عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
حجت الاسلام پناهیان در هیئت شهدای گمنام:
محل امن برای ما فقط آغوش خداوند است حالا چرا در آغوش خدا نمی رویم؟ چون خودمان را در جای امن فرض می کنیم. بعضی ها فرض می کنند که دشمن وجود ندارد. ما دشمن های بسیاری در طول زندگی داریم اولین آنها ابلیس است بعد نفس ماست بعد در جهان بیرون نیز نبرد داریم.

هیئت شهدای گمنام پنج شنبه شب با حضور برادر حاج حسین یکتا، حجت الاسلام حاج علیرضا پناهیان، ذاکر اهل بیت برادر حاج میثم مطیعی و جمعی از عاشقان و پیروان شهدا، در حسینیه شهدای قهرود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار عقیق در ابتدای این مراسم، برادر حاج حسین یکتا از راویان سال های حماسه و دفاع،  به روایت رشادت های رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس پرداخت.

 

درادامه حجت الاسلام حاج علیرضا پناهیان سخنران ثابت هیئت شهدای گمنام، در خصوص تبیین مبحث جنگ نرم با اشاره به اینکه ، در جنگ نرم باید شبیه سازی با جنگ سخت باشد، گفت: به همین دلیل است که علم مدیریت از شرایط نظامی گرفته شده. الگو گرفتن از جنگ یک نگاه برای مدیریت زندگی است که البته این نگاه با نگاه شاعرانه مغایرتی ندارد . مشابه دانستن زندگی با جنگ و الگوبرداری از صحنه هایی که جنگ به انسان آموزش می دهد شاید کامل ترین درس ها را به انسان می دهد.

قبل از خلقت آدم ابلیس آفریده شد ابلیس یعنی دشمن این را نباید فراموش کنیم. حذف دشمن غیر عاقلانه است بلکه باید مقابل دشمن ایستاد. دشمن می خواهد تو را بکشد و نابود کند در رزم شب ما با دشمن فرضی می جنگیدیم برای اینکه طعم عملیات واقعی را حس کنیم. حالا خداوند می فرمایند شیطان دشمن دین شما نیست دشمن آخرت شما نیست بلکه ابلیس دشمن خود خود شماست. اگر اینگونه به شیطان نگاه کنیم شرایط جنگ برایمان تداعی می شود.

فقر بزرگ زندگی ما در عرصه های مختلف خصوصا عرصه ی سیاسی این است که بعضی ها فرض می کنند که دشمن وجود ندارد. به همین دلیل است که امام (ره) وحضرت آقا این قدر تاکید بر دشمن شناسی دارند.

انسان برای زندگی خودش باید دشمن را در نظر بگیرد

حجت الاسلام پناهیان افزود : با روایت این داستان که، روزی ابلیس خواست حضرت نوح را نصیحت کند ولی حضرت نوح نمی پذیرفت و میگفت من نمی دانم چرا باید تو من را نصیحت کنی من با تو نسبتی ندارم ابلیس پاسخ داد به خاطر اینکه تو من را از دست کافران راحت کردی چرا که باید هر روز مواظب میبودم که به راه حق برنگردند ولی با لعن تو همه آنها از بین رفتند و کار من راحت تر شد. در قرآن آمده: شیطان از 6 جهت به انسان حمله می کند و انسان باید مراقب باشد.

برای اینکه حس جنگ را داشته باشیم یکی از کارهایی که می توانیم انجام دهیم این است که مستند هایی بسازیم که ما را به درون جنگ ببرد مثل مستند شهید باقری که نحوه جنگ و درگیری با دشمن را نشان می دهد.

ما دشمن های بسیاری در طول زندگی داریم اولین آنها ابلیس است بعد نفس ماست بعد در جهان بیرون نیز نبرد داریم.

محل امن برای ما فقط آغوش خداوند است حالا چرا در آغوش خدا نمی رویم ؟ چون خودمان را در جای امن فرض می کنیم و نمی فهمیم محل امن ما آغوش پروردگار است.

جنگ نرم بر اساس جنگ سخت است مثلا یکی از اقتضائات جنگ سخت این بود که در حین عملیات نمی توانستیم به مجروحین توجه کنیم و باید به عملیات فکر می کردیم . خیلی از دستورات دین اقتضائات جنگ را دارد ما شاید احساس جنگ نکنیم ولی در حالت جنگ هستیم بزرگترین دشمن جنگی ما هم ابلیس است.

روحیه انقلابی در ما میمیرد اگر تصور حضور در جنگ را نداشته باشیم. ( متاسفانه به خاطر وجود لامذهب ها هر بچه مذهبی داغون به درد نخوری را زیادی از او قدر دانی می کنیم  بچه مذهبی که خودش را در شرایط جنگ تصور نکند انقلابی نخواهد بود.)


جنگ بدون دسیپلین نظامی ممکن نیست

جنگ بدون دسیپلین نظامی ممکن نیست . زندگی دینی باید الگو گرفتن از جنگ نظامی باشد . به نظر می رسد کسانی که زندگی انسان را بدون جنگ تصور می کنند مورد نفرین قرار می گیرند. باید به باور مسائل جنگی در زندگی رسید.

چرا خاک مناطق دفاع مقدس ایران این قدر جذاب برای جوانان است ؟ چرا که آنجا واقعیت حیات تجلی پیدا کرده است . آنهایی که از صحنه یک جنگ واقعی فرار می کنند از صحنه نبرد زندگی هم فرار می کنند . فیلم های غربی نگاه ما را دچار فساد می کنند و فساد یعنی نگاه ما را غیر واقعی می کنند. قرآن به گونه ای کتاب جنگ است . اگر بفهمی الان در صحنه جنگ هستی سجده نماز را یک خیز سه ثانیه درک می کنی. مسجد را سنگر می دانی .محافظت را فقط از جانب خدا می دانی.

اگر بتوانی در زندگی به ظاهر آرام امروز به خدا پناه می بری همانگونه که در جبهه افراد به خدا پناه می بردند رستگار خواهی شد. در دوران جنگ لحظه به لحظه با خدا زندگی می کردیم اگر این باور را از دست می دادیم ضررش را می دیدیم و به بیمارستان صحرایی می رفتیم کسانی که در بیمارستان صحرایی بودند صدای العفو شان خیلی بلند بود . در زندگی امروز نیز باید همان طور در پناه خدا خود را بدانیم . هیچ عاقلی وجود ندارد که به خاطر وجود بیمارستان از خودش محافظت نکند. هر لحظه ای در زندگی را برای ابلیس فرصت بدانید و اجازه ندهید این فرصت ها به دست آورد . یکی از دعاهایی که پیامبر داشتند این بود: خدایا به چشم بر هم زدنی مرا به خودم واگذار نکن.

وی با اشاره به مباحث جلسات قبل، اظهار داشت : در زندگی فردی نمی توان جنگی را برد بدون اینکه برای آن قربانی داد . اگر تصور حضور در جنگ داشته باشیم از قربانی دادن و پرداختن نمی ترسیم . باید قربانی داد تا در حیات اجتماعی به چیزی رسید . در سلسله مراتب به خدا رسیدن باید قربانی داد دنیا محل قربانی دادن است . مادون برای مافوق قربانی می شود مافوق برای ولی خدا قربانی می شود ولی خدا برای خدا قربانی می شود.

آیت الله بهجت سفارش می کرد به کسی که زائر کربلاست که از جانب ایشان در حرم حضرت ابالفضل(ع) سلام دهند. قربانی شدن سلسله مراتب دارد. ما نمیتوانیم به خورشید حضرت اباعبدالله نگاه کنیم ما باید به قمر بنی هاشم نگاه کنیم.

در دعا به امام زمان می گوییم بابی انت و امی ولی ما نمی توانیم خودمان قربانی خدا شویم.

امام حسین (ع) شب قبل از عاشورا فرمودند : من فرمان جهاد را برمی دارم هر کس می خواهد برود برود . ولی یاران امام ماندند تا قربانی خود امام شوند در حالیکه می دانستند خود امام هم به شهادت خواهند رسید . ولی خدا چقدر با ارزش است که گروهی برای شهادت او قربانی شده اند . این یعنی جلوه ولایت که در عاشورا نمایانده شد و اساسا حضرت علی (ع) مامور بود این را تجلی بدهد. گروهی برای ولی که می دانند شهید می شود قربانی شوند.

رزمندگان در جبهه نیز در وصیت نامه هایشان به دو موضوع اشاره کرده اند: فدا شدن برای ولی فقیه یا فدا شدن برای راه امام حسین(ع). دنیا سنتش این است که می خواهند برای امام قربانی شوند.


در پایان این مراسم نیز حاج میثم مطیعی به نوحه سرایی در رثای امام حسین(ع) پرداخت.

 

کدخبرنگار: 211001

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین