عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۷۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
حجت الاسلام یاوری:
استاد تاریخ ا آموزه‌های پیامبر مانع بزرگی برای استکبار جهانی است سلام گفت: غرب و استکبار، قرآن کریم و معارف نبوی را مانع جدی استیلای همه جانبه خود، چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ سیاسی بر جوامع اسلامی می‌داند و به همین دلیل امروزه ایسم‌های غربی و شرقی در برابر معارف نبوی قد علم کرده‌اند.

عقیق: حجت‌الاسلام محمد جواد یاوری، استاد تاریخ اسلام درباب اهمیت رسالت و آموزه‌های نبوی به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت:از ابتدای خلقت بشر دارای خرد و عقل بوده است و سعی کرده تا بدین وسیله نیازهای مادی و معنوی خود را رفع کند. اما باید گفت که وجود خرد و عقل به تنهایی برای بشر کافی نیست و او در این راستا باید سعی کند که آن را پرورش داده و در مسیر درست قرار دهد.

وحی نبوی، منبع هدایت عقول

وی افزود: به تعبیر فیلسوفان خرد انسانی یا همان مستقلات عقلی تنها قبح و حسن کلی برخی موضوعات را درک می‌کند و برای تبیین دقیق ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها محتاج راهنما هستند. آن منبعی که انسان به وسیله آن سعی می‌کند خود را در مسیر سعادت قرار دهد، منبع وحیانی است که از طریق پیامبران به بشر منتقل می‌شود. انسان و عقلش از آن خداوند است و خداوند که مالک آنها است از بعد تشریعی و تکوینی در پی بالندگی و هدایت آن است.

ایسم‌های غرب و شرق در برابر مکتب الهی هستند

او بیان کرد: از آنجایی که حضور پیامبران الهی و هدایت آنان موجب کنترل برخی امیال شده و حتی برخی از خواسته‌ها و امیال را منع می‌کند عده‌ای همواره در تقابل با آموزه‌های الهی برآمده و در برابر مکتب الهی، ایسم‌های غرب و شرق را علم کرده‌اند. سکولاریسم، پلورالیسم و اومانیسم همگی به دلیل رویکرد مکتب الهی و محدودیت‌های ظاهری آن سعی می‌کنند خواسته‌ها و امیال بشری و اولویت قرار دهند. این رویکرد پوزیتویستی ارزش‌ها را ضد ارزش کرده و در عمل بحران‌های فکری و اخلاقی بسیاری را ایجاد کرده است.

استاد مطالعات اسلامی ادامه داد: ما برای آنکه در کنار خرد و اندیشه مسیر صحیح زندگی کردن را هم داشته باشیم ناگزیریم که به سمت وحی الهی حرکت کنیم. باید به سمت دین حرکت کنیم و آن را محور زندگی خود قرار دهیم یعنی دقیقاً همان چیزی که رویکرد پوزیتویستی با آن مخالف است. حداقلی‌ترین کاری که رسول اکرم اسلام انجام داد این بود که خرد و اندیشه را در پرتو آموزه‌های قرآن کریم و معارف اسلامی پرورش دهد و همین موضوع موجب شد که بعد از وفات ایشان ببینیم که چگونه جوامع اسلامی به عنوان الگوی جهانی، تمدن اسلامی را خلق کردند.

 هرگاه از دین فاصله گرفتیم شاهد بروز مشکلات عدیده‌ای شده‌ایم

یاوری اشاره کرد: هرگاه از دین فاصله گرفتیم شاهد بروز مشکلات عدیده‌ای شده‌ایم. حضرت آقا در نامه خود به جوانان اروپایی و در بیانیه گام دوم اشاره دارند که باید بازخوانی دین را از طریق منبع اصلی آن یعنی قرآن کریم پیگیری کرد. همین مسأله بود که جریان استعمار را بر آن داشت تا به جهت تقابل با بالندگی خرد و اندیشه در پرتو معارف اسلامی، گروه‌های افراطی نظیر داعش را نماد اسلام معرفی کنند و خود را به عنوان قهرمانان مبارزه با تروریسم و افراطگرایی جا بزنند.

او در پایان گفت: غرب و استکبار، قرآن کریم و معارف نبوی را مانع جدی استیلای همه جانبه خود، چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ سیاسی بر جوامع اسلامی می‌داند. از این جهت است که باید گفت رسالت امروزه حوزه‌های علمیه و اساساً تمام مسلمانان باید بازخوانی جدی دین از طریق قرآن کریم باشد تا بتوانند در برابر این فرهنگ تجربه‌گرای بی‌اخلاق مقاومت کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین