عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
امیرالمومنین حضرت علی (عَلیه السَلام) در واپسین لحظات زندگی نیز به فکر صلاح و سعادت مردم بوده و به فرزندان و بستگان و تمام مسلمانانآنگاه که ابن ملجم ـ لعنة الله علیه ـ شمشیر بر فرق مبارک ایشان فرود آورد به امام حسن و امام حسین (عَلیه السَلام) چنین وصیت فرمودند:

عقیق:شما را به ترس از خدا سفارش می کنم و توصیه می کنم که هر چند دنیا به شما روی آورد به آن توجه نکنید، نسبت به آنچه از دست شما رفته است اندوهگین نباشید، حرف حق بگویید و برای پاداش کار کنید، دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید.
به شما دو تن و همه فرزندان و خاندانم و هر کس نامه من به دست او می رسد سفارش می کنم که از خدا پروا بدارید و امور خود را منظم و اختلاف های خود را برطرف کنید، زیرا من از جدتان شنیدم که می فرمود: صَلاحُ ذاتِ البَینِ اَفضَلُ مِن عامَهِ الصَلاهِ وَ الصِیامِ؛ اصلاح (برقراری صلح و آشتی) میان دو نفر بهتر از یک سال نماز و روزه است.
خدا را، خدا را درباره یتیمان در نظر بگیرید، دهان های آنان را برای لقمه نانی باز نگذارید و به آن ها بی اعتنایی نکنید.
خدا را، خدا را درباره همسایگان خود در نظر داشته باشید، زیرا این سفارش پیامبر شما درباره همسایگان است. آن قدر درباره آن ها سفارش کرد که ما گمان کردیم می خواهد آنان را وارث همسایه قرار دهد.
خدا را، خدا را نسبت به قرآن در نظر بگیرید و مواظب باشید که دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت نگیرند.
خدا را، خدا را در مورد نماز در نظر بگیرید که نماز ستون دین شماست.
خدا را، خدا را در مورد خانه پروردگار خود در نظر داشته باشید، تا آنجا که قدرت دارید آن را خالی نگذارید، زیرا اگر آن را نادیده گرفتید مهلت داده نمی شوید.
خدا را، خدا را در جهاد در راه خدا با مال و جان و زبان مورد توجه قرار دهید. لازم است روابط خود را حفظ کنید و نسبت به یکدیگر بذل و بخشش داشته باشید و از بی اعتنایی و قطع رابطه با یکدیگر پرهیز کنید. امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که ستمگران بر شما مسلط می گردند، آنگاه دعا می کنید و خدا اجابت نمی کند.
حضرت علی (عَلیه السَلام) سپس رو به فرزندان عبدالمطلب کرد و فرمود: مواظب باشید در خونریزی فرو نروید! نگویید امیر مؤمنان کشته شد! توجه داشته باشید که در برابر کشته شدن من، فقط قاتل من باید کشته شود.
دقت کنید وقتی من بر اثر ضربت او از دنیا رفتم، فقط یک ضرب در برابر ضربت وی به او بزنید و او را مُثله نکنید، زیرا من از رسول خدا (صَلى الله عَلیه وَ آله) شنیدم که می فرمود: از مُثله کردن هر چند نسبت به سگ هار پرهیز نمایید.


پی نوشت ها:
1-
صبحی صالحی. نهج البلاغه: 968.
2-حرانی. تحف العقول: 135.
3- صابری یزدی. هزار حدیث در فضایل امام علی (ع): 409-410.

 منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین