عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
بیت النور؛ میعادگاه حضرت معصومه(ع) با معبود؛
چند کیلومتری قم، در آستانه شهری که در دل کویر واقع شده، تابلویی را می بینم که بر روی آن نوشته شده، به حرم اهل بیت(ع) خوش آمدید!

عقیق: این جمله کوتاه دل مسافر این شهر را به یک نقطه نورانی پیوند می زند، این نقیه نورانی که تمام دلخوشی مسافر قم است، شمه ای از همان نقطه نورانی است که وقتی بر فراز مشهد الرضا به پرواز در می آیی دلت به آن گره می خورد و اشک از چشمانت سرازیر می شود و زبانت جان می گیرد و السلام علیک یا علی بن موسی الرضا را زمزمه می کند.
این منطقه نورانی قم، نیز همین حال و هوا را دارد. دل هر مسافر دلداده ای با دیدن میعاد عاشقی به تپش می افتد و زیر لب به این صاحب این ارض مقدس سلام می دهد که اونیز از تبار رضای آل محمد است...

میهمانی که خود میزبان است
قم، شهری که تنها یک شهر زیارتی نیست بلکه برای مردم ایران زمین مرکز ثقل رویدادهای مهمی چون انقلاب اسلامی بوده است.
حضرت معصومه در بدو ورود به شهر قم مورد استقبال ساکنین این دیار قرار گرفت و مردمان معتقد شهر میزبانی بانوئی خاندان امام هشتم(ع) را برای خود تاجی یافتند که تا همیشه تاریخ بر پیشانی خود خواهند نشاند.
کجاوه حضرت که به قم رسید هر قبیله و بزرگی می خواست افتخار خدمت به خواهر امام ثامن را نصیب خود کند. تا اینکه بانوی آفتاب منزل موسی بن خزرج(پسر سعد اشعری) را برای سکونت خود برگزید و در آن سکنی گزید.
«بیت النور» نامی است که پس از اقامت 17 روزه حضرت معصومه در منزل موسی بن خزرج، به آن مکان نهاده شد.
گرچه میهمانی حضرت معصومه در دیار شیعیان اهل بیت خیلی کوتاه بود اما این سرزمین و مردمانش در طول تاریخ خود میهمان بانویی شدند که وجود خود و بارگاهش برکاتی هزارگونه برایشان به ارمغان آورد.
بیت النور کجاست؟
میدان میر، نام محله ای است که ساکنان قم با آن الفتی دیرینه دارند. این محله همان کوی و برزن 1200سال پیش است که کجاوه دختر خورشید در آن فرود آمد تا برادر در هجرتش را یاری رساند.
بیت النور، این روزها دیگر، تنها یک منزل مسکونی نیست بلکه به برکت حضور و عبادات بانوی عصمت و ولایت به مدرسه ای برای تحصیل طلاب علوم دینی تبدیل شده است.
مدرسه علمیه ستیه همان بیت النور است. که امروز به برکت نور وجود فاطمه معصومه(س) طلاب جوان پای درس دین و زندگی می نشینند تا پیام آور مکتب اهل بیت(ع) باشند. این مدرسه علمیه به همت آیت ا... گلپایگانی(ره) تاسیس شد.
یکی از مکانهای زیبا در بیت النور محراب حضرت معصومه است که ایشان برای عبادات ازآن بهره می جسته اند.
علامه مجلسی در شرح حال حضرت معصومه آورده است: محراب نماز فاطمه(س) تا هم‏اکنون در خانه موسى بن خزرج موجود است. ( مجلسى، محمّدباقر، بحارالانوار، ج 57، ص 219)
مرحوم محدث قمى بعد از نقل این مطلب مى‏ گویند: در زمان ما نیز آن محراب موجود است و آن واقع است در محله میدان میر و معروفست به ستیه و ستى، به معنى خانم و بى‏بى است. ( قمى، حاج شیخ عباس، منتهى‏الامال، ج 2، ص 162)
در ورودی این مدرسه این جمله به چشم می خورد: یا فاطِمَهُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّهِ و در ذیل آن این بیت ثبت شده است:
این جایگاه کیست که آنقدر منوّر است
این سجده‏گاه دختر موسى‏ بن‏ جعفر است


منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین