عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران اعلام کرد
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران در 8 کمیته ستاد اربعین نقش اصلی را دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال، 40 درصد تعداد زوار نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
به گزارش عقیق به نقل از فارس، مجتبی عبدالهی در نشست خبری که درباره اقدامات ستاد اربعین شهرداری تهران در کربلا و نجف اشرف انجام داده است، اظهار داشت: در وزارت کشور ستاد مرکزی اربعین حسینی با 12 کمیته تشکیل شده است و از این تعداد در 8 کمیته شهرداری تهران حضور دارد و وظیفه ویژه‌ای را ایفا می‌کند.

وی افزود: امسال نیز به طور خاص کمیته خدمات شهری شکل گرفته و مسئولیت این کمیته نیز به شهرداری تهران واگذار شده است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران افزود: مسئولان کشور عراق، مُصر هستند که حمل‌ونقل در این کشور با شهرداری تهران باشد که سال‌های گذشته نیز در این بخش، شهرداری به وظیفه خود به خوبی عمل کرده است.

عبدالهی یادآور شد: شهرداری تهران در 8 کمیته نقش کلیدی را ایفا می‌کند و در 4 کمیته دیگر نیز از جمله ایمنی، اطلاعات، رسانه و دیگر موارد حضور اصلی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم در راستای نظافت، پاکیزگی و فضای سبز دیده شده است، گفت: کمیته خدمات شهری شب گذشته چهارمین جلسه خود را با کلانشهرها برگزار کرد و بر اساس توانمندی کلانشهرها تقسیم‌بندی کارها مابین شهرداری‌ها انجام شده است و قرار شد در صحنه‌های مختلف از دیگر کلانشهرهای کشور نیز کمک بگیریم.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران بیان داشت: استان مرکزی، شهرستان اراک، ساوه،‌ خمین،‌ کرمانشاه، قم، البرز، کرج، آذربایجان غربی، لرستان، خرم‌آباد، اردبیل و دیگر کلانشهرهای کشور اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

عبدالهی افزود: 54 ماشین‌ زباله، 18 تانکر آب، 35 کامیون، 14 خاور لجن‌کش، 31 دستگاه خودروی آتش‌نشانی، سرویس بهداشتی و حمام در مسیرهای خدماتی دیده شده است.

وی یادآور شد: تمامی کلانشهرهای بزرگ از جمله تبریز، مشهد مقدس، اهواز و شیراز در مرزها مستقر شده‌اند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران، گفت: گزارش‌های لازم را به وزارت کشور ارائه داده‌ایم و آخرین اقدامات را نیز به مدیران منعکس کرده‌ایم.

عبدالهی یادآور شد: مسئول ستاد شهرداری تهران در دو معاونت اجرایی و فرهنگی خدمات لازم را به زائران حسینی  ارائه می‌دهند.

وی یادآور شد: کمیته بهداشت و درمان مطابق با کمیته بهداشت و درمان کشور وظایف خود را انجام می‌دهد و در 7 نقطه درمانگاه‌های صحرایی با تجهیزات مورد نیاز دایر شده است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران، یادآور شد: در سه نقطه مرزی مهران، چزابه و شلمچه تیم‌های درمانی مستقر شده‌اند و 160 پزشک و پرستار در این 7 نقطه تا پایان مراسم مستقر هستند و خدمات درمانی لازم را ارائه می‌دهند.

عبدالهی یادآور شد: خیابان امام خمینی(ره) در نجف مورد رسیدگی و زیباسازی قرار گرفته است و فضای سبز آن تکمیل شده است.

وی یادآور شد: کمیته زیباسازی در شهرداری تهران در ارتباط با شست‌وشو و رنگ‌آمیزی معابر در نجف و کربلا اقدامات لازم را انجام داده است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: در کمیته حمل‌ونقل با هماهنگی که با سپاه پاسداران انجام شده است در خاک عراق مسئولیت جابه‌جایی زائران را بر عهده داریم.

عبدالهی یادآور شد: 700 دستگاه اتوبوس از شهرداری تهران در مرز مهران مسئولیت انتقال و جابه‌جایی مسافران را بر عهده دارد.

وی یادآور شد: شهر کود مرکز محوریت تمام زائران است که از این شهر به سمت کربلا حرکت می‌کنند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران افزود: با توجه به اینکه مرز مهران به سمت نجف اشرف به کربلا نزدیک‌تر است و به همین دلیل مردم بیشتر از مرز مهران وارد کشور عراق می‌شوند به همین دلیل با توجه به اینکه این مرز تکمیل شده است از مردم درخواست می‌شود از مرزهای شلمچه و چزابه وارد شوند.

عبدالهی یادآور شد: در کل 1100 دستگاه اتوبوس به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می‌دهند و در حال حاضر وضعیت خوبی داریم و با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود زوار امام حسین(ع) امسال 30 تا 40 درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد و تاکنون نیز بیش از یک میلیون نفر از مرزهای کشور خارج شده‌اند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران یادآور شد: در تاسوعا و عاشورای امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد زائران افزایش یافته بود.

وی در مورد کمیته اسکان زائران اظهار داشت: 50 تا 10 هزار اسکان در شهر نجف و 40 هزار اسکان در کربلا دایر شده  و سرویس‌های بهداشتی نیز در شهرهای نجف و کربلا دیده شده است.

عبدالهی یادآور شد: مناطق 2، 4، 5، 6، 21، 22 در مرزهای و داخل کشور عراق خدمات لازم را به زائران حسینی ارائه می‌دهند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران، افزود: بانک شهر نیز با توجه به درخواست مسئولین، دستگاه‌های خودپرداز خود را نصب کرده است تا شهروندان خدمات لازم را دریافت کنند.

وی به تشکیل کمیته کمک‌های مردمی نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی که مردم قصد کمک به برگزاری مراسم بزرگ اربعین و کشور عراق دارند می‌توانند کمک‌های خود را ارائه دهند.

عبدالهی یادآور شد: در نجف اشرف حدود 300 نفر خدمات شهری را انجام می‌دهند و بر اساس درخواست کشور عراق لوازم و تجهیزات خدماتی به این کشور ارسال شده است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران، افزود: 1200 کارگر نیز در شهر کربلا کار رُفت و روب را با مخازن بزرگ و کوچک و رنگ‌آمیزی شده ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در عمودهای مختلف تصاویر شهدا و علمای شیعه و عراق نصب شده است، گفت: 4 هزار نیروی داوطلب در مسیر کربلا تا نجف نظافت این مسیر را بر عهده دارند.

عبداللهی یادآور شد: کمیته راهنمای زائر و ستاد گمشدگان نیز تشکیل شده که در حال حاضر 350 نفر در این کمیته‌ها خدمات مربوط به راهنمایی و گمشدگان را ارائه می‌دهند و 50 عدد کیوسک نیز در شهر نجف و کربلا در خصوص ستاد گمشدگان و راهنمای زائر دائر شده است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران،‌ به فرهنگسازی لازم در این پیاده‌روی بزرگ اشاره کرد و گفت: در این 10 روز 20 میلیون نفر از شیعیان جهان در کشور عراق و کربلا و نجف حضور پیدا می‌کنند که باید با فرهنگسازی لازم در راستای وحدت بیشتر اقدام کنیم.

وی درباره امنیت غذایی نیز اظهار داشت: سال گذشته در رابطه با مسمومیت غذایی گزارشی نداشتیم ولی این اقدام جزو وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که باید در این خصوص تدابیر لازم را انجام دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین