عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۲
خانواده مهدوی از نگاه آیت الله طبسی؛
استاد درس خارج مهدویت بااشاره به ویژگی های خانواده زمینه ساز ظهور گفت: خانواده ای مهدوی است که وقتی وارد خانه شدی احساس شود روح قرآن بر زندگی حاکم است و اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای در آن دارند.
عقیق:24 ذی الحجه روز مباهله است. پیامبر اسلام(ص) فاطمه(س) را به مصداق "نسائنا"، حسن و حسین را به مصداق "ابنائنا" و علی(ع) را به مصداق "انفسنا" (که نفس و خویشتن پیامبر اسلام(ص) است) فراخوانده و آنان را در زیر عبای خویش و در محضر پروردگار خویش گردآورده، این عزیزترین کسانش را تا چون گواهی بر صدق رسالتش به مباهله با مسیحیان بیرون رود و در همین لحظه فرشته وحی آیه تطهیر را بر او نازل می‌کند که:
"إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا"/خداوند اراده کرد که پلیدی را از شما خاندان دور بدارد و شما را بسیار پاک بدارد.
و چنین بود که وقت مباهله فرا رسید. قبلاً پیامبر(ص) و هیئت نمایندگی "نجران"، توافق کرده بودند که مراسم مباهله در نقطه ای خارج از شهر مدینه، در دامنه صحرا انجام بگیرد. پیامبر(ص) از میان مسلمانان و بستگان خود، فقط 4 نفر را برگزیده است که در این حادثه تاریخی شرکت نمایند. زیرا در میان تمام مسلمانان، نفوسی پاک تر، و ایمانی استوارتر از ایمان این 4 تن، وجود ندارد. پیامبر(ص) درحالی رهسپار محل قرار شد که حضرت حسین(ع) را در آغوش و دست حضرت حسن(ع) را در دست داشت، فاطمه(س) به دنبال آن حضرت و علی بن ابی طالب(ع) پشت سر وی حرکت می‌کردند؛ پیامبر(ص) این چنین گام به میدان مباهله نهاد. . .
درآستانه روز مباهله که روز خانواده نام گرفته است، بر آن شدیم که ویژگی ها و شاخصه های "خانواده مهدوی و زمینه ساز ظهور" را از زبان آیت الله نجم الدین طبسی، استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم بیان کنیم.
آیت الله نجم الدین طبسی بااشاره به اینکه در روز مباهله که روز خانواده نام گرفته است باید شاخصه های خانواده زمینه ساز ظهور را معرفی کنیم، گفت: خانواده ای مهدوی است که رنگ و بوی امام زمانی داشته باشد.
وی با بیان اینکه خانواده زمینه ساز باید خصلت، منش و رفتار صاحب زمانی داشته باشد، خاطرنشان کرد: هدف از قیام امام زمان(ع) دعوت مردم به کتاب خدا و سنت رسول الله است که از طریق اهل بیت(ع) به ما رسیده باشد، بنابراین باید ببینیم که منش، روش و خط و مشی امام زمان(ع) چیست.
آیت الله طبسی بااشاره به ویژگی های خانواده صاحب زمانی اظهارداشت: خانواده ای مهدوی است که وقتی وارد خانه شدی احساس شود روح قرآن بر زندگی حاکم است و اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای در آن دارند.
استاد درس خارج مهدویت حوزه علمیه قم با تاکید بر رعایت حجاب و خواندن نماز اول وقت در خانواده مهدوی ادامه داد: باید توجه داشت که حتی شب نشینی ها و مهمانی های خانواده ها رنگ و بوی خدایی و مهدوی بگیرد و آداب اسلامی رعایت شود.
وی برگزاری جلساتی در بزرگداشت اهل بیت(ع) را برای داشتن خانواده زمینه ساز موثر دانست و بیان داشت: رفتار با همسایه براساس دین و شریعت می تواند در جذب به سیره مهدوی کمک شایانی کند.

منبع:شبستان
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین