عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
ابوالفضل بهرام پور مفسر قرآن کریم در مراسم یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی گفت: «کُم» به معنی «شما» در قرآن 95 در صد به ما مومنان خطاب شده است. همچنین «یا ایها» و بخشی از فعل های امر نیز خطاب به ماست. آیا شده است یک بار ولو به صورت منفی به این خطاب ها پاسخ دهیم؟
وی ادامه داد: دو خطاب مشابه در قرآن است که امشب کمی بیشتر درباره آن ها صحبت می کنیم: یکی «یا ایهاالذین آمنوا اتقوا الله» دیگری «یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا». در آیه اول مومنان را به تقوا دعوت می کند و در آیه دوم مومنان را به ایمان.


بهرام پور با اشاره به تفسیر «یا ایهاالذین آمنوا اتقوا الله» گفت: این آیه خطابش به مومنان است «و عملوالصالحات» هم ندارد. در این آیه خداوند از مومنان می خواهد آنچه را به آن ایمان آورده اند به کار بندند. به مومن می گوید تو که ایمان و باور داری که مثلا اگر به کسی مدیون باشی تا آخرین قطره اش را از تو می گیرند، این دستور را به کار ببند و از دین دیگران بیرون بیا.
صاحب تفسیر مبین با بیان این که ایمان مقام ایدئولوژی و باور است و تقوا مقام اجرای ایدئولوژی عنوان کرد: در آیه بعدی خداوند خطاب به مومنان می فرماید: آمِنوا. فرق این دو آیه این است که در آیه اول معلوم است که کسانی که مخاطب آیه هستند در ایمانشان هیچ خللی وجود ندارد. اما آیه دوم خطابش با کسانی است که ایمانشان مشکل دارد و در ایمان ضعیف هستند. لذا آن ها را دعوت می کند به تقویت ایمان.
وی با اشاره به اهمیت تقویت ایمان گفت: در محجه البیضا می فرماید: اگر یک شب در عصمت نبی مکرم اسلام به شک افتادی نخوابیده رفع کن. ممکن است بخوابی و به آن عالم منتقل شوی با روح شکسته و آلوده.


بهرام پور افزود: تمام هیئت ها، مساجد، تریبون نمازجمعه و.. دارند به آیه دوم عمل می کنند. یعنی دارند ایمان مردم را تقویت می کنند. بنده در تهران حتی یک آیه سراغ ندارم که به آیه دوم بپردازد یعنی اتقواالله را به جریان بیندازد که اگر این گونه شود آن هیئت معراج انسان است.
وی تصریح کرد: هیئتی که بخواهد تقوا را به جریان بیندازد باید این گونه باشد که به فرد راهکار بدهد تا مثلا اگر در نمازش سست است آن را رفع کند و دست او را بگیرد تا سرمنزل مقصود و رفع مشکلش ببرد. این جلسه سلوکی کمبودهای عملکرد انسان را ترمیم می کند.
این مفسر قرآن با اشاره به اهمیت جلسات سلوک و اخلاق پیشنهاد داد: دوستانی که دستشان می رسد و می توانند هیئتی را تشکیل دهند تا یک راه رفته ای بیاید و دست مردم را بگیرد به سوی خدا ببرد. این گونه هیئت ها باید باب شود که علاج همه ما در آن است.


منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین