عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۷۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
سلام کردن
بخش سیزدهم برداشت کوتاه از یک آیه از قرآن کریم با عنوان «آیه‌های زندگی» با سخنرانی حجت‌الاسلام سید‌ ابراهیم راد همزمان با روز سیزدهم ماه مبارک رمضان منتشر شد.
عقیق:همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌کنیم.

در ادامه بخش سیزدهم آیه‌های زندگی، شرح آیه 54 سوره مبارکه انعام با موضوع «سلام کردن» را می‌خوانید:

قرآن می فرماید: « وَ إِذَا جَاءَكَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِایَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْكُمْ...» «پیامبر مومنین پیش تو می آیند تو به آنها سلام کن..»

سلام کردن و جواب سلام دادن نکته‌ای مهم  در زندگی ما است.

قرآن می فرماید زمانی که ملائکه پیش ابراهیم آمدند به ابراهیم سلام کردند یعنی اولین کلامشان سلام بود.

بنابراین آغاز محاوره ما باید با سلام باشد. در روایات از کلامی که با سلام آغاز نشود نهی شده است. دهها باب روایات و صدها روایت مختلف درباره فضیلت سلام کردن، نوع سلام کردن، نهی از سلام نکردن و نهی شدید از جواب سلام ندادن وجود دارد.

پیامبر(ص) فرمودند: هرکسی گناهی کند باید کفاره دهد و گرنه در قیامت باید کفاره دهد و بعد فرمودند یکی از سه نوع کفاره، سلام کردن است.

روایتی دیگری از پیامبر آمده است که فرمودند «در بهشت خانه هایی است آنچنان شفاف است که باطن اش از ظاهرش پیداست و برعکس .بعد فرمودند این خانه ها به هیچ کس نمی رسد مگر کسی که چهار صفت  داشته باشد یکی از آنها این است که اهل سلام کردن باشد. همچنین فرمودند افشاء سلام کنید و به هرمسلمانی که رسیدید سلام کنید.»

گاهی در جامعه برخی افراد سختشان است سلام کنند و از آن بدتر برای برخی جواب سلام دادن بدتر و سخت تر است. لذا وقتی سلام کنی می گوید ممنون یا مخلصم و...در حالی که جواب سلام با سلام است نه با مخلصم و ...

منهای 69 ثواب برای کسی که سلام کند و یکی برای کسی که جواب می دهد، یک اتفاق عجیب در زندگی انسان می افتد. در روایت داریم کسی که سلام نمی‌‌کند بدتر از کسی است که جواب سلام نمی‌دهد و فرمودند بخیل ترین انسان ها کسی است که در سلام کردن کوتاهی می کنند. بوی بهشت از دهها سال فاصله به مشام بخیل نمی‌رسد و بوی بهشت به او حرام است.

بخل از حرفه‌ای ترین صفات مذموم است لذا انسان بخیل منافق می‌شود، حسود می‌شود و ایمانش را می‌خورد.

در مقابل کسی که سلام می‌کند از انسان‌های بخیل به حساب نمی‌آید. به واسطه سلام کردن ما، خداوند صفت بخل را از ما می کند و با رفتن بخل هزاران عارضه مذموم هم دفع می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین