عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
هیئت هفتگی در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) با مداحی حاج حسن جلیل زاده
خداوند ذوات مقدس را محیط بر عرش قرار داده است و این ذوات طواف بر عرش می کنند و این انوار مقدسه قبل از این که به این عالم ملک بیایند تسبیح خدا می گفتند.
گزارش تصویری

عقیق: مراسم هیئت هفتگی حسینیه حضرت علی اکبر(ع) با سخنرانی استاد حاج مهدی توکلی برگزار شد.

به گزارش عقیق دراین مراسم حاج حسن جلیل زاده به مداحی و روضه خوانی پرداخت.

نکاتی از سخنان استاد توکلی را بخوانید؛

_ خلیفة الله مطلق در زمین ذوات مقدس اهل بیت هستند. این ها احاطه علمی و عملی بر عرش خدا دارند.

_ علامه طباطبایی می فرماید عرش باید همه خلقت خدا باشد از غیب و شهود. نظر ایشان این است که خلقت غیبی خدا خیلی بیشتر از خلقت شهودی خدا می باشد. خدا حاکم بر همه جهان می باشد و حکومت مطلق خدا بر همه خلقت از غیب و شهود. اهل  بیت محیط بر عرش هستند یعنی اهل بیت محیط بر همه این خلقت هستند. اهل بیت در روایات می فرمایند که همه کره زمین مانند تیله ای است در مشت ما. آنها ولایت مطلقه دارند و ولی خدا در همه ممکنات از غیب و شهود هستند.

_ عرب ها به تخت فرمانروایی و سلطنت، عرش می گویند. عرش تخت فرماندهی می باشد. راجع به عرش چند دیدگاه وجود دارد. یک گروه که اصطلاحاً مجسمه و مشبه می گویند. آنها حتی خود خدا را نعوذبالله جسم می دانند. و خدا را تشبیه به یک جسم می کنند. آنها معتقد هستند که خدا جسم است و دیده می شود و روز قیامت مردم خدا را می بینند و خدا را کوچک می بینند.

_ یک عده ای هستند که بر اساس هیئت بطلمیوس نظر می دهند که آسمان ها را ده تا می دانست در صورتی که قرآن آسمان را هفت تا می داند و عرش را آسمان نهم می دانستند. البته این نظریه بطلمیوس باطل شد. در این هیئت آمده که زمین ثابت است و خورشید به دور زمین می گردد.

_ نظریه سوم که نظریه خود علامه است می فرماید که عرش کنایه از مقام فرمانروایی و سلطنت خدا و تدبیر خدا در عالم هستی است. احاطه علمی و عملی خدا بر همه ممکنات اعم از  غیب و شهود. به این دلیل است که فضائل این ذوات مقدس را نمی توان گفت.

_ خداوند ذوات مقدس را محیط بر عرش قرار داده است و این ذوات طواف بر عرش می کنند و این انوار مقدسه قبل از این که به این عالم ملک بیایند تسبیح خدا می گفتند.

_ اهل بیت نیت ها را می دانند چون احاطه علمی و عملی بر همه ممکنات دارند. به همین دلیل است که نام ذوات مقدسه بر ساق عرش نوشته شده است. در حدیث آمده است که رسول خدا می فرمایند که در عرش من ندا داده شدم که یا محمد جانشین های تو اسم هایشان بر ساق عرش من نوشته شده و من هم در حالی که روبروی خدا ایستاده بودم به ساق عرش نگاه کردم و دیدم که دوازده نور ساق عرش خدا را زینت کرده است. در هر کدام از این انوار مقدسه یک خط سبزی نوشته شده بود که اسم جانشین های من با این خط سبز نوشته شده بود که اولین آنها علی بن ابیطالب و آخرین آنها حضرت مهدی می باشد.

_ آدم با همین اسماء مقدسه توبه کرد. باید با این اسماء آشنا باشیم و بشناسیم. هر کس می خواهد به کمال برسد باید با این انوار مقدسه آشنا شد. بالاخره این انوار باید دست ما را بگیرند یا در این دنیا و یا در آخرت. ما بهره ای از این انوار بردیم و اسمی از آنها شنیدیم ولی باید به حقیقت این انوار برسیم. ما اینقدر که به زرنگی و علم خودمان در این دنیا اعتقاد داریم و دلبسته شده ایم به این انوار دلبسته نشده ایم. آدم دویست سال گریه کرد که این ذوات مقدس را نمی شناخت.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین