عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۳۴۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۸
فردا در نشستی علمی بررسی می‌شود:
نشست علمی «مؤسس شیعه؛ پیامبر(ص) یا امام صادق(ع)» با سخنرانی حجت‌الاسلام رجبی به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار می‌شود.

عقیق: عبدالرضا عسکری مدیرگروه دائرةالمعارف صحابه پیامبر پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اعلام این خبر گفت: بی‌شک بحث پیدایش شیعه موضوع مهمی است که بین اهل سنت و شیعه از زمان‌های بسیار دور مطرح بوده است.

وی افزود: شیعیان معتقدند پیدایش شیعه به زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) باز می‌گردد و لفظ شیعه اول بار توسط خود پیامبر(ص) به یاران امیرالمؤمنین امام علی(ع) اطلاق شد و شاهد آن صحابه‌ای هستند که شیعه امیرالمؤمنین امام علی(ع) بودند و تا آخر با آن حضرت ماندند و حتی از بیعت با خلفا سر باز زدند.

این مدیر پژوهشی خاطرنشان کرد: اما در طرف مقابل اهل سنت معتقدند که شیعه در زمان خلفا هم مطرح نبود چه برسد به اینکه بلافاصله بعد از زمان رحلت پیامبر(ص) مطرح شود. آن‌ها معتقدند عمده روایتی که شیعه به آن متمسک می‌شود روایت یعقوبی در کتاب تاریخش است که عده‌ای مثل سلمان و ابوذر و عمار و مقداد از بیعت ابوبکر سرباز زدند و به امیرالمؤمنین علی(ع) مایل بودند و اهل سنت معتقدند که به قول قاضی ابوبکر بن عربی نباید به حرف مورخی غیر از طبری توجه کرد.

وی افزود: قول دومی که مطرح می‌کنند این است که شیعه پس از کشته شدن عثمان مطرح شد و نهالش را شخصی به نام عبدالله بن سبأ می‌دانند که اصلش یمنی و یهودی است که تظاهر به اسلام می‌کند و اکنون نیز بیشتر بر این قول پافشاری کرده و اصل تشیع را به یک یهودی باز می‌گردانند. اقوال متعدد دیگری مثل شروع تشیع از جنگ صفین یا بعد از شهادت امام حسین(ع) و ... را نیز مطرح می‌کنند.

عسکری اظهار داشت: لذا برای پاسخگویی به شبهات مطرح شده پیرامون اصل و اساس تشیع، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تصمیم گرفت نشستی علمی با عنوان «موسس شیعه: پیامبر(ص) یا امام صادق(ع)» برگزار کند.

این نشست به همت گروه دائرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص) در روز پنج‌شنبه 15 اسفند ماه جاری در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از ساعت 9 تا 11 صبح برگزار می‌شود و در این نشست علمی حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی به شبهات مطرح شده پاسخ خواهد داد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین