عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۷
ابراهیم شرعی:
ابراهیم شرعی از علمای یمن اظهار داشت: مؤسساتي كه در مورد سند و شروح نهج البلاغه تحقیق می کنند از كتابهايي كه در زيديه در مورد سند نهج البلاغه نوشته اند چيزي نگفته اند در حالي كه زيديه به نهج البلاغه اهتمام می ورزد و قرن هاست كه این کتاب در بین زیدیه تدريس مي شود.

عقیق: «محمد عبدالله ابراهيم شرعي» از علمای یمن در دومین روز برگزاری همایش ناصر کبیر در نشست تخصصی نهج البلاغه با ارائه مقاله خود گفت: از حكومت جمهوری اسلامی ایران، علما، پيروان اهل بيت(ع) و رهبر ایران آيت الله خامنه اي برای برگزاری همایش ناصر کبیر تشكر مي كنم و شهادت «احمد شرف الدين» كه به دست دشمنان اهل بيت(ع) به شهادت رسيد را تسليت مي گويم.

وی با بیان اینکه شيعيان بايد راه اهل بيت(ع) را ادامه دهند و در مسير ايشان قدم بردارند در مورد موضوع مقاله خود اظهار داشت: بحث من در مورد سند نهج البلاغه است. مؤسساتي كه در مورد سند و شروح نهج البلاغه تحقیق می کنند از كتابهايي كه در زيديه در مورد سند نهج البلاغه نوشته اند چيزي نگفته اند در حالي كه زيديه به نهج البلاغه اهتمام می ورزد و قرن هاست كه این کتاب در بین زیدیه تدريس مي شود.

این دانشمند زیدی افزود: قبل از اینکه سيدرضي نهج البلاغه را بنویسد در زیدیه به اسناد كلمات حضرت علي(ع) پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه ناصر اطروش در طبرستان حكومت اسلامي تشكيل داد در ادامه ابراز داشت: ناصر کبیر از قرآن و معارف اهل بيت(ع) در حکومت خود حمايت و در تفسير خود از احادیث اميرالمؤمنين استفاده کرده است. و از دیگر علمای زیدی؛ «قاسم رسّي» در كتابهاي خود كلام هاي امام علي را آورده است.
 
ابراهیم شرعی ادامه داد: «امام هاروني» از علمای زیدی نيز از بسياري از خطبه ها و حكمت هاي امام علي را در کتاب های خودآورده است و امام «المرشد بالله» در كتاب خود نيز از بيانات امام علي استفاده کرده است .

وی با بیان اینکه روايات نهج البلاغه در كتابهاي زيدي با اسناد و منابع آمده است بیان داشت: نهج البلاغه با كتاب خدا و كلام رسول الله منافاتي و تعارضي ندارد. يكي از علماي اهل سنت در مورد نهج البلاغه می گوید در فصاحت و بلاغت کلامی مثل كلام علي(ع) نيست.
 
این عالم یمنی با اظهار تاسف از اینکه براي تحقيق اسناد نهج البلاغه از اسانيد زيدي اصلاً استفاده نشده است ادامه داد: مرحوم شريف رضي سختي شديد متحمل شد تا كلام امام علي را جمع كند و دقت زيادي به خرج داد و در استخراج كلام و معاني كلام امام علی(ع) زحمات زیادی کشید.
 
وی در بیان مهمترین شرح های نهج البلاغه در زیدیه اظهار داشت: مدارك نهج البلاغه و الدیباج از شرح های مهم در زیدیه است و باید این شروح به اسانید نهج البلاغه اضافه شود .

ابراهیم شرعی افزود: در مقام عمل در زیدیه بعد از كلام خدا و رسول خدا نهج البلاغه مقدم است.
 
وی در پایان با ارائه پیشنهادی گفت: قبر شریف رضی نیز در كاظمین باید بازسازی شود چون ایشان نهج البلاغه را برای ما جمع آوری كرد و  شایسته است كه به ترمیم مرقد سید رضی نیز پرداخته شود.

 

منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین