عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
استاد قرآن کریم و معلم دوست داشتنی قرآن «تفسیر نور» را راه‌گشای نگارش سایر تفاسیر بیان کرد و گفت: امیدوارم این مجموعه چراغ راه مردم شود.

عقیق: ترجمه عربی «تفسیر نور»‌ با حضور حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» و «سید‌عباس صالحی» معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

بنا بر این گزارش قرائتی طی سخنانی تألیف این مجموعه را از الطاف خدا بیان کرد و گفت:‌ هرچه هست لطف خداست وگرنه من کجا، قرآن کجا، تفسیر کجا. اینها نعمت‌هایی فوق تصور است که خداوند به من عنایت کرده است.

تجدید چاپ 20‌باره «تفسیر نور»

وی با اشاره به چاپ «تفسیر نور»‌در سال 1375 گفت: این مجموعه 12 جلدی در سال 1375 به چاپ رسید و به همراه تلخیصی با «تفسیر نمونه» به رادیوی برون‌مرزی داده شد و در آنجا به 20 زبان ترجمه و قرائت شد، همچنین این اثر توسط شورایی اصلاح و به لطف خدا تاکنون 20 بار تجدیدچاپ شده است.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به استخراج موضوعات مختلف از مجموعه «تفسیر نور» ‌گفت‌: کتاب‌های متعددی در حوزه‌های سیاست، اخلاق، پژوهش، زندگی و بسیاری موضوعات دیگر از تفسیر نور برگرفته شده و اکنون در دانشگاه‌ها در حال تدریس است.

«تفسیر نور» راه‌گشای سایر مفسران است

این استاد قرآن کریم با اشاره به راهگشا بودن «تفسیر نور» برای نگارش سایر تفاسیر اظهار داشت: تا پیش از این تنها تفاسیر موجود، المیزان و نمونه بودند و اغلب مفسران به سمت تفسیرنویسی نمی‌رفتند. آنها همواره به من می‌گفتند شما تفسیر بنویسند تا راه برای ما باز شود. امروز پس از انتشار «تفسیر نور» ده‌ها تفسیر نگارش و منتشر شده است.

حجت‌الاسلام قرائتی «تفسیر نور» را تفسیری سلیس بیان کرد و گفت:‌ آیت‌الله حائری شیرازی همواره توصیه می‌کرد: تفسیر باید مانند مادر باشد یعنی غذاهای متعدد و مختلفی بخورد اما فقط شیر بدهد. این تفسیر به گونه‌‌ای است که قابل ترجمه به همه زبان‌های دنیا است زیرا جملات آن کوتاه و سلیس است یعنی همه می‌توانند به راحتی از آن بهره ببرند.

نسخه‌های شفا بخش قرآن در «تفسیر نور» بروز بیان شده است

وی با اشاره به بیان نسخه‌های به‌روز قرآن در «تفسیر نور» گفت: نسخه‌های شفابخش قرآن در «تفسیر نور» به‌روز بیان شده است به عنوان مثال؛ در سوره قریش آمده که این قوم در تابستان و زمستان کوچ می‌کردند حال کوچ کردن قوم قریش به چه درد مردم امروز می‌‌خورد. باید بگویم به این درد می‌خورد که امروزه هم می‌توان در تابستان و زمستان به نقاط خوش آب و هوا هجرت کرد، اما متأسفانه 3 ماه به دلیل گرمای هوا مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تعطیل است در حالی که می‌توان با استفاده از این آیه از این ایام به درستی استفاده کرد.

امید است «تفسیر نور» چراغ راه انسان‌ها شود

حجت‌الاسلام قرائتی با ابراز امیدواری از اینکه این مجموعه به چراغ راه برای مسلمان تبدیل شود، گفت: کبریت به خودی خود کوچک و بی‌مقدار است و به محض روشن شدن می‌سوزد و تمام می‌شود اما اگر این کبریت به گاز وصل شود شعله بزرگتری برافروخته شده و به واسطه آن غذا طبخ می‌شود. انسان هم با مصرف این غذا می‌تواند تا خدا پیش برود. امیدوارم مجموعه «تفسیر نور»‌ به چراغ راهی تبدیل شود که انسان‌ها با کمک آن تا خدا بروند.

وی در پایان با تشکر از همه افرادی که برای گردآوری مجموعه «تفسیر نور» زحمت کشیده‌اند، گفت: افراد زیادی برای این مجموعه و سایر کتب زحمت کشیده‌اند اما همه چیز به نام من است. امیدوارم خدا از همه قبول کند.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین