عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
حجت‌الاسلام صداقت در غرفه فارس:
پژوهشگر و نویسنده مقاتل عاشورایی گفت: محرم و صفر هر سال یک مقتل از مقاتل هجده نفره عاشورایی را می‌نویسم که تاکنون چهار مقتل را به اتمام رسانده‌ام.
عقیق:حجت‌الاسلام علی‌اکبر صداقت در غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره وضعیت مقاتل در کشور و مقاتلی که خود در دست نگارش دارد، گفت: اکنون مشغول نگارش مقاتلی درباره شهدای کربلا از بنی هاشم هستند که بنده هجده نفر را در نظر دارم، البته به تعابیری اینها سیزده نفر یا بیست یا بیست و دو نفر هستند، اما به شهرت روایت امام سجاد(ع) تعدادشان هجده نفر است.

وی در ادامه افزود: اکنون مقاتل چهار نفر را شامل حضرت قاسم(ع)، حضرت علی‌اصغر(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت عباس(ع) تا قرن هفتم را نگاشته‌ام، منظور از قرن هفتم نیز تا سال هفتصد هجری قمری است و دیگر به بعدش را نگاه نکرده‌ایم، مستندات ما قدیمی است، همه آن‌ها به بعدها تحقیق کردند، از این روی همین مقاتل بوده است، مقاتل را نیز در دو فصل می‌نویسیم، فصل نخست آنچه ما استخراج کردیم و فصل دوم خود یادداشت مقاتل است.

حجت‌الاسلام صداقت در پاسخ به این سؤال که چه ارزیابی از مقاتل موجود دارد، ‌گفت: متأسفانه برخی مداحان و روضه‌خوان‌ها بدون استفاده از مقاتل صحیح، مطالبی را می‌گویند یا روضه‌خوانی می‌کنند، مثلاً درباره حضرت امام حسین(ع) تنها به آن جنبه‌هایی توجه می‌کنند که مردم را بگریاند، درباره ابهت امام مطلبی را بیان نمی‌کنند، مثلا ما در مقتل داریم که امام در روز عاشورا یک ساعتی نجنگیدند و کسی جرأت نزدیک شدن به ایشان را هم نداشت، به دلیل ابهتی که حضرت(ع) داشتند، خب این مباحث در روضه‌خوانی‌ها مطرح نمی‌شود، شهید مطهری هم به این مباحث در آثار خود اشاره می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هفت سال است که مقتل نویسی می‌کند، گفت به طور مثال در برخی روضه‌خوانی‌ها می‌گویند که حضرت علی‌اصغر(ع) شش ماهه بوده در صورتی که این طور نیست یا اینکه گهواره ایشان را از مدینه آوردند، یکی از مداحان معروف کشور گاهی می‌گویند که روضه می‌خوانم که شما هیچ وقت نشنیدید،‌ خب! این را از کجا آورده است؟ بنابراین شاید درست نباشد برخی مباحث را درباره ساحت مقدس شهدای کربلا به زبان بیاوریم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین