عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
این روزها همه به عشق حضرت مولا به خط می شوند تا با خدمت به زائران حضرت ارباب شکوه و عظمت اربعین چشم دشمنان اهل بیت(ع) را کور کند و دنیا به تماشای اقتدار بی همتای شیعه بنشیند، اما از عجائب آن است که شرکت ملی پست سنگ پیش پای مسافران سرزمین عشق می‌اندازد و از این رهگذر کاسبی می‌کند!!.

عقیق: موسم پیاده روی اربعین که فرا می‌رسد همه حال و هوای خاصی دارند و به عشق حضرت ارباب هرکس کاری می کند؛ یکی زائر کوی دوست می‌شود و قدم در مسیر عشق می گذارد، آن دیگری اسباب خدمت فراهم می کند و آن یکی هم همه داشته‌های خود را به میدان می آورد تا به رونق اربعین کمک کند و دیگری هم در کسوت خادمی زئران بهشت کربلا ادای تکلیف می کند.

 

گسترده شدن سفره ای به پهنای مهربانی دل همه مردم

در اربعین سفره ای گسترده می شود به پهنای مهربانی دل همه مردم گوشه گوشه دنیا و جلوه های دیدنی از ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» رخ می نمایاند.

دوستداران و ارادتمندان سالار شهیدان از هر قوم و قبیله و نژادی با برپایی موکب ها و خدمت به زوار امام حسین (علیه السلام) صحنه های زیبایی را از عشق و دلدادگی به ساحت مقدس سیدالشهدا (علیه السلام) می‌آفریند.

میزبانان عزیز عراقی اعم از پیر و جوان، زن و مرد و کودک و نوجوان برای خدمت به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و راحتی و آسایش آن‌ها همه چیز خود را میدان می آورند و سنگ تمام می گذارند تا مسافران دیار بین الحرمین دغدغه ای جز رسیدن به سرزمین بهشت و زیارت مولای شهیدان و آزادگان نداشته باشند.

ایرانی ها هم در کنار برادران عراقی خود با برپایی موکب هایی در مرزها و مسیر نجف تا کربلا و پذیرایی از زائران سیدالشهدا(ع) جلوه های زیبایی از ایثار، همدلی و عشق ناب را به نمایش می گذارند چرا که از اعماق وجود می دانند «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» و برای عاقبت بخیری راهی غیر این وجود ندارد.

 

توصیه مهم ولی امر مسلمین

توصیه ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) هم بر این است که بهترین خدمت به زائران اربعین ارائه شود؛ آنجا که در دیدار موکب داران با تشکر آز آنان، می فرمایند «شما موکب‌داران که در ایّام اربعین کرامت را و رحمت و مودّت را به منتهادرجه رسانده‌اید، حقیقتاً جای تشکّر دارد. رفتار کریمانه‌ی شما با زائران حسینی، چیزهایی است که نظیر ندارد؛ از روی عشق و علاقه‌ای که به امام حسین(ع) دارید، پای زائر حسین بن علی(ع) را شست‌وشو می‌دهید، بدن او را در خستگی‌های شدید کمک میکنید، مالش می‌دهید، به او غذا می‌دهید، به او جای خواب می‌دهید، چون زائر حسین است. این عشق به حسین‌بن‌علی(ع)‌ یک امر استثنائی است؛ شبیه این را در هیچ جا، در هیچ زمان سراغ نداشتیم و نداریم. این توفیقی که شما در این زمینه پیدا کرده‌اید هم یک رحمتی از سوی پروردگار است به شما؛ این توفیقی که شما به دست آورده‌اید برای پذیرایی از میهمانان امام حسین (علیه‌السّلام)، خیلی چیز باارزشی است؛ این نعمت الهی است، این رحمت الهی است.»

 

همه پای کار ابعین

دستگاه های حاکمیتی هم از رئیس جمهور گرفته تا وزیر کشور و دیگر مسئولان لشکری و کشوری همه پای کار اربعین آمده اند و تلاش دارند بستر خدمات رسانی مطلوب و درخورشأن زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را فراهم کنند تا آنان بتوانند بدون دردسر و مشکل پای در مسیر سفر عشق بگذارند و با خاطری آسوده و بدون دغدغه به وصال حضرت یار برسند؛ به طور نمونه تلاش ها برای حذف روادید و اخذ گذرنامه زیارتی به نتیجه رسید و زائران تنها با پرداخت ۵۰ هزار تومان می توانند بدون مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ گذرنامه زیاتی را در بازه زمانی ۳ تا ۵ روزکاری دریافت کنند که این اقدام راهگشا و کارگشا جای تقدیر فراوان دارد.

خلاصه در ایام اربعین همه به عشق حضرت مولا به خط می شوند تا با خدمت رسانی به زائران حضرت ارباب، شکوه و عظمت اربعین چشم دشمنان اهل بیت(ع) را کور کند و دنیا به تماشای اقتدار بی همتای شیعه بنشیند.

البته در بین هستند برخی افراد و دستگاه هایی که از سفر زائران اربعین برای خود کیسه ای دوخته اند و به دنبال کسب درآمدند که گلایه های زائران حضرت اباعبدالله(ع) را به همراه دارد و گاهی هم به واسطه انتساب به حاکمیت، همه تلاش ها و زحمات خادمان عزیز در دیگر دستگاه ها را زیر سؤال می برند و به جای تسهیل گری سفر عاشقان مولا، آورده ای جز ایجاد نارضایتی ندارند.

 

سنگ شرکت پست پیش پای مسافران سرزمین عشق!!

شرکت ملی پست که از قضا پسوند «جمهوری اسلامی ایران» را هم یدک می کشد یکی از دستگاه هایی است که به جای کمک به تسهیل سفر زائران اربعین حسینی، سنگ پیش پای مسافران سرزمین عشق می اندازد و آنان را می آزارد و از این فرصت و رهگذر کاسبی می کند. مشکل از آنجا شروع می شود که درخواست گذرنامه زیارتی برخی زائران به دلیل احراز کدپستی معطل می ماند و باید هزینه ۵۴ هزار تومانی را به شرکت پست پرداخت کنند تا این شرکت کدپستی آنان را تایید و به تعبیری احراز نماید و آن گاه بتوانند گذرنامه زیارتی خود را دریافت کنند و مهیای حرکت به سوی بهشت شوند.

 

گذرنامه ۵۰ هزار تومانی؛ احراز کدپستی ۵۴ هزار تومانی!!

از عجائب این روزها آن است که کل هزینه صدور و ارسال گذرنامه زیارتی ۵۰ هزار تومان است، اما شرکت پست به بهانه احراز کد پستی مبلغ ۵۴ هزار تومان از مسافران عتبات عالیات می گیرد!! و با یک حساب سرانگشتی شاید دریافتی این شرکت از رهگذر احراز کدپستی زائران اربعین به ارقام بسیار کلان و نجومی برسد.

برای اطلاع دقیق از چند و چون ماجرا با برخی از دوستان و رفقا که به این مشکل برخورده بودند گفتگو کردم. آنان اقدام شرکت پست در دریافت هزینه را تأیید و از این رویه و اقدام آن هم در موسم پیاده روی اربعین به شدت انتقاد کردند.

 

گلایه‌های مسافران سرزمین عشق

یوسف یکی از رفقایی است که عزم سفر به سرزمین عشق و دلدادگی یعنی کربلای معلی و زیارت حضرت ارباب کرده اما گرفتار سنگلاخ شرکت پست شده است. او با انتقاد از اقدام این شرکت در دریافت مبلغ ۵۴ هزار تومان برای تایید کدپستی، می گوید: همه برای سفر آسان زائران اربعین حسینی(ع) بسیج شده اند و حتی نیازی به گذرنامه دائم هم نیست و پلیس فرایند صدور گذرنامه زیارتی را با ۵۰ هزار تومان انجام می دهد، اما شرکت پست برای زائران هزینه تراشی می کند.

در سامانه خدمات درگاه الکترونیک درخواست اعتبار سنجی کدپستی دادم و منتظر تأیید بودم که ناگهان پیامکی حاوی این مضمون که «متقاضی احراز نشانی بعلت عدم حضور شما در مراجعه دوم، نشانی شما احراز نگردید، در صورت تمایل، مجددا درخواست خود را ثبت کنید» در حالی که در این بازه زمانی، هرگز مأموری مراجعه نکرده و شاهد بر این مدعا دوربین های تعبیه شده در مجتمع محل سکونت است، از شرکت پست قم علت را جویا شده مع الاسف پاسخی که شنیدم این بود «تنها راهش این است که مجدد درخواست دهید و ۵۴ هزار تومان دیگر پرداخت نمائید».

حسین یکی دیگر از رفقا و زائران اربعین حضرت اباعبدالله(ع) هم در این رابطه با لحنی کاملا گلایه آمیز می گوید: کد پستی ما دقیق است و حتی براساس پلاک منزل می باشد. قبلاً هم برای دریافت مدارک مهمی مانند کارت ملی، گواهینامه و دیگر مرسولات پستی هیچ مشکلی وجود نداشته و فقط در این ایام که نیاز به دریافت گذرنامه زیارتی بود، معطل احراز کد پستی شدیم و علی رغم دقیق بودن نشانی و کد پستی، برای حل مشکل مجبور به پرداخت ۵۴ هزارتومان به پست شدم.

 

ارزش خدمت به زائران حضرت مولا

به هر حال اربعین است و عشق به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) و زمان نمایش اقتدار غرورآفرین مکتب اهل بیت(ع)؛ بدون شک خدمت‌گزاران زائران امام حسین (علیه‌السّلام) علاوه بر آنکه در شمار تکریم‌کنندگان شعائر الهی بوده، از آن جهت که به مسافران در راه خدا یاری می‌رسانند مشمول وعده‌ی رسول ختمی (صلّی‌الله‌ علیه ‌وآله و سلم) هم قرار خواهند گرفت که فرمود «مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً مُسَافِراً فَرَّجَ اللهُ عَنْهُ ثَلاثاً وَ سَبْعِینَ کُرْبَةً؛ هرکس به مؤمن مسافری کمک کند، خداوند ٧٣ گرفتاری او را برطرف می‌سازد.».

 

کیسه دوختن از اربعین ممنوع

حال که همه تلاش دارند زائران حضرت ارباب به راحتی پای در مسیر بهشت بگذارند، بد نیست شرکت ملی پست به جای کیسه دوختن در این ایام، بسترساز حضور میلیونی مردم عاشق و دلداده حسین بن علی(ع) و قمر بنی هاشم(ع) در پیاده روی اربعین باشد و به جای هزینه تراشی، تسهیل گری کند و اگر هم خدمتی به زائران عزیز ارائه نمی دهد، لااقل باری بر آنان تحمیل نکند.

علی علیزاده / فعال رسانه ای

 

کاسبی از زائران حضرت ارباب به سبک شرکت پست!! + سند

کاسبی از زائران حضرت ارباب به سبک شرکت پست!! + سند

کاسبی از زائران حضرت ارباب به سبک شرکت پست!! + سند

کاسبی از زائران حضرت ارباب به سبک شرکت پست!! + سند

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین