عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲
آیت‌الله جاودان عنوان کرد:
آیت‌الله جاودان گفت: انسانی که با ایمان و عمل صالح از ظلمات دنیوی به نور الهی کوچ می‌کند اوج طعم آزادی را می‌چشد. اگر آدمی توانست رشوه صد میلیون تومانی را رد کند آن‌وقت آزاد است.

عقیق:آیت‌الله محمدعلی جاودان، در جلسه درس اخلاق هفتگی خود با اشاره به ابزار ایمان برای خروج از ظلمت‌های دنیایی گفت: انسان با ایمان و عمل صالح می‌تواند از ظلمت‌های دنیایی به سوی نور الهی کوچ کند و آن‌وقت دست ولایت خداوند بر سر او قرار می‌گیرد. انسانی که از تاریکی‌ها بیرون می‌آید طعم شیرین آزادی را می‌چشد. اگر آدمی رشوه صد میلیونی را رد کرد و یا در مقابل گناه سر تعظیم فرود نیاورد آزاد واقعی است.

وی افزود: انسان از لحظه تولدش در بند مسایل طبیعی و مادی است، نوزاد با گریه شیر می‌خواهد و تأمین گرسنگی، تشنگی و دیگر غرایز انسانی اگر مهم شوند آدمی را در بند می‌کنند. انسانی که این لذت‌های زیبا را کنار می‌زند و دیگر از یک ظلمت به ظلمت دیگر نمی‌رود از بند این غرایز طبیعی رها می‌شود.

روزی هر انسانی پروردگارش را ملاقات می‌کند

آیت‌الله جاودان با اشاره به مسیر دشوار بندگی و مقصد ملاقات پروردگار عالم گفت: طبق آیات قرآن کریم انسان سفری سخت و حرکتی دشوار دارد که مقصد آن ملاقات پروردگار عالم است، این راه پرمشقت برای همه اتفاق می‌افتد. برخی معتقدند ملاقات خداوند همان ملاقات رنج و مشقت‌هایی است که انسان در طول این راه متحمل می‌شود اما برخی دیگر معتقدند ملاقات پروردگار یعنی روز قیامت، آدمی اگر در این مسیر پرمشقت مربی داشته باشد به مقصد می‌‌رسد ولی اگر سرخود عمل کند ممکن است نتیجه‌ای نگیرد.

پله اول ایمان ترک معصیت است

‌آیت‌الله جاودان با اشاره به جایگاه امامت در جهان هستی و نسبت آن با دیگران عنوان کرد: امام شخصیتی است که نسبت به خدا، پیامبر و مردم نسبت جداگانه دارد. امام در نسبت با خدا خلیفه‌الله و پروردگار دست ولایت بر سر امام معصوم دارد، خداوند ولایت خود را نسبت به انسان‌های باایمان نیز ابراز می‌کند اما درجه آن متفاوت است، آدمی برای برخوردارشدن از اعمال ولایت خداوند باید ایمان‌پیشه شود و مرحله اول ایمان ترک جدی گناه است. انسان با همت می‌تواند روحیه تند و خشن و یا خصلت تکبر را در خود معالجه کند تا شامل دست مهربان ولایت خدا باشد که نتیجه آن دادن نامه اعمال به دست راست انسان، راحتی حساب و کتاب و خوشحالی‌اش در روز قیامت است.

بالاترین حد ولایت خدا برای ائمه است/پیامبر (ص) با اخلاق همه را مغلوب کرد

آیت‌الله جاودان با بیان این مطلب که بالاترین حد ولایت خداوند مخصوص ائمه اطهار و امامان معصوم است، تصریح کرد: خداوند نسبت به ظرفیت ایمانی افراد بر آنها ولایت دارد و از آنجا که امامان معصوم‌ترین و پاک‌ترین انسان‌ها هستند بالاترین حد ولایت مخصوص آنهاست، چیزی که در مورد پیامبر (ص) نیز وجود داشت.

وی افزود: ایشان در مقام اخلاق به بالاترین حد رسیده بودند و با خلق خوش همه را مغلوب کردند که این ثمره ولایت خداوند بر پیامبر (ص) بود. خداوند از لحظه تولد ایشان بزرگ‌ترین فرشته‌اش را برای تحت نظر داشتن ایشان قرار داد تا مکارم اخلاق به ایشان بیاموزد. پیامبر هیچ‌وقت در زندگی برای خودش غصبناک نشد اما در مقابل بی‌قانونی و زیر پا گذاشتن احکام اسلام تحمل نداشت.

بیان احکام شرعی نماز/حکم فراموش‌کردن سلام در نماز چیست؟

این استاد اخلاق در ابتدای سخنان خود با اشاره به بیان احکام شرعی نماز و حکم فراموش‌کردن سلام طبق فتوای امام خمینی (ره) گفت: اگر نمازگزار صورت نمازش را برهم نزده باشد و کاری که سهوا نماز را باطل می‌کند، انجام ندهد هنگام فراموش‌کردن سلام نماز، نمازش صحیح است. همچنین اگر صورت نماز بهم خورده اما کاری که سهوا نماز را باطل می‌کند انجام ندهد در لحظه فراموش‌کردن سلام نماز، نمازش درست است اما اگر صورت نماز و یا انجام کاری که نماز را باطل می‌کند مرتکب شود در لحظه فراموش‌کردن سلام نماز بنا بر احتیاط واجب نمازش باطل است.

 

منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین