عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۰
یک استاد دانشگاه گفت: برای رسیدن به ذات اقدس الهی باید معرفت الهی داشته باشیم و در این راستا محیط و مسیر هم می‌تواند تاثیر بگذارد.

عقیق: علیرضا صدرا با بیان این‌که «در جهان هستی و آفرینش یک نظام کاملی وجود دارد» اظهار کرد: در نظام هستی به تعبیر قرآنی یک رویه‌ای داریم به اسم ملک و یک رویه‌ای درونی و باطنی به اسم ملکوت، همانند جسم و روح آدمی.

وی در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید" ما عالم ملک را در اختیار بنده قرار دادیم، ولی دستیابی به عالم ملکوت را در کمال سجده قرار داده‌ایم".

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان‌ها می‌توانند با شرایطی که از عوامل غیبی به دست می‌آورند در جهت اهداف متعالی خود استفاده کنند. از طبیعت می‌شود برای ساخت بمب اتم استفاده کرد ولی ملکوت را نمی‌توان در جهت منفی به کار برد.

صدرا در ادامه با اشاره به هواپیمایی که از امواج آسمان برای اوج گرفتن استفاده می‌کند، تصریح کرد: اموال غیبی همانند یک موج در بدن انسان کار می‌کند و در این راستا انسان می‌تواند به معنویات دست پیدا کند.

وی با بیان این‌که «ما باید نقش دعا، عبادت و استعانت را دریابیم» گفت: ما با عبادت جهت‌گیری پیدا می‌کنیم. مثل هواپیمایی که در مسیر امواج به درستی حرکت می‌کند و دعا انسان را با اراده می‌کند و انسان را در مسیر حاکمیت بر نظام هستی قرار می‌دهد و در این راستا باید از ذات اقدس الهی کمک بگیریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دعا این است که وقتی خود را در جهت تعالی و ذات متعالی قرار می‌دهیم عوامل محیطی هم به ما کمک می‌کند. اینکه می‌گویند وقتی دعا می‌کنید حتما اجابت می‌شود به این معنی است که انسان خود را در مسیر اراده الهی قرار می‌دهد.

صدرا تصریح کرد: ما باید باور قلبی، بیان به زبان و عمل به ارکان را در جهت تحقق عینی آرزوها به کار ببریم و در دعا باید جهت‌گیری متعالی داشته باشیم و با نیروهای الهی در جهت تعالی گام برداریم.

وی ادامه داد: عظمت انسان به این است که می‌تواند عظمت خالق را درک کند و هرچقدر در برابر این عظمت خضوع و خشوع بیشتری داشته باشد، می‌تواند در محیط اطراف و جسم و روح سایرین تاثیر بسزایی بگذارد، مثل رسول اکرم(ص) که با خضوع خود تاثیر فرازمانی و مکانی روی افراد گذاشته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای رسیدن به این خضوع و خشوع، دعا بهترین راه است. به تعبیر قرآن بدون عبادت "ایاک نعبد" و بدون استعانت "ایاک نستعین" رسیدن به بندگی امکان‌پذیر نیست و دعا آمیزه این دو عنصر است.

وی در پایان با بیان این‌که «دعا به این معنی است که انسان زیباسازی را در خود شروع کند و در این راستا نیاز به هدایت علمی و استعانت الهی دارد» گفت: دعا و دعوت یک ریشه دارد. اوج دعا در اسماء الهی معنا پیدا می‌کند. برای رسیدن به ذات اقدس الهی باید معرفت الهی داشته باشیم و در این راستا محیط و مسیر هم می‌تواند تاثیر بگذارد. ساده‌ترین دعا، دعای تاجرانه است ولی مهمترین دعا، دعایی است که برای رسیدن به کمال الهی باشد. 


منبع: خبرگزاری ایسنا

211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین