذهن خطور نمی کند اعطا می نماید.

این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان گفت: خداوندی که اینگونه با بندگان مومن و صالحش برخورد می کند چه رفتاری با شهدای کربلا که خالصانه همه چیز خود را در راه خدا نثار کردند، خواهد داشت؟


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین