عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
قاری بین المللی کشورمان تأکید کرد:
سعیدیان گفت: انسان اگر اهل نماز باشد در روز قیامت می تواند به شفاعت خود امید داسته باشد.
عقیق:استاد محمد حسین سعیدیان، قاری بین المللی کشورمان در جلسه هفتگی آموزش قرآن خود با اشاره به مضامین آیات سوره مبارکه مدثر گفت: این آیات بر به معرفی شفاعت کنندگان انسان های مومن در روز قیامت اشاره می کند.

وی افزود: اما یک نکته کلیدی در بحث شفاعت توجه عمیق به فریضه نماز است، انسان اگر اهل نماز باشد در روز قیامت می تواند به شفاعت خود امید داسته باشد.

قاری بین الملی کشورمان عنوان کرد: بین برپا داشتن قیامت و اقامه نماز تشابهات بسیاری وجود دارد. قیامت یعنی زنده‌شدن مردگان پس از ورود به قبر که نماز در تعیین سرنوشت آنها نقش بسزایی دارد. اولین سوالی که از انسان در روز قیامت می‌شود، نماز است که ترازوی اعمال مسلمانان محسوب می‌شود.

وی افزود: نماز شاهراه و شاه‌کلید نیل به اهداف عالیه معنوی است البته سر نماز در اول وقت‌ بودن‌اش است که می‌تواند قیامت آدمی ار آباد کند.

 

قسم خدا و اهمیت روز قیامت

استاد سعیدیان با بیان این مطلب که خداوند به روز قیامت قسم می‌خورد، گفت: در آیه ابتدایی سوره مبارکه قیامه خداوند از حرف «ل» که یک قسم جدی و دوقبضه است در مورد قیامت به کار می‌برد و برپایی این روز حتمی است.

وی با اشاره به فضیلت‌های سوره مبارکه قیامت عنوان کرد: کسی که سوره قیامه را بخواند و به آن عمل کند هنگامی که پروردگار عالم انسان‌ها را از قبر بیرون می‌آورد این سوره همراه آنهاست و به آدمی می‌خندد و بشارت جنت می‌دهد و به این ترتیب انسان از پل صراط به سلامت عبور می‌کند.

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان این مطلب که خداوند به نفس لوامه قسم می‌خورد، گفت: نفس لوامه نفسی است که بسیار انسان را ملامت می‌کند و در وجود همه آدمیان قرار دارد. خداوند به این نفس در سوره قیامت قسم یاد می‌کند. نفس پایین‌تر از لوامه نفس عماره است که اعمال انسان را زینت داده و به صورت مکرر و سمج‌گونه آدمیان را به اعمال بد تشویق می‌کند. یکی از ویژگی‌های نفس اماره ورود به اعماق وجود انسان از راه دوستی است. نفس اماره کار اهل نفاق را انجام می‌دهد.

سعیدیان تصریح کرد: در مقابل نفس اماره نفس لوامه که از کلمه لوم یعنی سرزنش‌گر و بسیار ملامت‌گر گرفته شده، قرار دارد که در وجود همه انسان‌ها نهفته است. خدا نفس لوامه در کنار قیامت گذاشته زیرا قیامت دادگاه الهی و نفس لوامه دادگاه درونی انسان‌هاست. خداوند در روز قیامت از تک‌تک اعمال انسان‌ها سوال کرده و بازخواست می‌کند و نفس لوامه چنین کاری را در درون انسان‌ها انجام می‌دهد.

قاری بین‌المللی کشورمان عنوان کرد: برخی انسان‌ها نفس لوامه قوی و برخی رو به خاموشی و گروهی از انسان‌ها دارای نفس لوامه کاملا تعطیل‌شده هستند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین