عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
حجت الاسلام و المسلمین کشمیری گفت: انتخاب غذاهای لذیذ و همراه داشتن آن در هنگام زیارت امام حسین (ع) مکروه است، زیرا برخلاف حُزنی است که زائر باید احساس کند.

عقیق: حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا ضمن تسلیت ایام اربعین خواستار حفظ مکانت رفیع زیارت اربعین از جانب زائران با انجام رفتاری مناسب شد.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها مؤمن از سراسر جهان برای زیارت اربعین به سرزمین مقدس کربلا می‌روند و بخش بزرگی از آنان با پای پیاده به انتظار ثواب و همدردی با اهل بیت رسول خدا (ص) این مسیر را طی می‌کنند، یادآور شد: سزاوار است مؤمنان در انجام این مراسم مهم که حکایت از محبت آنان به ائمه معصومین (ع) و التزام به خط ایشان است، از آدابی که آنها سفارش کرده‌اند، پیروی کنند.

او افزود: روایات دلالت می‌کنند که پسندیده است زائران به گونه ای رفتار کنند که گویا عزیزی از نزدیکان خود را از دست داده‌اند چنانکه از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: «هر گاه قصد زیارت امام حسین (ع) نمودی او را غمناکانه، اندوه‌مندانه، غبارآلود، گرسنه و تشنه زیارت نما؛ زیرا امام حسین (ع) غمناکانه، اندوه‌مندانه، غبارآلود، گرسنه و تشنه به شهادت رسید. نیازهای خویش را از او بخواه و باز گرد و آنجا را وطن خویش قرار نده»، در حالی که این روزها زائرانی را می‌بینیم که برخی از آنان زیارت امام حسین (ع) را تا منزله تفرج تنزل می‌دهند به گونه‌ای که گویا در سفر سیاحتی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه انسان در این زیارت بزرگ به آن توجه می‌کند، گستردگی تنوع غذاها و نوشیدنی‌ها و ظرافت در آن است در حالی که روایات شریفه وارده از اهل بیت (ع) از آن نهی کرده است، از جمله آنچه ابن قولویه در کامل الزیارات از امام صادق (ع) نقل کرده است که ایشان فرمودند: «به من خبر داده شده که عده‌ای امام حسین (ع) را زیارت کرده‌اند در حالی که با خود شیرینی‌جات، حلواها و امثال آن را داشته‌اند و اگر قبور عزیزانشان را زیارت می‌کردند اینها را با خود نمی‌بردند.» که مفاد این روایت می‌رساند که امام (ع) زائرانی را که برای بدست آوردن غذا و نوشیدنی‌ تلاش می‌کنند ملامت می‌کنند و به آنان توصیه می‌کنند که آن را رها کرده و به غذای کم بسنده کنند.

وی ادامه داد: روایت دیگری از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان به روای فرمودند: آیا به زیارت قبر امام حسین (ع) می‌روید؟ راوی پاسخ داده که آری و ایشان فرمودند: آیا با خود سفره‌ها را برداشته و می‌برید؟ راوی پاسخ داده که آری و ایشان فرمودند: قطعی است که اگر به زیارت قبور پدران و مادران خود بروید چنین کاری نمی‌کنید. وی می‌گوید: عرض کردم پس چه چیز بخوریم؟ ایشان فرمودند: نان و شیر.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری اضافه کرد: امام صادق (ع) در روایت دیگری فرمودند "زیارت بروید بهتر است از اینکه به زیارت نروید و زیارت نروید بهتر است از اینکه به زیارت بروید!" راوی می‌گوید عرض کردم: کمر من را با این کلام شکستید. حضرت فرمودند: به خدا قسم هر یک از شما وقتی به زیارت قبر پدرش می‌رود غمگین و اندوهناک می‌رود ولی به زیارت قبر مطهر آن حضرت می‌روید در حالی که با خود سفره‌ها می‌برید. نه! این طور نباید به زیارت آن جناب بروید بلکه با حالی افسرده و حزین و گرفته زیارتش کنید.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی پس از اشاره به روایات فوق بیان داشت: ظاهر این روایات و روایات دیگر دلالت دارند بر اینکه انتخاب غذاهای لذیذ و همراه داشتن آن در هنگام زیارت امام حسین (ع) مکروه است، لذا زائران نباید غذاهایی را که دل‌ها مشتاق آن هستند و از خوردن آنها شاد می‌شوند انتخاب کنند؛ زیرا این بر خلاف حزنی است که زائران امام حسین (علیه السلام) باید احساس کنند.

وی افزود: موارد فوق منافاتی با تکریم زائران حسینی ندارد، اما متولیان خدمت از مردم خیّر و صاحبان موکب‌ها باید به آنچه گفته شد توجه کنند. همچنین باید از اتلاف غذا و اسراف بپرهیزند، زیرا امری حرام است.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری سپس به احتمال نفوذ عناصر فریب خورده پرداخت و خاطرنشان کرد: زائران باید از احتمال نفوذ برخی عناصر مشکوک به منظور بی‌اعتبار کردن زیارت اربعین از طریق پوشش نامناسب و انجام اعمال نامتعارف و سپس انتشار آنها در شبکه‌های اجتماعی و در نتیجه آسیب رساندن به مکانت زیارت و زائران آگاه باشند.

او در پایان با آرزوی سلامتی زائران گفت: از خداوند متعال خواستاریم که زائران قبر امام حسین (ع) را از هر آسیبی محفوظ بدارد و به آنان اجر عطا کند و آنان را در طاعت و دوری از حرام یاری نماید.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین