عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:
حجت الاسلام عادل گفت: خدمت رسانی به زائران در ۳۶۱ موکب به همت امامزادگان و بقاع متبرکه در قالب خدمات فرهنگی، رفاهی و اسکان صورت خواهد گرفت.

عقیق: حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری به تبیین خدمات و اقدامات ارائه شده این سازمان در مواکب برپا شده در داخل ایران و عراق پرداخت و اظهار داشت: زیارت اربعین در سیره اهل بیت یکی از مهمترین روزهای زیارتی است.

وی با بیان اینکه زیارت مفهوم گسترده‌ای دارد و نزد شیعه و سنی از جایگاه خاصی برخوردار است گفت: با فضیلت ترین زیارات زیارت امام حسین است بخصوص در روایات سفارش بسیاری به زیارت اربعین شده است و زیارت اربعین از نشانه‌های شیعه به شمار می‌رود. اجتماع بشر در یک بازه زمانی محدودی حول محور امام حسین گرد هم جمع می‌شوند اگر سال‌های گذشته از دهم صفر پیاده روی اربعین آغاز می‌شد امسال این حرکت معنوی از ابتدای صفر آغاز شده است از این رو با پیش بینی‌های صورت گرفته شاهد حضور زائران فراوانی در کربلا خواهیم بود.

عادل پیاده روی اربعین را حرکت عظیم و مانور حضور شیعه دانست و اظهار داشت: امیدوار هستیم این حضور به زودی به ظهور امام زمان وصل شود. حلقه تکمیل شدن زیارت اربعین آن است که زائران پس از زیارت به سامرا بروند و بیعت مجددی با حضرت صاحب‌الزمان (عج) داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در سازمان اوقاف و امور خیریه ستاد اربعین هیچگاه تعطیل نشد و بعد از اتمام مواکب اربعینی بلافاصله برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم اربعین سال گذشته به صورت منظم برگزار شده است. بر این اساس امسال نسبت به سال گذشته با توان و همت بالاتر و امکانات بهتری مراسم اربعین حسینی را برگزار خواهیم کرد. همچنین با تلاش‌های صورت گرفته نظم بیشتری در ارائه خدمات ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه مواکب مستقر در داخل و خارج از کشور تحت اشراف سازمان اوقاف است اما به صورت مردمی اداره می‌شود گفت: سازمان اوقاف با رویکرد دولتی در این عرصه حضور ندارد. امامزادگان محوریت این مواکب هستند که گاه به صورت مستقل و با راهبری سازمان اقدام به فعالیت در اربعین حسینی می‌کنند.

عادل به تبیین برنامه‌ها و خدمات ارائه شده در این مواکب پرداخت و بیان داشت: امسال توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی شده است بخصوص با توجه به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم برنامه‌های قرآنی در اربعین امسال بسیار جدی و پررنگ‌تر خواهد بود. از این رو کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده‌است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به گرمای شدید کشور عراق گفت: با توجه به گرمای بالای کشور عراق برای آسایش و رفاه زائران سازمان اقدام به تهیه مه پاش، یخ ساز و سیستم‌های سرمایشی کرده است. همچنین خدمت رسانی به زائران در ۳۶۱ موکب به همت امامزادگان و بقاع متبرکه در قالب خدمات فرهنگی، رفاهی و اسکان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: برای مثال در داخل کشور در ۷۶ موکب خدمات فرهنگی، ۱۳۹ موکب خدمات رفاهی و ۳۷ موکب خدمت اسکان به زائران ارائه می‌شود و مابقی مواکب در خاک عراق به ارائه خدمات مشغول خواهند بود. همچنین خیل عظیمی از مشتاقان که توفیق حضور در این مراسم با شکوه را ندارند می‌توانند در مراسم جاماندگان حسینی که در ۲ هزار بقعه برگزار می‌شود شرکت کنند.

عادل ادامه داد: از دیگر اقدامات توزیع ۱۰ میلیون بطری آب و پنجاه هزار قالب یخ، اسکان پانصد هزار نفر در مواکب امامزادگان، فعالیت هفده دستگاه کانتینر نانوایی، ایجاد ۲۴ رخت‌شور خانه در طریق کربلا و نجف، راه اندازی کارخانه یخ سازی پنج تنی، ایجاد دوازده دستگاه تمام اتوماتیک کباب زن، راه اندازی دستگاه تمام اتوماتیک فلافل زن و.... از دیگر اقداماتی است که برای رفاه زائران در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: حمایت در راه ماندگان پیش بینی شده است، ۷۰۰ برنامه تلاوت قرآن کریم، برپایی ایستگاه قرائت صحیح قرآن کریم و… نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته به شمار می‌رود. همچنین در مرز میرجاوه پذیرای زائرانی هستیم که از پاکستان وارد ایران و در مواکب امام رضا اسکان پیدا می‌کنند.

عادل در بخش دیگر سخنان خود به تغییر زمان روز وقف اشاره کرد و گفت: پیامبر نخستین واقف هستند از این رو روز رحلت ایشان را روز وقف نام نهاده شد و به دلیل اینکه در این ایام مراسم اربعین برگزار می‌شود و روزهای تعطیل است از شورای فرهنگ عمومی درخواست شد تا روز وقف را به ایام ولادت پیامبر اکرم تغییر یابد و به زودی نشست خبری این مهم برگزار می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین