عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
قاری بین المللی کشورمان:
استاد سعیدیان گفت:گاهی انسان با اعمال خود رزقش را کم می کند، کسانی که از خمس فرار می کنند خداوند روزی حلال شان را کم می کند.
عقیق:دکتر محمدحسین سعیدیان، قاری بین المللی کشورمان در جلسه آموزش قرآن خود با اشاره به علل کاهش روزی حلال گفت: روزی انسان در دست خداوند متعال است و انسان با برخی اعمال و رفتار می تواند این روزی را کم کند.

قاری بین المللی کشورمان عنوان کرد: خدا از خزانه غیبش از جایی که انسان حسابش را نمی کند، روزی می دهد به شرط آنکه آدمی اهل خمس و زکات باشد کسانی که از خمس فرار می کنند خداوند روزی حلال شان را کم می کند.

وی با اشاره به آیات 216 سوره مبارکه بقره گفت: خداوند در این آیه می فرماید:" كتب عليكم القتال و هو كره لكم و عسى ان تكرهوا شيا و هو خير لكم و عسى ان تحبوا شيا و هو شر لكم و اللّه يعلم و انتم لا تعلمون"

یعنی : قتال بر شما واجب شده در حالى كه آن را مكروه مى داريد و چه بسا چيزها كه شما از آن كراهت داريد در حالى كه خيرتان در آن است و چه بسا چيزها كه دوست مى داريد در حالى كه شر شما در آن است و خدا خير و شر شما را مى داند و خود شما نمى دانيد.

این استاد قرآنی عنوان کرد: كلمه (كتب ) معناى (واجب شد) را مى دهد، پس آيه دلالت دارد بر اينكه جنگ و قتال بر تمامى مؤ منين واجب است ، چون خطاب متوجه مؤ منين شده ، مگر كسانى كه دليل آنها را استثنا كرده باشد، مانند آيه : (ليس على الاعمى حرج و لا على الاعرج حرج ، و لا على المريض حرج ) و آيات و ادله ديگر.

و در آيه مورد بحث نفرمود: (كتب اللّه ) خدا بر شما واجب كرد، بلكه فرمود (كتب ) بر شما واجب شد، و اين بدان جهت است كه در ذيل آن دارد (و هو كره لكم )، و در چنين مقامى نام خدا بردن و فاعل را معرفى كردن نوعى هتك حرمت خداست ، و تعبير به صيغه مجهول نام خداى عزاسمه را از سبكى و استخفاف حفظ مى كند، چون در آيه فرمانى صادر شده كه مورد كراهت مؤ منين است .

قاری بین المللی کشورمان تصریح کرد: کُره به معنای مشقتی است که انسان از درون نسبت به کاری وادار می شود مانند جنگیدن که خیلی ها دوست ندارند جهاد کنند و یا کشته شوند. در مقابل کلمه کَره به معنای مشقتی است که از بیرون بر انسان مستتر می شود.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین